1

Har lyckats med konststycket att dra av 3 stycken av de 4 bultarna som håller fast framvagnen i ramhuvudet på min -66:a bubbla. Nån som lyckats med det och har tips på hur jag enklast löser problemet?

/ Peter

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

2

Borra hål i dom o kör med #grispickar"...

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

3

Hur F*n lyckas man med det??? Drog du dom åt fel håll Default/yikes .
Men som Grandell sa Grispick  eller om du kan svetsa på en mindre skruv. för då har du även värmt upp stället så brukar det gå lättare att lossna på skiten.

4

Jag drog av flera på min split men den hade stått ihögt gräs sen -65
Använd mutter istället när du svetsar bygg upp en kulle på biten som är kvar (om inget stiker ut) och sen dit med muttern låt den svalna lite innan du skruvar ut den Default/hmm
Har gått bet på en som håller karossen men den går ju att värma iof man vill ju inte borra och gänga i onödan Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Svinpittar har en besvärande tendens att gå av o då är läget kanske värre än förrut eftersom de är hårdare än borrar...

Att svetsa dit muttrar där det går är mycket listigare.

S

6

Tankegångarna gick först till grispittar men lite tajt att få dit borr plus maskin...utrymmet mellan ramhuvudet och reservhjulsbaljan är bara 18 cm , kommer inte riktigt rakt på. Får testa svetsa muttrar... Fan vad jag hatar ihop rostade bultar!

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

7 Senaste redigerad av mettis (2012-05-27 22:44:21)

Jag drog av en ny (längre bult) när jag shimsade min framvagn, pga att jag inte rensat gängorna....
Fick borra ut med laddbar maskin och avkapade borr för att få plats. Kofot att trycka med och skärolja rekomm.
Gängade sedan vanlig M10 (eller är det M12?) samt satte en extra mutter på insidan.
Numera brukar jag slipa ett par spår i en gammal bult och rensa gängorna med den (med skärolja...) innan jag sätter dit framvagn och längre bult.
Även om man skaffar en fingängad gängtapp, är den ju för kort ?

Bara mina erfarenheter.... ICQ/ab

http://mettis.net23.net/0104s%C3%A4nkning02_b.jpg

http://mettis.net23.net/0104s%C3%A4nkning03_b.jpg

8

Jag drog också av en så en gång. Hur jag än vände och vred med de verktyg jag hade så kunde jag inte komma åt att borra ur den..

så jag gick lös med vinkelslipen och slipade bort svetsarna som själva hylsan med gängan sitter fast med.
Sedan borra och gänga nytt bekvämt på arbetsbänken och sedan svetsa tillbaka hylsan igen.