1

Kan man ersätta fördelaren med en trigger rätt av med en Digital-7 eller en Digital-7 programmerbar.
Eller blir man tvungen att ha MSD fördelaren kvar?

2

måste ha fördelaren kvar. MSD låda säger bara till när och "hur" spolen ska tända, när spolen tömmer så måste den till rätt stift och det fixar inte MSD digial7an... en MSD DIS-2 eller DIS-4 ersätter fördelaren.

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-03-08 21:01:41)

Fredrik.S skrev:

Kan man ersätta fördelaren med en trigger rätt av med en Digital-7 eller en Digital-7 programmerbar.

Vilken är det ? (7520/75301/7530T/7531/7535)
Jag har lekt med 7530T i prostocken .den är frän som F#n men man bör ha tillgång till en bromsbänk för att det skall funka bra
Om du skall ha den på gatan så rekomnderar inte Msd den(den vill brinna upp)
Välj en 6a som tål konstant drift(6al-2 eller DIS-4Plus)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

PPRMicke skrev:
Fredrik.S skrev:

Jag har lekt med 7530T i prostocken .den är frän som F#n men man bör ha tillgång till en bromsbänk för att det skall funka bra
/// Micke

Det var 7520 eller 7530T jag tittade på,jag har 6AL och fördelare på hyllan,men dom
sätter jag på gatmotorn. Efter som jag ska åka förgasarmotor med 15:1 i komp och
VP soppa borde det vara bättre med högre tändström och jag slipper Selectors och
rev controllers.Eller så fungerar det fint med 6AL till det kompet?

5

Dis-2 och Dis-4 hur vet dom när dom ska tända? blir det separata tändspolar typ cheva Ls1 eller hur är det?

6

east skrev:

Dis-2 och Dis-4 hur vet dom när dom ska tända? blir det separata tändspolar typ cheva Ls1 eller hur är det?

Hej Ola
En vevaxel sensor och kam sensor
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

east skrev:

Du behöver ju någon form av signal in till den. MSD rekomenderar magnetisk vevaxelgivare men en HALL eller VR funkar också.... DIS2 har 2 tändsteg så den kan driva två spolar (Wasted fire setup på våra motorer). DIS4 har fyra tändsteg för COP (coil on plug, LS1/VAG spolar funkar kalas) eller wasted fire på 8 cylindriga.

8

Fredrik.S skrev:
PPRMicke skrev:
Fredrik.S skrev:

/// Micke

Det var 7520 eller 7530T jag tittade på,jag har 6AL och fördelare på hyllan,men dom
sätter jag på gatmotorn. Efter som jag ska åka förgasarmotor med 15:1 i komp och
VP soppa borde det vara bättre med högre tändström och jag slipper Selectors och
rev controllers.Eller så fungerar det fint med 6AL till det kompet?

Du behöver inte vara orolig att det inte tänder med 6al med 15:1
Det funkar fint som den
Man har så mycket tändström så man kan köra ner ned till 0.70 i lamda och 2bar i tryck (cylinder tryck som är galet)
med bensin
Ofta är det inte boxen som sätter gränsen det är tändspolen
Jag kan rekomodera en blaster SS men det bästa tändenergin är en HVC-2 för 6an boxar
Om du använder en sådan spole så måste du ha 8,5mm tändkablar annars är det risk för att gnistan går i genom kabelen
Sen bör man använda gummihanskar när man ställer tändningen så du inte får en stöt
En länk  http://www.msdignition.com/Products/Coi … tions.aspx
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

PPRMicke skrev:
east skrev:

Hej Ola
/// Micke

Hur monterar man en kamsensor på en vw motor

10

OK vad jag förstår så vill fredrik inte ha någon fördelare
Blir det DIS 4 vevaxel givare ls1 spolar med sep tändsteg ? kamsensor?

11

Fredrik.S skrev:
PPRMicke skrev:
east skrev:

Hej Ola
/// Micke

Hur monterar man en kamsensor på en vw motor

Det finns två sätt
Nr 1 använd en fördelare och montera in en sensor som en wbx( kapa av den och använd axelen)
Nr 2 montera in en magnet på kamdervet och montera in givaren i blocket
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12 Senaste redigerad av east (2011-03-09 11:34:37)

Jag skrev lite otydligt tidigare för att förtydliga så förstår jag att vevaxel givare behövs till en dis4.
Klarar man sig utan kamaxel givare om man kör dis4 och en spole för varje cyl
eller måste man ha kamaxelgivare?
På gul bussen hade vi elektromotive tändning med bara vevaxel givare och en spole för varje cyl

13

east skrev:

Jag skrev lite otydligt tidigare för att förtydliga så förstår jag att vevaxel givare behövs till en dis4.
Klarar man sig utan kamaxel givare om man kör dis4 och en spole för varje cyl
eller måste man ha kamaxelgivare?
På gul bussen hade vi elektromotive tändning med bara vevaxel givare och en spole för varje cyl

Det funkar med bara vevaxelgivare
Men då är finnesen borta med den typen av tändsystem för man vill ställa varje cyl
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

14 Senaste redigerad av east (2011-03-09 13:48:21)

OK tack micke då är jag lite klokare i alla fall
Men det är ju fredriks tråd ICQ/ab

En till fråga skulle det gå att använda hillborn pump axeln på torrsump pumpen till kamaxel givaren
eller blir det ett eventuellt glapp i pumpen tro?
Måste nog sitta direkt på kammen antar jag men det skulle vara bekvämt att göra så
konstigt att det inte finns en lämplig lösning på det till vw motorerna eller är det nånting  man missat.

På min turbo bil använder jag ett nira sprut med inbyggd tändning och separata audi spolar med bara
vevaxel givare.När man startar upp motorn och den snurrat ett varv så har sprutet räknat ut hur den ska tända
har jag fått förklarat för mig blir väl annat med ett sprut mot förgasare.Vi provade med msd dis4plus och nira men
dom kunde inte samarbeta. Nu har jag väl kommit ifrån ämnet men tänkte det kunde va intressant att veta bara

15

east skrev:

OK tack micke då är jag lite klokare i alla fall
Men det är ju fredriks tråd ICQ/ab

En till fråga skulle det gå att använda hillborn pump axeln på torrsump pumpen till kamaxel givaren
eller blir det ett eventuellt glapp i pumpen tro?
Måste nog sitta direkt på kammen antar jag men det skulle vara bekvämt att göra så
konstigt att det inte finns en lämplig lösning på det till vw motorerna eller är det nånting  man missat.

På min turbo bil använder jag ett nira sprut med inbyggd tändning och separata audi spolar med bara
vevaxel givare.När man startar upp motorn och den snurrat ett varv så har sprutet räknat ut hur den ska tända
har jag fått förklarat för mig blir väl annat med ett sprut mot förgasare.Vi provade med msd dis4plus och nira men
dom kunde inte samarbeta. Nu har jag väl kommit ifrån ämnet men tänkte det kunde va intressant att veta bara

Tjänare killen har du investerat i ny snörra
Varför sa du inte att du använde torrsump utag för mek pump
Det skall funka att sätta givaren där du kan få ett litet gapp i axelen på några grader
En fråga varför använda dubbla tändspolar
Jag valde bort nira när jag köpte mitt sprut för det har för mycket begränsninga (är tillverkat för GLs bussar)
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

16

Det är bara kul och intressant med olika funderingar runt det här ämnet Ola
Bra att ha en tråd för MSD lösningar ICQ/ab

17

I dag pratade jag med en kille som kör med programmerbar digital-7 MSD fördelare och givare
på veven,V8 lång dragster,det verkar vara en bra och enkel lösning.

18 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-03-09 15:46:08)

Vi använder samma prylar typ
http://www.msdignition.com/Products/Cra … r_Kit.aspx
så har gör raggarna när dom monterar kamsynk i fördelaren
http://www.msdignition.com/Products/Dis … butor.aspx
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

19

Fredrik kör msd digital-7 jaycee fördelare och trigerkitt (lika som antes prostock fast han har 6al)
Micke jag har samma motor i prostocken som förra året(i år ska jag köra joe hunt magnet i den ICQ/ab )
Det var gat bilen jag pratade om som hade nira och turbo
Ja det är roligt att spåna i olika teorier man bör ju bli klokare eller så blir det tvärtom. hehe

20

jag har kört med MSD digital 6+ lådan med en MSD fördelare (byttes sedan till ett Haltech), MSD Blaster3 spole. fick lite genomslag och skumma tändfel så jag bytte till MSD 8.5mm kablar och allt fugerade KALAS. Nu kör jag MS och wasted fire setup med vevaxelgivare...

Vad jag har lärt mig är att MSD är riktigt bra grejer men gillar inte när man blandar, så om du går på MSD låda är det bäst/lättast om du tar även spole, tändkablar och om du vill ha så även fördelare från MSD.

21

Kul att ni kommer med funderingar och olika lösningar,det uppskattas verkligen.
Jag kör nog en 7a,en bra spole och MSD fördelaren som jag har.Ska göra en
monsterbeställning från Summit snart,tror att jag köper en Innovate LM-2
när jag ändå är på g.

En annan fundering går det bra att borra in läspunkterna för sensorn i
en Berg Equalizer?vill helst ha det rätt rent utan en till skiva!

22

Fredrik.S skrev:

Kul att ni kommer med funderingar och olika lösningar,det uppskattas verkligen.
Jag kör nog en 7a,en bra spole och MSD fördelaren som jag har.Ska göra en
monsterbeställning från Summit snart,tror att jag köper en Innovate LM-2
när jag ändå är på g.

En annan fundering går det bra att borra in läspunkterna för sensorn i
en Berg Equalizer?vill helst ha det rätt rent utan en till skiva!

Det skall funka att borra in i remskivan
varför handla innovator prylar usa när den kostar 3000 här med garanti http://www.hqtec.se/c-14-lm-2.aspx
Ps någon av vwblaskerna var det artikel om fräsa in läspungterna (mars)
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke