1

Skulle idag fixa bromsarna bak på min typ1 -68.
Hissade upp bilen bak, o körde igång. Stötte på bekymmer o beslöt mig för att hissa ner bilen. Då var den helt plötsligt höjd bak. Hjulen pekade utåt i ovankant, och fjädringsvägen var mer. (mjukare)?? Vad gjorde jag för fel??

Sen till nästa fråga. Skulle ju fixa ojämn bromsverkan bak. Så jag skulle justera backarna., men justering satt ju fast. Så jag skulle ta bort trumman. Antar att man måste lossa den stora centrummuttern. Men hur?? Sitter som fan... Är det något mer man ska tänka på??

//Tommy

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

2

Ingen fråga är dum vetu, men du har inte gjort nåt fel rulla bilen fram och tillbaka några meter så ska du se att den blir som innan.
Muttern sitter som berget och ska dras fast med 350nm/35kpm.
Ställ bilen på backen med hjulet kvar dra handbromsen ta ur saxsprinten som sitter i kronmuttern.
Ta sen en 36mm hylsa och ett rejält drag ta i för kung o fosterland när du lossar muttern ev får du använda en förlängare på draget ifall du inte får loss den då kan du behöva värma muttern med gassvets.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Torpa skrev:

Ingen fråga är dum vetu, men du har inte gjort nåt fel rulla bilen fram och tillbaka några meter så ska du se att den blir som innan.
Muttern sitter som berget och ska dras fast med 350nm/35kpm.
Ställ bilen på backen med hjulet kvar dra handbromsen ta ur saxsprinten som sitter i kronmuttern.
Ta sen en 36mm hylsa och ett rejält drag ta i för kung o fosterland när du lossar muttern ev får du använda en förlängare på draget ifall du inte får loss den då kan du behöva värma muttern med gassvets.

Tackar för svaret.
Och för att man inte blir idiotförklarad. (en del forum blir det lätt så)
Då blir det till att fixa en 36 hylsa och lite jävlar annama då! För bort det ska den! Så de så!

//Tommy

Vw typ 1 1968.

4

Ett tips är att du skaffar dig en hylsa och drag med 1" fattning de håller om du behöver använda förlängare.
Om du inte lyckas få bort den och inte har tillgång till gassvets så kanske du känner nån med en mutterdragare som du kan testa med, som sagt de där muttrarna kan vara riktigt jävliga att få loss.
Ja en del forum kan vara riktigt trista på sånt tyvärr men inte detta ICQ/ag

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

5

Det där med att hjulen pekar ut och att bilen blivit höjd är du inte ensam om. Gjorde samma sak i helgen när jag bytte olja. Jag blev si så där lagom knäckt, och undrade vad jag hade gjort för nybörjarmisstag, när jag hissade ner bilen och den inte längre såg ut som den gjorde innan jag hissade upp den...
Innan jag dunkade huvudet i betongväggen kom min garagegranne lyckligtvis ner i garaget och meddelade lugnt att jag skulle rulla fram bilen ett par meter... ICQ/ab

Och angående "dumma" frågor. Jag kör med ordspråket "Den som frågar kan framstå som dum ett tag. Den som inte frågar förblir dum resten av livet." ICQ/ab

6

Och angående "dumma" frågor. Jag kör med ordspråket "Den som frågar kan framstå som dum ett tag. Den som inte frågar förblir dum resten av livet." ICQ/ab[/quote

Det var riktigt bra sagt!!

Vw typ 1 1968.

7

Kul med trevlig feedback!!!

Tackar

Vw typ 1 1968.

8

Är inte den muttern vänstargängad på en sida... eller hittar jag på nu?

9

Muttrarna ibak är högergängade som vanligt men muttern till vänster framhjulslager är vänstergängad iallafall på min typ 3 och har för mig det var så på typ 1 också.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

10

Ok, så ska man byta vä fram så ska man dra åt "fel" håll...Även på dom med skivor fram? Där i navet sitter väl även vajern till hastighetsmätaren va?

Vw typ 1 1968.

11

Jag har inte haft nån med skivbroms men antar att det är vänstergänga på de också men kolla för säkerhetsskull innan du drar, du ser åt vilket håll gängorna löper åt.
Wiren sitter med en låsring i fettkoppen.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

12

Om man behöver förlängare Default/hmm
Jag har 2,5ms rör och lyfter man så följer en typ1 med upp ibland Default/lol gunga på röret så kommer den nog ICQ/ae

Justeringen som sitter fast kan man ibland knacka lös, och ibland måste man justera in dom för att få bort trumman, har klippt ett hål i bromsskölden för att kunna såga av en bromsback för att lossa dom andra har slagit sönder trummor Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

13

Har man ingen jätte-hylsnyckelsats (3/4") så kan man göra som jag gjort; köp en 36mm hylsa och svetsa fast den på ett 2" järnrör av lämplig längd (1 - 1,5 meter)! Jag byggde mitt verktyg 1988 efter att ha fått låna ett liknande på Bug Run samma år (TACK!!), och det håller än idag!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)