1

Hej.
Tittar i de olika trådarna och ser ofta uttrycket 16" syncro.

Helt klart verkar det vara mera "vill ha" känsla än 14"arna.

Är det bara hjulen som skiljer på eller är det så att 16"arna är de med alla diffspärrar eller extrautrustade på andra sätt?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

2

16" syncron är "Terrängbilen" 14" är den vanliga syncron den finns även i en stor o liten modell där hjulen skiljde 184X14/205X14 den stora 14" hade även små skärmbreddare o 6" breda fälgar som inte den lilla hade så den ser lite manligare ut men 16" är den rigtigt manliga.

3

16" har väl helt andra bärarmar bak med längre hjulbas som följd, drivaxlar, knutar, större bromsar, annan utväxling i lådorna.
Men antal diffspärrar var tillval till både 14" och 16"
Sen är det ju som ovan nämnt att 16" arna har de fläskiga skärmbreddarna  ICQ/ae

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

4

16tums syncro har en förstarkt chassi, finns också förstärkte 14tums men då är det bara pickuper.  16tums bussen har förstärkning i sidovägens och taket.
Diffspärr bak är standard på en 16'.

5

Lite produktionssiffror på ett ungefähr;

14" Syncro tillverkades i ca 55.000 exemplar i alla karossvarianter.

16" Syncro tillverkades i ca 2.000 exemplar i alla karossvarianter, där enkelhyttspikkis sticker ut med ca 30 tillverkade över alla år Default/yikes  Default/yikes !
Det lär ska finnas 2 eller tre 16" Carat oxå.

Då det gäller samlarvärde, så kan man väl säga att det går fyra 14" Syncro på en 16" i jämförbart skick.
Alltså en fin fjortis för 25 eller en fin 16" för hundra papp, your choice ICQ/ae

Man höll på till och med 1992 års modell, trots att T4 redan producerades för fullt.
Syncro är tillverkade i Österrike på Steyr-Puch fabrik i Graz, genom att VW-Werk skickade grundlackerade karosser till Graz, där de slutmonterades och modifierades med fyrhjulsdrift.

Syncro är försedda med ett litet blankt Puch-emblem på vänstra dog-legen (inte alla år/modeller) ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

6

Nu måste jag rätta dig lite Roger det finns 14" syncro med samma värde som en 16" dom få Tristarsyncro som tillverkades har ju ett sjukt pris på marknaden. ICQ/af

7

precis 3st carat 16tums är tillverkade
2st till fotboolspelare , en var sepp maier som var en tysk fotball spelare i 80talet och en till direktöt till stey puch.

finns en 16tums dehler
ungefär 9st 16tums karmann
mellan 8-20st westfalia 16tums
3st doka 16tums med platt tak till tyska försvaret.
finss fler ovanlige men kommer inte på det nu.

Erwin

8

syncro4wd skrev:

precis 3st carat 16tums är tillverkade
2st till fotboolspelare , en var sepp maier som var en tysk fotball spelare i 80talet och en till direktöt till stey puch.

finns en 16tums dehler
ungefär 9st 16tums karmann
mellan 8-20st westfalia 16tums
3st doka 16tums med platt tak till tyska försvaret.
finss fler ovanlige men kommer inte på det nu.

Erwin

Det finns väl en 1st  16"  backmobil som används som café på tyska busträffar.

Hasse

9

Vilken ska jag välja?
Har följande två alternativ:

Alt1:
1st 14 tums dubbelhytt syncro med 2xspärr, 1,9 WBX förgasarmotor. Lapplandsbil, reggad å besiktad,

Alt 2:
1st, 16 tums dubbelhytt syncro med alla typiska detaljer, 2,1 WBX sprut. Oreggad, papper finns.
Bytes original 16 tums växellåda omonterad. (måste montera själv) i övrigt körklar...

Alternativ 2 kostar i ovanstående skick knappa 1000 euro mer än alt. 1...

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

10

Köp sextontummaren! ICQ/am
Fjortontummarens värde sjunker som Titanic i jämförelse med en ÄKTA 16"!! ICQ/ad

Betänk antalet tillverkade av respektive sort;  femtifemtusen fjortisar skall vägas mot 2000ex 16 Zoll!!

ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  <<<< fjortontummarnas massuppställning mot

ICQ/af  <<< sextontummarens, ja där har du förhållandet i antal!!!

11

Orsaken till denna frågeställning är att jag undrar om man vågar använda 16 tummarn utan att bli ruinerad om man kör sönder nåt?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

12

Om du kör som "folk", annars inte ICQ/ad

13 Senaste redigerad av Hebster52 (2012-05-31 17:50:29)

Hur kör man som folk med en terrängbil? ICQ/ad
http://youtu.be/JX1iiqgkILQ

Hade inte tänkt använda den bara för å finköra på stan med i alla fall..  ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

14

Markfrigången då? Är det bara däcken som gör höjdskillnaden? Tycker 16" ser så j-vla höga ut ibland. De kan iof vara ändå mer höjda än orginal.

Mod ä va den fege ta te när´n int törs

15

Det är bara däcken som gör höjddskillnaden på en 16" ICQ/ab

16

bärarmarna bak e lite längre med. e dom inte paralella med marken så ger dom väl lite med. (om än marginellt)

17

Eftersom jag nu inte har råd men en Synchro....
Vilka 15" (16"?) fälgar är bolt on på min Caravelle C ?

Men jag VILL ha en syncha såklart..... http://www.youtube.com/watch?v=fIii6Mo2fso

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

18

Snorkel, hur var det med det? Som jag fattat det var det på alla 16"are. Har jag fattat det rätt då?

Mod ä va den fege ta te när´n int törs

19

Gammal tråd och säkert dum fråga. Men kan man på något sätt se om det är 14 eller 16 enbart på bilder? Oftast står det inte i annonser. Eller så är 16 Zoll så ovanligt att det med säkerhet står specificerat om det är 16?

ICQ/ab

VW T3 -89
10800 mil

20

johannesm skrev:

Gammal tråd och säkert dum fråga. Men kan man på något sätt se om det är 14 eller 16 enbart på bilder? Oftast står det inte i annonser. Eller så är 16 Zoll så ovanligt att det med säkerhet står specificerat om det är 16?

ICQ/ab

aldrig dumma frågor!
Första du kan kika på är om det sitter skärmbreddare. Dessa finns även i 14" men det är ett första steg.
Andra är att kika på bakre skärmbreddaren och se om det hjulhuset ser "större ut" och om hjulen sitter längre bak.
Länkarmarna bak är som sagt längre och därför blir hjulavståndet något större.

Thats about it. ICQ/ab

Läs inte detta.

21

Tack för svar ICQ/ab

VW T3 -89
10800 mil