1

Tjoflöjt!

Jag har en bay -77 med 2.0L insprut (typ 4-motorn) och manuell växellåda. Går ju bra upp till 90km/h, men sedan saknar jag banne mig en femte växel. Är det här möjligt på något inte allt för besvärligt eller dyrt sätt? Jag tänker mig en växellåda med cirkus samma utväxling 1-4, bara med en femte växel också. ICQ/ab

Leker lite med tanken bara.. vad tror och tycker ni?

/Jesper

VW Blombuss -77

2

Ett billigt sätt för att få en "bättre" utväxling är att sätta på större däck.
Hjulhusen på bussar sväljer rejäla "utväxlingar".

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Ovanför 90 knyck springer soppanotan iväg också. Om man klarar sig på runt litern vid 80-90 får man räkna med kanske 1,3 vid 110, det är inte riktigt linjärt heller och drar iväg ännu mer om man nu kan hålla högre fart. Annars har du nog "bästa växellådan" i din buss redan, den sexribbade 091-lådan.

Vem har bråttom? Trodde det bara var pissnödiga gubbar i sina Audis som behövde åka fort?  Default/hmm

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

kee skrev:

Ovanför 90 knyck springer soppanotan iväg också. Om man klarar sig på runt litern vid 80-90 får man räkna med kanske 1,3 vid 110, det är inte riktigt linjärt heller och drar iväg ännu mer om man nu kan hålla högre fart. Annars har du nog "bästa växellådan" i din buss redan, den sexribbade 091-lådan.

Vem har bråttom? Trodde det bara var pissnödiga gubbar i sina Audis som behövde åka fort?  Default/hmm

Tanken är väl lite att med en femväxlad låda slipper soppanotan springa iväg allt för mycket (även om det är som du säger att det inte är riktigt linjärt på grund av bl.a. ökat luftmotstånd). Vill ju få ner varven lite ICQ/ab

Nja, oftast är förstås själva resan en stor del av målet med både båt och folkvagnsbuss, men ibland vill man bara kunna bränna av 130 mil motorväg fort som fan utan att låta motorn jobba röven av sig.

VW Blombuss -77

5

Bränsleåtgångsproblematiken har jag haft på modernare femväxlade bussar också. Det är först med dieselns intrång i sammanhanget som det går att köra fort och ekonomiskt.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Större hjul!!!!!!!
Jag säger bara att prova det, det är det enklaste och billigaste du kan göra.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Mogge skrev:

Större hjul!!!!!!!
Jag säger bara att prova det, det är det enklaste och billigaste du kan göra.

Taget! Hur mycket större vågar man mosa på? Gärna med hänsyn till att man vill göra en liten sänkning också (5-10cm)  ICQ/ab

VW Blombuss -77

8

Jag har kört med 225/70x15 och Mercedes plåtisar 7x15 bak på höghuset utan problem, dock utan sänkning men det är rymligt där bak.

Typ 2 -66 fd.militärambulans"höghuset", Typ 2 -71, Golf -88 rallybil,  Golf syncro -86, VW sandloppa m.fl.

9

Turbomike skrev:

Jag har kört med 225/70x15 och Mercedes plåtisar 7x15 bak på höghuset utan problem, dock utan sänkning men det är rymligt där bak.

Tack. Insåg att det var en större vetenskap med fälg/däck än vad jag trodde, men nu har jag något iaf. Ska Googla mig klokare!

VW Blombuss -77