1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-05-20 21:31:54)

Sen en tid märker jag att växlarna har blivit svårare att få i.

1:an och 3:an särskilt, hjälper ibland att lägga in 2:an resp. 4:an precis innan då får man önskat växeln i.

Det KAN vara (jag är osäker) att kopplingen behöver justeras den måste tryckas lite för långt ned, ibland "nyper" 1:an när den läggs in (enda växel som nyper).

Då jag misstänker att kopplingjustering samt rundsmörjning skulle avhjälpa undrar jag:

finns en instruktion "for dummies" (väl detaljerat) på nätet på båda moment?

- kopplingjustering
- växel smörjning

tips på detta eller från andra som råkat ut för samma problem mottages tacksamt

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Har du kollat om det är olja i växellådan ???
det låter som det går trögt i lådan
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Oljan är checkat för inte så länge sedan och inga läckage förekommer, men jag kollar en gång till idag.

Något mer man ska kolla/tänka på?

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

4 Senaste redigerad av HenrikL (2012-05-21 07:34:53)

Låter som om länkaget är glappt eller behöver justeras.

5

Tröga växlar kan även bero på trasiga synkar eller fel växellådsolja. Länkaget ger väl mer digitalt krånglande växlar än tröga?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

johan_l skrev:

Tröga växlar kan även bero på trasiga synkar eller fel växellådsolja. Länkaget ger väl mer digitalt krånglande växlar än tröga?

Fast om 1 och 3 krånglar, när 2 och 4 fungerar låter det som länkaget. Synkningen brukar gå först på tvåan och väldigt sällan på trean.

7

Tycker också det låter som glapp någonstans i länkaget.
Om det hjälper att dutta i 3 å 4 för att sedan få i 1 å 2 låter som ett glapp.
Kan man ev tänka sig att felet sitter i själva spaken och/eller dess justering? Vad tror panelen?
Hur går det att få i backen?

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

8

Jag tror på följande tes ICQ/ad ;
Av läckande olja uppmjukade växellådsfästen, vilket medför att hela drivlinan vill bakåt, och då "räcker inte slaglängden till"för de växlar som skall in (ettan och trean) då växelstången som manövreras av växelspaken skall tryckas bakåt (dvs växelspaken tryckes framåt).

Åtgärd?? ICQ/ac

Nya växellådsfästen av gummimetall både bak å fram på växellådan ICQ/ag , och då måste motorn ur ICQ/am !

Åtgärda oljeläckaget innan du monterar de fräscha fästena! ICQ/ab  ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

9

Jag gissar på det mer säkra att kopplingen av någon orsak inte kopplar ur som den skall.
Det skulle förklara tröghet att få i växlar. Om den växlar fint när motorn är still så är det ytterliggare en förstärkning av misstanken.

S

10

Reine skrev:

Tycker också det låter som glapp någonstans i länkaget.
Om det hjälper att dutta i 3 å 4 för att sedan få i 1 å 2 låter som ett glapp.
Kan man ev tänka sig att felet sitter i själva spaken och/eller dess justering? Vad tror panelen?
Hur går det att få i backen?

Backen går i fast den "nyper" lite men läget glider lätt in.

1:an och 3:an däremot känns som "metall-mot-metall"-motstånd när de ska i. Som underlättas om 2:an resp. 4:an duttas innan.

11

Sten vW skrev:

Jag gissar på det mer säkra att kopplingen av någon orsak inte kopplar ur som den skall.
Det skulle förklara tröghet att få i växlar. Om den växlar fint när motorn är still så är det ytterliggare en förstärkning av misstanken.

S

Har tänkt lämna in bussen för att kolla kopplingen också då jag misstänker att den "tar" lite för långt ner.
Ska passa på att byta växellådsolja igen fast det var inte så länge sedan, men just in case. Och när jag ändå är i
farten byta olja i hjulväxlarna, 5dl st.

Jag gjorde växellådsoljebytet själv sist men nu lämnar jag in det då jag inte hinner.
Vill lämna en instruktion till verkstan i form av en youtube klipp eller skrivet.

Efterlyser en instruktion till justering av kopplingsvajer + byte av växellådsolja.
tackar panelen för link till det om ni har det.

12

Kopplingswiren justeras med en vingmutter längst bak på lådan.
Höll wiren med en polygrip där det sitter liksom en "klump" precis innan muttern och sen justera vingmuttern med andra handen. Så gick jag tillväga, får göra det igen för jag har också problem ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

13

Rinner olja alltid automatiskt ut i hjulväxlarna från växellåda?
det handlar om en buss 67

14

Japp

15

lowang skrev:

Japp

Förutsatt att den inte e sänkt så oljan får uppförsbacke till växlar och lager.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

16

Sant, men i detta fall gör det

17

Jag klippte ihop detta för ett tag sen, lite hjälp till verkstan kanske?

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2454

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)