1

Jag ska mentera ett sådant här paket till växellådan på buggyn.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … C10%2D4796
Men jag får fan inte bort det gamla "gummit" ifrån det främre växellådsfästet.
Har slagit med hammare, stämjärn mm sitter så in i.
Sen ska det inte vara en gummi "hane" som går i det främre växellådsfästet på det nya kitet nu då.
Det gamla fästet har böjt sig så det kanske klämmer fast det gamla skiten på något sätt.
Har suttit 2110cc motor på innan.
Kommer bild sen.

2

johan81 skrev:

Jag ska mentera ett sådant här paket till växellådan på buggyn.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … C10%2D4796
Men jag får fan inte bort det gamla "gummit" ifrån det främre växellådsfästet.
Har slagit med hammare, stämjärn mm sitter så in i.
Sen ska det inte vara en gummi "hane" som går i det främre växellådsfästet på det nya kitet nu då.
Det gamla fästet har böjt sig så det kanske klämmer fast det gamla skiten på något sätt.
Har suttit 2110cc motor på innan.
Kommer bild sen.

Skruva bara bort det gamla fästet å skruva dit det nya..

3

är verkligen dessa urethane fästen nåt att ha, hade en uppsättning av precis de på bilden, men tyckte de var skit. tror original nästan är hållbarare pga "hanen" du beskriver...

nu har jag aldrig fått tummen, eller originalmotorn rättare sagt, ur baken så för mig räcker originalgummin tillsvidare... men...  mycket bättre är väl att satsa på en berg-balk???

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

stickan skrev:
johan81 skrev:

Jag ska mentera ett sådant här paket till växellådan på buggyn.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … C10%2D4796
Men jag får fan inte bort det gamla "gummit" ifrån det främre växellådsfästet.
Har slagit med hammare, stämjärn mm sitter så in i.
Sen ska det inte vara en gummi "hane" som går i det främre växellådsfästet på det nya kitet nu då.
Det gamla fästet har böjt sig så det kanske klämmer fast det gamla skiten på något sätt.
Har suttit 2110cc motor på innan.
Kommer bild sen.

Skruva bara bort det gamla fästet å skruva dit det nya..

Men behöver jag inte ha metall fästet?
Ska det bara sitta med urethanen?

5

johan81 skrev:
stickan skrev:
johan81 skrev:

Jag ska mentera ett sådant här paket till växellådan på buggyn.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … C10%2D4796
Men jag får fan inte bort det gamla "gummit" ifrån det främre växellådsfästet.
Har slagit med hammare, stämjärn mm sitter så in i.
Sen ska det inte vara en gummi "hane" som går i det främre växellådsfästet på det nya kitet nu då.
Det gamla fästet har böjt sig så det kanske klämmer fast det gamla skiten på något sätt.
Har suttit 2110cc motor på innan.
Kommer bild sen.

Skruva bara bort det gamla fästet å skruva dit det nya..

Men behöver jag inte ha metall fästet?
Ska det bara sitta med urethanen?

just så tror jag de tänkt, om de tänkt. lägg skiten i en låda och köp en bergbalk... ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

Jaha då hade jag sluppit att svära idag om man hade varit lite mer rutinerad ICQ/ab
http://i53.tinypic.com/161nqz9.jpg
67:ans fäste var ju helt löst så då tänkte jag att det skulle gå dela o använda 65:ans (skiten som sitter fast)
V 67 h 65
http://i54.tinypic.com/v2u2b8.jpg

7

johan_l skrev:
johan81 skrev:
stickan skrev:

Skruva bara bort det gamla fästet å skruva dit det nya..

Men behöver jag inte ha metall fästet?
Ska det bara sitta med urethanen?

just så tror jag de tänkt, om de tänkt. lägg skiten i en låda och köp en bergbalk... ICQ/ad

kostar multum skulle jag tro.
Nä det får duga

8

går väl att göra själv billigt iofs, annars med billig dollar så... tror det är billigare än du tror...  fast säkert funkar urethanen nästan lika bra/dåligt som original eller? Lite mer vibrationer och oljud, blir det hållbarare tro eller? Man undrar ju... Fast funkar gör det nog...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

9

johan81 skrev:
stickan skrev:
johan81 skrev:

Jag ska mentera ett sådant här paket till växellådan på buggyn.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … C10%2D4796
Men jag får fan inte bort det gamla "gummit" ifrån det främre växellådsfästet.
Har slagit med hammare, stämjärn mm sitter så in i.
Sen ska det inte vara en gummi "hane" som går i det främre växellådsfästet på det nya kitet nu då.
Det gamla fästet har böjt sig så det kanske klämmer fast det gamla skiten på något sätt.
Har suttit 2110cc motor på innan.
Kommer bild sen.

Skruva bara bort det gamla fästet å skruva dit det nya..

Men behöver jag inte ha metall fästet?
Ska det bara sitta med urethanen?

Ja,det ska bara vara Uretan där å ingen metall. Kanske inte den bästa lösningen för främre fästet men det funkar. ICQ/ab

10 Senaste redigerad av putte (2011-03-09 07:25:02)

Jag har 2 sådana kit som du ska montera och jag kan säga att det är en väldig kvalitetskillnad på dom. Det ena är köpt på CSP hyllinge och det andra fick jag med ena bilden.

Men du ska inte behöva någon del av dom gammla fästen för att montera..

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

11

ok tackar för svaren!
Typiskt att det inte var någon höjdar grej då men den får duga för nu iaf. behöver få den rullande så jag kan använda den
halvan av garaget till 55:an.
Men är den inte bättre än orginalet så borde de ju inte sälja det som en "effekt" del.
Men den kanske är lite bättre?

12

Personligen tycker jag de röda uretanfästena är rena skiten. Vet inte hur många jag kört sönder. Skulle hellre montera dit de gula som CBP har.
Man kan alltid ifrågasätta om man verkligen skall ha ett näst intill stummt fäste. Själv slängde jag bort all uretan och monterade stummt i metall för ett antal år sedan. Det fungerade bra men växellådan fick mycket stryk och motorn sprack i en av infästningarna mella motor och växellåda. För 2 år sedan byggde jag om det igen till näst intill orginal och det har fungerat perfekt.

Jag vet att Lundgren kör med GeneBerg liknande fäste utan problem och de har betydligt mer hästar än jag  ICQ/ag

13

johan81 skrev:

Men är den inte bättre än orginalet så borde de ju inte sälja det som en "effekt" del.
Men den kanske är lite bättre?

Massor av folk tänker "Oj, de där fästena heter high performance och är röda. Då måste dom vara jättebra!". Affärsidén funkar alltså....  ICQ/ag

(Skulle aldrig montera något liknande på min bil. Bara färgen ger mig dåliga vibbar.)

14

Mohawk skrev:

Jag vet att Lundgren kör med GeneBerg liknande fäste utan problem och de har betydligt mer hästar än jag  ICQ/ag


Om det är samma lundgren som bröderna Lundgren i helsingborg tillverkar de egna fästen till försäljning. Jag har ett sådant och det fungerar klockrent! kvalitén är super och kostar inte mycket (allt är ju relativit...). jag betalade 1500kr för 4-5år sedan...

15 Senaste redigerad av mettis (2011-03-12 01:07:19)

Jag har oxå kört sönder främre urethanfästet vid ett par tillfällen, har löst problemet med stumt främre.
Använder bara de bakre, då jag tycker att dessa iallafall borde ge lite flexibilitet i infästningen?
Men Lundgrens fästen verkar bra....

På mitt långtids buggyprojekt har jag gjort såhär; http://hem.bredband.net/b777633/pics/buggy_aug1.jpg

16 Senaste redigerad av Mohawk (2011-03-12 01:53:47)

Lurv skrev:
Mohawk skrev:

Jag vet att Lundgren kör med GeneBerg liknande fäste utan problem och de har betydligt mer hästar än jag  ICQ/ag


Om det är samma lundgren som bröderna Lundgren i helsingborg tillverkar de egna fästen till försäljning. Jag har ett sådant och det fungerar klockrent! kvalitén är super och kostar inte mycket (allt är ju relativit...). jag betalade 1500kr för 4-5år sedan...

Bröderna Lundgren i Helsingborg finns nog inte ICQ/ad

Bröderna bor i Ängelholm och (Lund) Halmstad.  Sedan är det pappa Lundgren som tillverkar efter önskemål ICQ/ab