1

Hallå

I grabbens 181 -71 sitter det en motor som börjar på Hxxxxxxx.
Det är en speciell fördelare som verkar avstörd, med metallomspunna tändkablar och kapslad tändspole.
Den går som ett lass skit och misständer och lever rövare, nu tänkte jag byta till en standardfördelare, ny tändspole och brytarlöst.
Passar en fördelare som heter 0 231 170 034, det står även 043 905 205.
Det står även JFU 4 på fördelaren.   

Det sitter inget uttag för vacumslang  på insuget, ska man köpa en 009 istället, eller byta till en magnet?

Förslag?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

2

Mogge skrev:

Hallå

I grabbens 181 -71 sitter det en motor som börjar på Hxxxxxxx.
Det är en speciell fördelare som verkar avstörd, med metallomspunna tändkablar och kapslad tändspole.
Den går som ett lass skit och misständer och lever rövare, nu tänkte jag byta till en standardfördelare, ny tändspole och brytarlöst.
Passar en fördelare som heter 0 231 170 034, det står även 043 905 205.
Det står även JFU 4 på fördelaren.   

Det sitter inget uttag för vacumslang  på insuget, ska man köpa en 009 istället, eller byta till en magnet?

Förslag?

Vad sitter det för förgasare på motorn?

3

Ska kolla.
Funderade i morse om det kan vara förgasaren då den går dåligt kall men hyffsat efter ett tag.

4

Mogge skrev:

Ska kolla.
Funderade i morse om det kan vara förgasaren då den går dåligt kall men hyffsat efter ett tag.

Om du ska byta till en std-fördelare så tycker jag att du ska byta till en som normalt hör ihop med förgasaren så det var därför jag frågade.

5

Det sitter inget uttag för vaccumslang på insuget, så därför undrar jag om det finns någon lämplig fördelare typ 009(för den har väl motvikter?)

6 Senaste redigerad av Silverbug (2012-05-23 14:51:35)

Vakuumuttaget till fördelaren sitter på förgasaren, men det var väl det du menade? Default/hmm

Skippa  009 om du har möjighet, det är en nödlösning för de som kör dubbla förgasare med lågt vakuum i insuget.
Med en enkelförgasare och 009 får du en motor som är i princip död tills du når en bit över 2000 varv.
ICQ/an
H är väl 1500 enkelport med 30 förgasare och ren vakuumfördelare? En sådan fördelare och förgasare borde i så fall funka bäst  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

7

Originalfördelaren bör heta 181905205 Den är en ren centrifugalfördelare som börjar reglera vid ca 1000 rpm och slutar vid 3300. Totalt förställer den ca 24 grader.

009 förställer ca 22 grader. Bilen borde därför inte gå nämnvärt sämre med en 009 än den gjorde med originalfördelaren när allt var som det skulle.

Dock tror jag att den blir betydligt körbarare med en 30 PICT-2 och matchande vakuumfördelare från en civil H- alternativt B-motor. Förutsättningen är dock att både förgasare och fördelare är i gott skick.

8

Att 009 saknar vakuumförställning är ju hela grejen. När den väl slagit ut fullt i centrifugalförställningen så går motorn lika bra som med orginalfördelaren.
Skillnaden är att 009 börjar ändra tändningen mycket senare och du får en stor "flat spot" från tomgång upp tills fördelaren börjar vakna vid uppåt 2000 varv. Blir ganska dryg att köra med.. Default/hmm

9

Silverbug skrev:

Vakuumuttaget till fördelaren sitter på förgasaren, men det var väl det du menade? Default/hmm

Skippa  009 om du har möjighet, det är en nödlösning för de som kör dubbla förgasare med lågt vakuum i insuget.
Med en enkelförgasare och 009 får du en motor som är i princip död tills du når en bit över 2000 varv.
ICQ/an
H är väl 1500 enkelport med 30 förgasare och ren vakuumfördelare? En sådan fördelare och förgasare borde i så fall funka bäst  ICQ/ab

Vaccumuttaget sitter på förgasaren, jag har suttit i T3träsket för länge ICQ/ad  ICQ/ad  ICQ/ad

Får leta efter en 30 förgasare då till den fördelare jag har hittat, om inte panelen hittar något bättre förslag.

10

Silverbug skrev:

Att 009 saknar vakuumförställning är ju hela grejen. När den väl slagit ut fullt i centrifugalförställningen så går motorn lika bra som med orginalfördelaren.
Skillnaden är att 009 börjar ändra tändningen mycket senare och du får en stor "flat spot" från tomgång upp tills fördelaren börjar vakna vid uppåt 2000 varv. Blir ganska dryg att köra med.. Default/hmm

Att det blir bättre körbarhet med vakuum är uppenbart men eftersom originalfördelaren inte har vakuum är sannolikt förgasarbestyckningen anpassad för en centrifugalfördelare från fabriken. Om man med utgångspunkt från detta byter originalfördelaren mot en 009 och ställer 009:ans grundtändläge 10 grader före som är brukligt blir skillnaden jämfört med original relativt liten.

Den röda kurvan är 009 och den grå 181 905 205. Originalfördelaren ska ställas 7,5 grader före enligt manualen. För att jämföra hur det blir IRL få man lyfta den röda kurvan 2,5 grader. Då hamnar knycken på 009 ungefär där 181 böjer av.

Post's attachments

Tändkurva_009_vs_181.jpg, 556.92 kb, 1452 x 1108
Tändkurva_009_vs_181.jpg 556.92 kb, 209 downloads since 2012-05-24 

11

Du har säkert rätt i teorin P. Men de 009:or jag testat slår inte ut så tidigt, sen om de är tillverkade i kina, brasilien eller tyskland är en annan femma ICQ/ab

12

Fördelaren jag har löst på bänken står det följande på:
JFU 4?
0 231 170 034?
043 905 05?

Är en 30-PICT 2 lämplig till den fördelaren.
Är det så, tänkte jag sätta ett vanligt brytarlöst på den fördelaren och datera upp all tändning för att slippa orginal avstört system.

13

Mogge skrev:

Fördelaren jag har löst på bänken står det följande på:
JFU 4?
0 231 170 034?
043 905 05?

Är en 30-PICT 2 lämplig till den fördelaren.
Är det så, tänkte jag sätta ett vanligt brytarlöst på den fördelaren och datera upp all tändning för att slippa orginal avstört system.

På förgasaren står det: 30-PICT 2, och på ett litet stålbleck står det: 181 129 027.
Men det finns inget vaccumuttag på förgasaren.

14

En sådan fördelare har jag på min 1600 dubbelport med 34 PICT-3.
Jag behöver förövrigt en till om någon har en.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

15 Senaste redigerad av P. (2012-05-24 22:08:47)

Silverbug skrev:

Du har säkert rätt i teorin P. Men de 009:or jag testat slår inte ut så tidigt, sen om de är tillverkade i kina, brasilien eller tyskland är en annan femma ICQ/ab

Jag har testat några hundratal 009 i bänk och de varierar en del. Mest avvikande är nog de som är märkta "Käfer". Dock vill jag nog påstå att Bosch (oavsett ursprungsland) i de flesta fall ligger inom toleranserna. Har t.o.m. fått spänna fjädrarna i några för att de börja slå ut för tidigt.

043 905 205 eller på Boschspråk 0 231 170 034 satt original på tidiga 70-talare, vanligtvis i kombination med 31 eller 34 PICT-3. Den har sålts som ersättningsfördelare med vakuum och fungerar oftast bra även med 30 PICT-1 eller 2. Förutsättningen är dock att det finns ett vakuumuttag. Om fördelaren är "bättre begagnad" skulle jag nog göra en lite större översyn/genomgång och kontrollera att tändförställningen fungerar som den ska. En trött vakuumdosa ger oftast en betydligt sämre körbarhet än en 009.

Post's attachments

Testbänk.JPG, 65.96 kb, 640 x 426
Testbänk.JPG 65.96 kb, 256 downloads since 2012-05-24 

16 Senaste redigerad av lasslo (2012-05-25 02:46:22)

Jag har kört 009a och enkelförgasare(ombyggd 34-pict3) i flera år nu.
Jag har inte märkt av att min motor är "död" under 2000varv, den är tvärtom ganska pigg, trots att den sitter i en gammal buss ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

17

lasslo skrev:

Jag har inte märkt av att min motor är "död" under 2000varv, den är tvärtom ganska pigg, trots att den sitter i en gammal buss ICQ/ab

Tycker du att den går perfekt så gör den väl det ICQ/ab
Det syns ganska tydligt i diagrammet ovan att 009an har en platå mellan ca 1000-2000varv. Det går att minska "flat spot" till viss del genom att öka grundtändingen och skruva upp bränslet, men det blir inte lika bra som med orginalfördelare till enkelförgasare. ICQ/ad

Sorry för allt tjafs om 009 i din tråd mogge.
Vet inte hur din fördelare ser ut men går det att ersätta de störningsfria prylarna med vanliga så vore det lättast. Annars testa den fördelare du har löst med pict 30 med vakuumuttag. Kanske sitter det en mässingsplugg på din förgasare som går att rycka ur  ICQ/ab

18 Senaste redigerad av Mogge (2012-05-25 11:28:16)

Silverbug skrev:
lasslo skrev:

Tycker du att den går perfekt så gör den väl det ICQ/ab
Det syns ganska tydligt i diagrammet ovan att 009an har en platå mellan ca 1000-2000varv. Det går att minska "flat spot" till viss del genom att öka grundtändingen och skruva upp bränslet, men det blir inte lika bra som med orginalfördelare till enkelförgasare. ICQ/ad

Sorry för allt tjafs om 009 i din tråd mogge.
Vet inte hur din fördelare ser ut men går det att ersätta de störningsfria prylarna med vanliga så vore det lättast. Annars testa den fördelare du har löst med pict 30 med vakuumuttag. Kanske sitter det en mässingsplugg på din förgasare som går att rycka ur  ICQ/ab

Jag tycker inte det är tjafs, jag gillar när tråden lever sitt eget liv och jag lär mig massor!

19

Fördelaren är försedd med en skruvad kåpa över fördelarlocket, så det är lättare att byta till en fördelare med vaccumförställning OCH fästen för fördelarlock.

Jag har säkert en 30-PICT 2 någonstans bara jag letar lite.

Receptet för att få ett tändsystem som lätt går att serva får nog bli så.