26

MrIcka skrev:

Tänkte även köpa en Steg 1 tryckplatta, behöver jag shimsa då med eller är det bara om man har orginal tryckplattan?

Du skulle klara dig med std
Det är aldrig fel att ha koll på saker
På en steg 1 så är det inte dumt att shimsa
Ps ha koll på kopplings armen så den inte går förlångt =knäcka fjärden i tryckplattan
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

27

Nobbe skrev:

jag kör med en Daikin Superdisc mot en steg 1 platta.
och det fungerar bra för gatan iaf ICQ/ab

Å de är där jag ska åka Default/smile

28

Har läst om detta på lite olika ställen tror jag men jag snidade ihop detta i paint så jag kan kolla med er kunniga innan jag skrider till verket så de inte blir nå fel.

Kolvringarna, blir de bra om jag sätter de så här:
http://i47.tinypic.com/34no7io.jpg

Kolvbultslåsringen, visst ska de sitta rakt upp:
http://i45.tinypic.com/2l9h4y8.jpg

Får fundera på hur jag ska göra med tryckplatta då... är de något fel med att köra steg 1 även om det inte egentligen skulle behövas? Behöver man byta armen till en värre om man köra steg 1 plattan?

29 Senaste redigerad av Nicklas (2012-05-12 07:23:55)

Jag skulle vrida låsringen så att öppningen kommer i samma riktning som kolven går
mindre riska att den lossar vid höga varv

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

30

Som Niklas skriver ska öppningen sitta upp mot toppen.

Du behöver inte byta kopplingsarmen med steg1.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

31 Senaste redigerad av MrIcka (2012-05-13 11:58:53)

Kanon!

Ok ingen papperpackning till cylindrarna, men ska man dra på något annat tätningsmedel? Typ de man tätar blockhalvorna med eller ska de va helt utan?

Sedan var de där med glömmplåtar, ska man ha original eller de större typ-3?

32

MrIcka skrev:

Kanon!

Ok ingen papperpackning till cylindrarna, men ska man dra på något annat tätningsmedel? Typ de man tätar blockhalvorna med eller ska de va helt utan?

Sedan var de där med glömmplåtar, ska man ha original eller de större typ-3?

Samma gucka som du använder mellan vevhushalvorna blir bra vid cylinderfoten åxå.
Du kan använda std glömplåtar utan problem...

33

Yes det är uppfattat.

Jag har en uppsättning av båda glömmplåtarna, vilken är att föredra då?

34

MrIcka skrev:

Yes det är uppfattat.

Jag har en uppsättning av båda glömmplåtarna, vilken är att föredra då?

Original typ1.

35

Det roliga med glömplåtarna är att de som kallas för Typ1 har ett Typ3-nummer och de som kallas Typ3 har ett Typ1-nummer.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

36

Knepigt Default/smile

måste fixa vipparmsgeometrin nu då... har okapade chrome moly stänger och tillverkat en justerbar orginal för mätandet.

37 Senaste redigerad av MrIcka (2012-05-22 14:38:42)

Frågorna fortsätter hopa sig.

1. Ska jag slipa in cylindrarna mot topparna med lite ventilslippasta?

2. Ska jag slänga i dessa eller köra med orginal?
http://i47.tinypic.com/30i9ncm.jpg

3. I vilket läge ska man statsa på att ha justerskruven vid detta förfarande, lite mitt i mellan så man har justermån sedan eller vad?
http://i47.tinypic.com/23qxibm.jpg
Måste göra stötstången lite längre va så jag får skruven i en rak linje med ventilen... eller ska de dit ett shims?

38 Senaste redigerad av Silverbug (2012-05-22 16:42:28)

Kör med orginal fjädrar till reducerventilerna om de är i bra skick. Det är ju större flöde man vill ha och inte högre maxtryck. Bättre flöde och bra grundtryck får du med en bra oljepump(inte borosol enligt mig ).
Angående vipporna så är det bra att ha lite kvar att justera ut när ventilerna sätter sig. Om det går att få till geometrin genom att korta stötstängerna så funkar väl det bra  ICQ/ab
Geometrin: vid halva lyftet, justerskruven i linje med ventilen.. ICQ/ad

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

39

Mät reducerkolvarna o jfr med original innan du petar i dem, om de är typiskt amerikansk kvalitet så kan de resultera i att oljefilterpackningen blåser vid uppstart. Att sedan få ur kolvarna när de fastnat är JÄÄÄTTEKUL, guess how i know?

S

40

Drog dit ett shims och nu tycker jag de verkar bättre, dock har jag problem med min justerbara stång, 6mm gängstången böjer sig =\ kraftiga grejer de där dubbelfjädrarna... men ska pilla dit en stålstång som jag har liggande som verkar vara lagom lång.

Tack för svaren! Någon som kan svara på de som återstår.

* Ska jag slipa in cylindrarna mot topparna med lite ventilslippasta eller inte?

* Om stålstängerna funkar i längd, ska jag köra med den eller ska jag iaf ta chrome molly stängerna... fördelar nackdelar?

41

Ja,slipa in cylindrarna med pasta.

42

Angående kompet är det väl helt perfekt om du vill överladda ICQ/ad

"alla problem ger nya möjligheter" !

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

43

Om 6mm stången böjer sig kan det vara ett tecken på något väldigt fel...

Ta ur en av vipporna o kolla vad för maxvinkel stötstången (en riktig, inte din justerstång) kan ha i vippskålen innan den tar i.
Jämför sedan med vad dina vippor kan ha för vinklar med nuvarande höjdsättning.

Jag litar mkt lite på att eftermarknadsgrejor är sjyssta numer. Tom NOS kan vara NOS av en anledning..

Eder försiktige Sten vW

PS/ min åsikt ang stötstänger är att original är LÄTTA o bra även med kraftigare fjädrar, kör med VW stänger i min racerhoj med fjädrar som har 30kg på sätet och ca 85kg vid fullt lyft, no problems so far /DS

44

Sten vW skrev:

Om 6mm stången böjer sig kan det vara ett tecken på något väldigt fel...

Ta ur en av vipporna o kolla vad för maxvinkel stötstången (en riktig, inte din justerstång) kan ha i vippskålen innan den tar i.
Jämför sedan med vad dina vippor kan ha för vinklar med nuvarande höjdsättning.

Jag litar mkt lite på att eftermarknadsgrejor är sjyssta numer. Tom NOS kan vara NOS av en anledning..

Eder försiktige Sten vW

PS/ min åsikt ang stötstänger är att original är LÄTTA o bra även med kraftigare fjädrar, kör med VW stänger i min racerhoj med fjädrar som har 30kg på sätet och ca 85kg vid fullt lyft, no problems so far /DS

Tog en vanlig sur 50mm lång 6mm bult som jag gängade hela vägen (var bara gängad halvvägs) som jag har i justerstången.... blev väl böjd första gången då jag hade kapat bort lite för mycket på stången så den bara stack in ca 5mm i varje ända. Kapade sedan lite mindre på en ny stång men körde med den böjda bulten =\ å är den en gång böjd så...

Hm, ska ta å prova de där med vinklarna om jag nu förstått vad du menar Default/smile jag får ta en bild på de hela och ska ta å fixa en ny oböjd bult Default/smile

45

Ny tag med detta nu... plockat fram det arborrade blocket och borrat och gänga för oljepluggar nu (köpte en uppsättning borrar och tappar från staterna) så det blir det från början tänkte upplägget Default/smile

Måste nu slipa ur för de värre dubbla axial kamlagren alla går i utom en där det fattas ur tag. Tips på vad man ska använda för att ta ur spåret? Slipstift av något slag, vanlig litenhandfil?

46

MrIcka skrev:

Måste nu slipa ur för de värre dubbla axial kamlagren alla går i utom en där det fattas ur tag. Tips på vad man ska använda för att ta ur spåret? Slipstift av något slag, vanlig litenhandfil?

Några drag med en fil funkar fint.Blocket är ju inte hårt att slipa i direkt ICQ/ab

47

Busaberg skrev:
MrIcka skrev:

Måste nu slipa ur för de värre dubbla axial kamlagren alla går i utom en där det fattas ur tag. Tips på vad man ska använda för att ta ur spåret? Slipstift av något slag, vanlig litenhandfil?

Några drag med en fil funkar fint.Blocket är ju inte hårt att slipa i direkt ICQ/ab

Nä jag märkte de när jag borra och gänga... som varmt smör Default/smile Då provar jag de

48

Vändhöjd, ligger idag på 1.4... bra eller anus?

Topparna ska planas så det är väl bäst att bestämma sig för vändhöjd innan det görs så man vet hur mycket det ska bort.

49

MrIcka skrev:

Vändhöjd, ligger idag på 1.4... bra eller anus?

Topparna ska planas så det är väl bäst att bestämma sig för vändhöjd innan det görs så man vet hur mycket det ska bort.

1,4 mm är som på en std-motor och du kan gå ner till 1 mm om du vill.

50

Vill å vill, är det bättre så är de klart att man lika gärna kan fixa de när cylindrarna ändå ska svarvas  Default/smile