Har just provstartat min 1600 med vassare kam och 1:1:25 vippor och dubbla weber 40. Funderar på bestyckning till gasarna då jag inte har nån större koll på dessa. Såg att det satt 28:s halsringar iaf.
Nåt tips på nån grundbestyckning som funkar bra?
Runt 115-120 i huvud till den halsringen. 55 i lågfart bode gå bra och luftkorrigering 200. Luftmunstycket gör ingen verkan förrän upp mot och över 5000 varv och ett större luft ger magrare blandning där uppe.
Som E-rör brukar F11 fungera bra.
Ali G
Så 28 är okej att ha som halsring eller är större att föredra?
Med 28 så ska du klara toppeffekt vid 5000 varv i en 1600. Vad har du för kam och toppar? (vassare kam ger lite att välja på)
Ali G
Originalkam slipad till 284 grader. topparna är original också.
Då fungerar det nog bra.
Ali G
Har ikväll provkört motorn i bilen och har problem med att den inte vill gå ner i varv tex mellan växlingar. Är bestyckningen på lågfart nåt som kan ställa till detta problem? Minns inte om det satt 50 el 55 på lågfart.
Låter som tjuvluft. Testa med startgas runt insug och förgasarfot.
Ali G
Det ska prövas. Kan tändning ev spöka el är det uteslutet med detta fel?
Tycker att det låter som ett typiskt tjuvluftssymptom så testa det först. Det är lätt att missa något eller att en packning lägger sig fel när det är så trångt. Känns inte som tändnings- eller bestyckningsfel. Kollar du stiften så är de förmodligen ljusa på den sidan du har problemet.
Ali G
Var ingen tjuvluft utan lösningen blev att korta justeringspinnen mellan gaslänkaget och gasaren. Nu drar den tillbaka ordentligt. Tidigare stannade den en mm ifrån stoppskruven och tydligen gjorde det en hel del på tomgången.
