1

Hej

Har en typ 3 1600 tl -71 som har stått i en lada i 20 år, där framoken kärvar.  Har tagit upp och tryckt tillbaka bromscylindern men den kärvar fortfarande. Är det någon som vet om det finns renoveringssats, eller har någon ide eller annat tips.

Jonas

2

Renoveringssats fanns för några år sedan på CSP. Kolla med dem.

3

Jag har två stycken nya broms skivor som jag kan sälja till dig om du skulle behöva.
:-)

TYP 3 Fastback -71 Automatic

4

Har köpt mkt av Tomas på www.folkabiten.se

Och en gång räcker nog inte, pumpa ut tryck tillbaka ett par gånger så brukar det lösa sig om det inte är för mkt rost.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

5

Ta lös oken och sära på dom,  (det är 2 halvor som går att sära på), ta lös kolvarna, smärgla av dom med ett fint våtslippapper med lite olja på så att du får bort ev rost så att dom löper fint i oken, byt packningarna. Klart!

6

fdsv01 har nyckeln till ditt problem. Orkar du inte fixa dina så kan du köpa mina ok. Tillsammans med dannes nya bromsskivor får du fin-fina frambromsar.

/ P

* Se min VW 1500 blogg, 23 augusti 2007, där finns oken.

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

7

De ok jag rengjort enligt fdsv01s sätt har ofta haft mycket rost i oket runt kolven men på ok-sidan. utanför tätringen. Kolvarna har bara behövts rengöras ordentligt. Rosten i oken smärglas bort och sedan monterats ihop. Ofta med de gamla tätningarna.

Billigt enkelt och bra. Det som inte är enkelt är om kolvarna sitter riktigt hårt fast. Har prövat lite olika metoder men en bra har varit att ta bort oket från spindeln men haft kvar bromsslang. Ta bort beläggen och kläm fast den ena kolven med en stor svetstång. sätt en balja under och trampa på bromsen. Det ska mycket till om inte den fastnade kolven kommer ut.

Rengör montera ihop, lufta och gör samma med andra sidan. Lite omständigt men man får isär dem hela utan att skada kolvarna. (altså om de sitter fast.) Tryckluft är bra. Men då ska de kunna röra på sig från början.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

8

Jag satte bromsoket i skruvstädet, sen så tog jag en vanlig oljekanna och tryckte in spetsen i hålet för bromsslangen och pumpade in olja. Då kom kolvarna ut fint! Testade även med tryckluft, men där gick jag bet! Blev förvisso ett ordentligt oljesöl när kolven ploppade ut, men det var det värt! Köpte en renoverings sats och bytte alla tätningarna, blästrade bromsoken utvändigt (innan jag tog lös kolvarna) och målade upp dom. Blev snyggt och funktionellt!

9

O.B.S

Om du är rädd om liv och lem använd aldrig tryckluften till att trycka ut en bromskolv kanske funkar bra om kolven går väldigt lätt.

Jag har sett ett plåttak med rejäla skador efter att en fastrostad kolv släppt utav tryckluften.
Skruva istället på vanliga fettnipplar på oken och tryck ut dem med fettsprutan.
Se till att få bort allt fett bara vid återmonteringen.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

10

Tack för alla svar och tips.

Oken är bort monterad och kolvarna rengjorda och slipad, monterad igen. Nu funkar det.

Jonas