1

Har fått tummen ur att börja med min 30hkare.

Tvättat av det värsta geggat, tjocka lager.
Plockat bort avgas/värme mojarna, fy bubblan vad det kan sitta men inga bultar gick av.

Plåtarna/kåpan, rengjort dem och iväg till blästraren
.
Tvättat mera noggrant, lossat topparna/ ventiler glappeliglapp.

Bort med cylindrarna, honat dem.
Kolvar bort, vevaxelbult lossad den satt HÅRT men inget står emot en mutterdragare. ICQ/ab 
Blocket delat och vad finner man då??????

Inget slitage på kamaxel, som ny likadant alla lager inget glapp att tala om.
Har gjort allt arbete i onödan kanske, nja topparna behövde nya styrningar/ventiler ändå.
Så nu blir det ny kamaxel/vevaxel/lager mm.

Vet inte om jag gjorde bort mig när jag lyfte bort kamaxeln, hittar ingen matchande punkt på kamdrevet och motsvarande dev.
Har märkt upp alla cyl/kolvar så de hamnar på samma ställe, hoppas jag.
Får räcka för idag, kanske får ihop motorn till helgen, önsketänkande??

stenis
orust

2

Jo om du kollar noga så är det en ring stansat på drevet på kammen o 2 prickar stansade på vevaxeldrevet, ringen ska placeras imellan prickarna.

3

Marantz skrev:

Har fått tummen ur att börja med min 30hkare.

Tvättat av det värsta geggat, tjocka lager.
Plockat bort avgas/värme mojarna, fy bubblan vad det kan sitta men inga bultar gick av.

Plåtarna/kåpan, rengjort dem och iväg till blästraren
.
Tvättat mera noggrant, lossat topparna/ ventiler glappeliglapp.

Bort med cylindrarna, honat dem.
Kolvar bort, vevaxelbult lossad den satt HÅRT men inget står emot en mutterdragare. ICQ/ab 
Blocket delat och vad finner man då??????

Inget slitage på kamaxel, som ny likadant alla lager inget glapp att tala om.
Har gjort allt arbete i onödan kanske, nja topparna behövde nya styrningar/ventiler ändå.
Så nu blir det ny kamaxel/vevaxel/lager mm.

Vet inte om jag gjorde bort mig när jag lyfte bort kamaxeln, hittar ingen matchande punkt på kamdrevet och motsvarande dev.
Har märkt upp alla cyl/kolvar så de hamnar på samma ställe, hoppas jag.
Får räcka för idag, kanske får ihop motorn till helgen, önsketänkande??

stenis
orust

Jag har shims o packningar till sådana
Jag vill inte vara dum men denna del forumet  är väll för problem sökning och frågor
Kan du inte vara snäll o lägga upp en projekt tråd om det du sysslar med
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Personlig ville jeg ikke byttet glidelagre som er iorden, min erfaring fra mc er at det er større sjans for feil med tilpassning av nye lagre, enn lagre som er i god stand.
Lagrene slites bl.a. ved:
1. Dårlig/ lite/ smussig olje
2. høyt turtall/ obalans i veven.

Er lagrene iorden og du bytter olje regelmessig, bruker bra olje og ikke overvarvar motoren, vil den holde lenge.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

5

Jag förstår vad du menar men nu när jag ändå har rivit isär hela motor är det väl ändå läge att stoppa i nya delar.
Har ju ny vevaxel o lager, kamaxel, nya lyftare, ventilbryggor, ventiler, styrningar, kolvringar mm.

stenis
orust