1

Hej

Har börjat fundera på hur detta fungerar. På polarens pickis (66a) var där redan förberett i fönsterramen för fästena, men i min buss från 1963 är där ingen sådan förberedelse. Behövs detta eller funkar det ändå?

Ni som kör med safarirutor fram kanske kan hjälpa till med lite svar och gärna bilder om ni har det också

Tacksam för hjälp

//Göran

Medlem i Halmstad Luftkühlers

2

I min pickis -63 så är det fästen i rutramen på insidan. Ingen aning om dom satt där innan safari rutorna, men jag fick för mig när jag kollade första gången att dom monterades i samband med safari rutorna..

Kan försöka ta några bilder i helgen om jag kommer ihåg Default/hmm

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

3

Du behöver nog inte tänka på infasningarna i övre rutramen. Den enda skillnaden som blir är väl att rutorna kommer 1-2mm längre ner, och det lär inte märkas.

Tyvärr har jag inga bilder från min montering, men det ger sig hur man ska göra, du lär klara det utan att behöva fundera så värst mycket ICQ/ab

Annars får du gärna komma förbi och kolla på min buss om du har vägarna förbi.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Tack för hjälpen, det var mest infasningen i rutramen jag tänkte på. Kanske hör av mig ngn dag ändå Lasse. Nu är man ju i dina trakter och jobbar en bra tid frammåt.

Hörs!

Vwgoran

5

Får man inflika en halvt off-topic-fråga och fråga; är det ngn som fått sina safaris helt täta? Vad är knepet? Safaris är balla men jag skulle aldrig byta ut dem mot ett par täta original, splittar är ju otäta nog som det är redan i originalutförande. Default/hmm

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Knepet är att låta dem ligga kvar i sin låda, och fortsätta med orginal rutor med gummin.  Default/lol   Default/lol

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

vet att lasslos läckte som såll.. , men bättre med tjockare lister..
han får själv fylla i med mer info..

8

Hello. Helt hopplösa att få täta. Vid långfärd tejpar jag listdiket.
Se dock till att få lister med förböjda hörn. Tätheten blev något bättre med dessa.
/Lasse

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

9

Den dagen det tillverkas täta rutor handlar jag safaris, men fram tills dess känner jag inte att jag saknar drag i kupén. Det grejar originalrutorna gott!  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Kolla in länken.

Nån har tagit fram några nya lister.

http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic. … it=leaking

11

Nu är mina rutramar tyvärr lite dåligt sversade av en tidigare ägare. Hörnen är lite "för stora", så mina rutor läckte nog mer än genomsnittet ICQ/ab
Jag hittade nya, tjockare lister(samma profil som dom som följde med, men betydligt grövre). Så nu är det iaf hyfsat tätt, det läcker lite i hörnen fortfarande, men det får jag nog leva med  ICQ/an
När jag hade dom små listerna så rann det in vatten på flera ställen, vid rejäla regn. Det var till&med så att det läckte mindre om man hade rutorna lite öppna....

Listerna i länken från ssvc verkar vettiga, med dom extra "läpparna". Såna får jag nog testa...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

12

Tja Lasse.

En fråga bara, var köpte du dina safarirutor någonstans. Ni andra som har safaris får gärna höra av er också. Kollade runt lite och ganska ok pris från vwparts men sen kommer väl frakt och moms också om jag inte har fel för mig. Och då kanske man är uppe i 6500 ändå.

Bara kul att veta.

Lasse, är du hemma i veckan ifall jag får för mig och åka inom? Är i Eslöv/Höör regionen nästa vecka.

Mvh
Göran