26

Nu har jag inte lusläst tråden men är svänghjulet ett 12V å dignitet köra med en 6V startmotor?
Funkar inge bra ihop pga olika kuggindelningar....
Men som sagt jag kanske har missat något i tråden.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

27

Vad jag vet så är det ett 12-voltssvänghjul, och ja, det sitter 6v startmotor! Den startmotorn lirar alltså inte med startkransen på svänghjulet?

Typ1 -60

28

Nix!

Mettis skrev: Edit; -har du kvar 6volt i bilen (startmotorn) ? (Finns 200mm typ3 svänghjul 6volt på min "hylla" ;-) i inlägg nr 6.
Det han menade var precis det att de inte spelar samma melodi, det blir tvärstopp eller kuggaröver med rejäla smällar....
12V starter kräver annan bussning i lådan, fixa det innan du monterar motorn lättast så eller leta fram en startmotor som är så kallat "frilagrad"
där lagringen sitter på själva startmotorn a'la en startmotor från en vanlig svennebil.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

29

Idag fick jag i motorn i bilen igen! Dock verkar det som att jag har slipat av alldeles för lite i växellådan för att startkransen ska gå fritt... Motorn går på efter lite mek, men är tvärstum när man försöker dra runt den... Antar att det måste slipas mer? För de kan väl inte vara nåt annat som kärvar?

Typ1 -60

30

Nä det är nog startkransen. Lossa skruvarna och rucka lite på motorn och dra sedan runt den så ser du var det tar i.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

31

Yes! Måste jag slipa runt alla 4 bulthål? Och ungefär hur mkt? ICQ/ab

Typ1 -60

32 Senaste redigerad av Krookus (2012-05-20 11:57:15)

Nu är motorn ur igen! Men börjar bli lite orolig för magnesiumstiften! Vart sitter dom? Nu ser jag precis vart de har tagit i nånstans men komma åt dom där stiften är jag inte så sugen på....

Typ1 -60

33

Krookus skrev:

Nu är motorn ur igen! Men börjar bli lite orolig för magnesiumstiften! Vart sitter dom? Nu ser jag precis vart de har tagit i nånstans men komma åt dom där stiften är jag inte så sugen på....

Hela lådan är av i stort sett 100% magnesium så det lär du inte kunna undvika.Låt bli att slipa i stålbultarna så du får gnistor.

34

Haha jasså, nu är det iaf slipat å klart, hehe

Typ1 -60

35

Såja! Nu är motorn startad och jag har tagit en sväng med bilen!  ICQ/ag Nu har jag dock fått ett nytt litet problem! Den trycker ur sig mängder av olja! Det ser ut att komma från fläktkåpan. Då är min gissning: oljekylarn!
Kan oringarna va kassa å släppa ut runt 2-3 dl på bara en sväng runt 500 meter? Eller ja, jag uppskattar pölen som hamna under bilen när jag stannade å vred av till den volymen.
Eller kan det vara så att oljekylarn kan ha varit tät å gått hål på när det blev tryck?
Är det nån som kan ha en aning? Jag har iaf börjat riva igen för att lokalisera läckan mer exakt!

Godnatt!

Typ1 -60

36

Det är sällan själva kylaren läcker,utan det brukar vara packningarna..

37

Dom där runda svarta i plast/hårt gummi? Är båda likadana eller är dom olika? ICQ/ab Börjar nästan tro att jag har fel oljekylare. Finns det olika?
Här är en bild på kylarn underifrån och på blocket! Är det rätt mån tro?
http://i1186.photobucket.com/albums/z366/Krookuz/09191a8f.jpg

Typ1 -60

38

Det där är fel kylare till den motorn,men det borde gå att få tätt med rätt packningar. Packningarna finns i olika utförande. Båda packningarna ska va likadana.

39

Det ska vara doghouse på den motorn. Tätt går det nog att få men det finns en anledning att VW gjorde om kylsystemet när dubbelportarna kom.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

40

Okej, verkar tyvärr som om det läcker iaf.. Hur ser ett doghouse ut då? Dyrt? Svårt att få tag i? ICQ/ab

Typ1 -60

41

Du behöver en annan oljekylare med fäste, fläktkåpa, fläkt, främre plåt och 2 plåtar till runt utblåset till kylaren. Borde vara lätt att hitta då det sitter på alla Typ1 dubbelportsmotorer.

Det borde gå att få tätt ändå. Vad använde du för packningar/tätningar?

Ali G

42 Senaste redigerad av Krookus (2012-05-22 19:15:42)

Okej! De lät krångligt haha! ICQ/ad Men tack!

Jag använde 2 st gummi/plast ringar... Kan gå ut i garaget å ta bild på dom, finns olika antar jag!

EDIT

Här kommer 3 kassa mobilbilder. Obs, dom ligger åt varsitt håll!

http://i1186.photobucket.com/albums/z366/Krookuz/fa184402.jpg

http://i1186.photobucket.com/albums/z366/Krookuz/ea3da23d.jpg

http://i1186.photobucket.com/albums/z366/Krookuz/4222de0b.jpg

Typ1 -60

43

Vem har sagt att det ska vara lätt att göra rätt?
Det finns miljoner sätt att göra fel men bara ett fåtal sätt att göra rätt. Det gör att du alltid har statistiken mot dig när du gör något.

Ali G

44

Det är klart att det är så! Grejen är väl att jag bara är så ivrig för att få igång bilen hehe ICQ/ab
Finns det nån extern oljekylare man kan köpa kanske?

Typ1 -60

45

Just den där typen av tätningar skulle nog inte jag använda till den kombinationen av vevhus/kylare..

46

Krookus skrev:

Det är klart att det är så! Grejen är väl att jag bara är så ivrig för att få igång bilen hehe ICQ/ab
Finns det nån extern oljekylare man kan köpa kanske?

De externa kylare som klarar den kapacitet du behöver kräver en termostatstyrd fläkt och en bra placering utan återcirkulation av den varma luften samt uttag för slangarna i blocket. jag ser inte riktigt hur det skulle vara enklare eller billigare än att fixa rätt kylsystem till din motor.

Ali G

47

Du har nog rätt! Får börja kika lite här hemma på ön!

Typ1 -60

48

Någon som vet vad Mikael Westin har för användarnamn här på Boxerville?

Typ1 -60

49

vwestin! Lägg upp en köpes-annons Krook!  ICQ/ab

Kan inte mycket...