101021
Jag gjorde ett impulsköp av "Löbergs" påbörjade ovalprojekt i höstas. Ett köp som INTE ångras:-) Har velat haft en länge. Plattan var i stort sett färdig rostlagad, karossen trodde jag va helt ok, ett par gamla fula lagningar som skulle göras om. Men som vanligt, ju mer man gräver desto mer hittar man. Skärmar/dörrar o huvar e fruktansvärt rostfria! Motorn vet ja inget om men den går runt lätt samt ser fin ut
Värmekammrarna har lite ytrost.
Tyvärr e bilen omlackad 2 ggr redan. Hade de varit org så hade jag inte tvekat på att låta den vara. Har svårt o bestämma mig för blank eller lite matt. Gillar ju det lite slitna/använda skicket. Vi får se hur det blir i vinter.

Då jag har haft allt i mitt lilla garage, en isär skruvad bil tar en del plats, så har det inte gått att göra så mycket pga platsbrits. Så ett framvagnsjobb fick bli startskottet.

En fin "smurfblå" nyans, målad av ett proffs! Smuts o fett UNDER färgen! Mao lätt att få bort:-)
Tack för det!

101030
Sänksatser svetsade o stommen kortad 3 hela cm. Byggt om tornen enl klubbkamraten Mats tips, delat tornen samt förstärkt dom på insidan. Hoppas på bättre plats för BRM.
Plattan var som sagt i stort sett redan klar, har endast satt ditt domkraftsfästen samt svetsat fast stolskenan igen.

Luckor, dörrar o skärmar har jag kört över till farsans garage, o karossen till brorsan. Har spridit ut mig över hela bygden
Men går allt enligt planerna så byts det plats på platta o kaross runt jul.(2010!)
Här står "hon" i gott sällskap.

Fick ett paket från Classiv VW igår med vad jag hoppas på, allt för att få plattan klar. Allt i bromsväg, utom trummor o sköldar. En massa gummi, tätningar, rep-plåtar till kaross mm,mm. O mer lär det bli.
Både pengar o prylar. Men fan va kul det blir att skruva ihop när allt e nytt o lackat:-)
Fulare utsikt kan man ju ha:-)

En lördag förra hösten vigdes åt att TA BORT kittet från plattan! "Genomhärdat efter 7 dygn" stod det på tuben, har väntat i 9 med 20 grader i garaget o det var bara tunt skinn på fogarna. Fick visserligen tillbaka pengarna både för den fulla tuben o dom 2 tomma när jag gnällde lite. Men vad gör 120:- med tanke på jobbet att ta bort skiten!
"Red Alert" för Biltemas "shit"! Nä, det var inte snålhet som avgjorde, Mekonomen hade slut på Hagmans, så istället för att vänta så blev det som det blev:-( Men nu efter skrap o tinnertvätt så sitter det ett riktigt kitt på plats. Som dessutom e torrt redan:-) Hoppas jag hinner lacka imorgon efter alla innebandymatcher.
101031
Så äntligen blev plattan mm sprutat svart:-) Blev bara o vänta på torkning igen. Sen har ja iofs bromssköldar, trummor o div framvagnsgrejer kvar o lacka, men snart så. Ser blank ut nu men när den torkat ska det enl mina "beräkningar" bli ca 40 glans, dvs halvblank. Gillar inte det riktigt fettblanka som 90 blir så ja köpte en högblank o en helmatt o blanda ihopFår väl se imorgon om det blev bra.

101124
Nu har det hänt lite till. Simon(lillgrabben) o jag har monterat ihop lite ikväll, snabblärd 13 åring! Jag skruva ihop höger sköld/hjulcylinder o bromsslang, sen plocka han fram till vänster o satte ihop själv! Jag drog bara det sista, för säkerhets skull:-)

Fortsätter imorgonkväll med bromsbackar o trummor, hade glömt beställa monteringsats, men ringde ClassicVW igår o de ska komma imorgon. Fan va dom e bra att beställa ifrån:-) Sen e snart framvagnen "på hjul". Tyvärr har ja styrsnäckan kvar o lacka, fattar inte att ja inte gjorde rent ALLT som ska lackas samtidigt:-( Dumt.

Blandningen av högblank o helmatt färg blev ju kanon!!

101128
I helgen har det monterats bromsar,styrstag o snäcka, samt lackats lite.

Hittade inget orginal färgnummer men denna kulör stämde riktigt bra.
Nya packboxar till hjullagren kommer imorgon, sen blir det hjul åtmindstånde i fram:-) Bromsrör e dragna till korset i bak. Alla bultar e rostfria, då ja har dålig erfarenhet av biltemas billigaste från 65an, som ändrade färg efter en sommar.
Förresten, nån som vet vad det ska va i styrsnäckan, den e jävligt torr. Växellådsolja, fett, julmust eller vad? Känns som mitt löfte till mig sjålv om att plattan ska stå på hjul till jul kommer funka. Sen e det ju "bara" resten kvar till april/maj.
Kommer vakna med orena fingrar