1

Jag har tappat håret på samma sätt som Homer tappat sitt hår fast av en annan anledning. Jag har en buss från -63 som har fått en bytt bakaxel till en IRS-låda (toppen i många aspekter men inte i denna aspekt) vilket gör att original hndbromsvajer är för kort (tror jag) nu sitter en handbromsvajer i som jag inte tror är original för att fjädringen är alldeles för lång för att passa till trumman men vajern i sig är ca 10 cm för kort för att nå fram.

Finns passande vajer att köpa hos Classic VM / CSP / Dalhems?

Det bör ju rimligtvis vara någon här på forumet som stött på samma problem eftersom fler konverteringar till IRS-låda gjorts. Peppra mig med svar, och idéer hur tokiga de än må vara! Nu har jag bokat tid för besiktning så jag vill gärna få ordning på detta när den väl är uppallad och däcken är bortpillade (kommer knappt ut bak pga sänkning trots tömning på luft Default/hmm ) och inte samla på mig 2or i onödan ICQ/ab

2

original passar, antingen får man klippa bort lite fjäder (nyare) eller kapa ca 1" av stålhöljet (äldre)

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f … 0&all=

3

Jag kör org vajer i org utförande, men jag gjorde en specialare.
Men jag har hört att man får tillveka en liten distans  då höljet blir för kort med typ3 bromsar.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Stort stort tack för svaren Lasslo & Tobias J! Sjukt värdefullt för mig. Då är frågan om de vajrar som sitter på är original eller ej. De kan summeras som att själva vajern är för kort för att nå in och låsas i bromsskölden men att fjädern ärför lång. Kan det vara originalvajern då? Isåfall slipper jag beställa nya och kan istället modda in dem.

Men jag har hört att man får tillveka en liten distans  då höljet blir för kort med typ3 bromsar.

Är det det som jag beskriver ovan att själva vajern inte når fram? Hur kan den distansen se ut?

original passar, antingen får man klippa bort lite fjäder (nyare) eller kapa ca 1" av stålhöljet (äldre)

när du säger nyare och äldre, menar du då när den ändrades i mitten av -63? Min är från 63 så jag är osäker vilken som är rätt. Kan det vara så att jag har den nyare vajern (då fjädern ser för lång ut) men borde ha den äldre så att vajern med höljet når fram till skölden?

Lasslo, kanske din specialare är lösningen för mig? ICQ/ab

5

jag vet bara hur jag gjort själv, på 66an var fjädrarna för långa så där kapa jag dom och på 59:an var fjädrarna för korta så där kapade jag lite i stålhöljet-som då blev en lagom distans.

-sök på thesamba det är få saker som inte beskrivs utförligt där.

lycka till!

6 Senaste redigerad av Jacob (2012-06-03 20:06:43)

okej, så nu har jag beställt den äldre varianten av wire och tror att det är korrekt för bussen och hoppas kunna få detta att lira, dock undrar jag om någon kan ge tips på hur jag går till väga för att byta wire? Jag har bellypans under som är fastsvetsade så jag hoppas kunna trä igenom wiren utan att behöva göra något ingrepp på dessa. Hur lossar jag på den gamla fram och hur sätter jag fast den nya? Jag kan säkert klura ut något med trial&error metoden jag använder mig flitigt av men besiktningen närmar sig och desto mer förberedd jag är desto större är sannolikheten att bussen blir klar i tid ICQ/ab Tar även gärna tips på hur jag tweakar infästningen till IRSlådan så att det funkar där. Såhär ser gamla wiren ut (den som troligtvis är fel) och bakom ser ni vad den ska fästa i... Är det bytt till bussbromsar bak eller är det bubblans bromsar (jag kan ej se skillnaden ICQ/ac )?
http://forumbilder.se/images/ed201290502PMde25.jpg

7

Det jag främst undrar är om wiren löper fritt mellan balkarna eller om den löper i nåt typ av rör bakom magplåtarna?

8 Senaste redigerad av wille (2012-06-04 17:16:55)

Rör eller bortrostat rör ICQ/ad , bara att trä in den bakifrån så tittar den förhoppningsvis ut fram.   ICQ/ag

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

9

Dra med ett snöre när ni demonterar det gamla !

10

Jacob skrev:

okej, så nu har jag beställt den äldre varianten av wire och tror att det är korrekt för bussen och hoppas kunna få detta att lira, dock undrar jag om någon kan ge tips på hur jag går till väga för att byta wire? Jag har bellypans under som är fastsvetsade så jag hoppas kunna trä igenom wiren utan att behöva göra något ingrepp på dessa. Hur lossar jag på den gamla fram och hur sätter jag fast den nya? Jag kan säkert klura ut något med trial&error metoden jag använder mig flitigt av men besiktningen närmar sig och desto mer förberedd jag är desto större är sannolikheten att bussen blir klar i tid ICQ/ab Tar även gärna tips på hur jag tweakar infästningen till IRSlådan så att det funkar där. Såhär ser gamla wiren ut (den som troligtvis är fel) och bakom ser ni vad den ska fästa i... Är det bytt till bussbromsar bak eller är det bubblans bromsar (jag kan ej se skillnaden ICQ/ac )?
http://forumbilder.se/images/ed201290502PMde25.jpg

Bubbla bromsar
den har självjusteringen som fanns på svensksålda 1303

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

11

Håkansson skrev:

Dra med ett snöre när ni demonterar det gamla !

I min frustration kom jag faktiskt på att jag ju kan göra precis så, genialiskt av dig, och jag är glad att jag tänkte lite lika ICQ/ab

wille skrev:

Rör eller bortrostat rör wink , bara att trä in den bakifrån så tittar den förhoppningsvis ut fram.   big_smile

Det känns som det kan vara lite vad som bakom de där magplåtarna, jag utgår från din visualisering att den tittar fram på andra sidan och back-upar exekutionen med ett snöre à la Håkansson.  Då kan det ju inte gå fel oavsett rör, bortrostat rör eller bortglömt rör ICQ/ab

12

Nicklas skrev:

Bubbla bromsar
den har självjusteringen som fanns på svensksålda 1303

Tack Nicklas, bra att veta vad det är man har ICQ/ae ICQ/ab