1

motorn ryker rätt mycket och stiften blir sotiga. Men den startar lätt och går rätt ok ändå.
Felsökningstips?

2

För mycket soppa ? Kolla alla vacuumslangar först och främst.

Och lite kvällslektyr för vetgiriga.... ICQ/ad   http://www.ratwell.com/

You´ll never know...

3

Kontrollera recistansen i motortemperaturgivaren som sitter inskruvad på vänster cylinderlock. Vägsalt och fukt kan ta kol på den så att recistansen blir för hög och då tror styrenheten att motorn är kall och förlänger insprutningarna. Givaren är ab typ NTC, kall motor hög recistans, varm motor låg recistans. Det kan röra sig om ca 2kOhm vid varmmotor och ca 10kOhm vid kall motor, värdena är  uppskattade ur mitt minne.

4

Vacumslangsbrott gör att den får för mycket luft alltså går snålt. Tempsensor 2 som sitter på toppen styr kall gång och varm gång bränsle luftblandning. Koppla loss den och se om det blir någob skillnad om det inte blir det byt! Om detta inte ger resultat återkom så hjälper vi dig

Gasar till det rasar!

5

Du kan jorda ledningen till temperaturgivaren tillfälligt och då borde gången märkbart förändras eftersom den då kommer att få för mager blandning.
Bränslemängden baserar sig i huvudsak på insugna luftmängden, varvtal och gaspådrag. Därtill har man korrigeringsvärden från givare såsom motortemperaturgivare, lufttemperaturgivare mm beroende på hur gammalt L-jetronic system det är.

6

tack för tips! jag har inte hunnit meka något. men det verkar som jag skall börja med att kolla tempgivaren!