251

Olzzon skrev:
easos skrev:
Olzzon skrev:

Men det finns ju fler! ICQ/ab

Vem ?  ICQ/af

Jadu vet ingen på rak arm men söker man så finner man nog också! ICQ/ab

Haha ja det e väl så... allt e till salu till rätt pris antar jag ICQ/ae

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

252

Haha, förstod att du skulle falla för de där Default/smile De blev så rätt, bara ut med en köpes annons!

253 Senaste redigerad av easos (2012-04-27 11:52:13)

hallå!
Har släppt helt på kopplingsvajern & känt på hävarmen
& känner inget glapp alls typ.. jo kanske en millimeter glapp.
Hmm ska väl vara ett skapligt glapp när man tagit bort vajern från hävarmen?
är rädd att det är nå knas... vill ju inte att urtrampningslagret ska ligga mot tryckplattan helatiden.

någon som kan komma med tips & ideér !?

mvh/Andreas

254 Senaste redigerad av easos (2012-04-27 12:22:40)

Ideér & tips helst så snabbt som möjligt ICQ/ab

255

Brukar var svårt att få någon känsla för spelet när man känner på armen på lådan i och med
returfjädern som stretar emot...
Enklast att känna på kopplingspedalen med vajern monterad, då kan man även prova så att den kopplar ur genom att lägga i en växel/frikoppla och så om bilen rullar.

Hoppas detta hjälper ICQ/ab

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

256 Senaste redigerad av easos (2012-04-27 13:16:14)

Macke skrev:

Brukar var svårt att få någon känsla för spelet när man känner på armen på lådan i och med
returfjädern som stretar emot...
Enklast att känna på kopplingspedalen med vajern monterad, då kan man även prova så att den kopplar ur genom att lägga i en växel/frikoppla och så om bilen rullar.

Hoppas detta hjälper ICQ/ab

Tack för tipset Macke!

Returfjädern är inte så spänd så att man inte kan trycka tillbaka armen, det testade jag innan
jag dunkade dit motorn. Nu är armen typ tvärnit, man orkar inte trycka alls.
Har testat monterat vajern & justerat den & har testat rullat med växel i & den kopplade ur.. (pedalen känns helt oki)
det är inte det som är problemet utan att jag är rädd för att urtrampningslagret ligger anlagt på tryckplattan & det är ju inte så bra !?
När jag plocka dit motorn så kändes det lite som om att det fjädrade lite... så funderar om det är någe knas...  Det finns typ inget spel alls som de borde vara ?
tråkigt att riva allt för att ta ur motorn igen.. men måste jag så måste jag.....  ICQ/ac

257

1. Verkar konstigt att returfjädern inte drar tillbaka armen. Den är till för att avlasta urtrampningslagret så att det inte snurrar när du inte kopplar ur.
2. Om armen inte påverkas av fjädern ska du utan vidare kunna röra armen så något är knas.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

258

Jag kikade på bilden på ditt gamla urtrampningslager och det ser ut att vara ett för styrhylsa... Default/hmm
Kan ju vara så att ett sånt stämmer med tryckplattans inspänning men inte det andra?
Hursomhelst har jag för mig att man lägger en stålskala mot ringen på tryckplattan och då skall måttet till svänghjulet vara 30 mm...
Rätta mig gärna...

GW.P

259 Senaste redigerad av easos (2012-04-27 17:59:20)

Svwerker skrev:

1. Verkar konstigt att returfjädern inte drar tillbaka armen. Den är till för att avlasta urtrampningslagret så att det inte snurrar när du inte kopplar ur.
2. Om armen inte påverkas av fjädern ska du utan vidare kunna röra armen så något är knas.

jodå den drar tillbaka armen men när man släppt helt på vajern så
blir fjädern ju inte belastad helt å då tänkte jag att man kunde känna om det var
lite spel mellan lager & tryckplattan.
För när inte motorn satt i orkade jag trycka hävarmen med handen.
Har testat & spänna & koppla ur & det funkar utan problem. (nu när motorn sitter i)
men som sagt är lite osäker om lagret verkligen går ifrån tryckplattan.

Va kan hända om lagret ligger på helatiden ?
Funderar om jag ska ner med bilen på hjul & testa lite...
Kolla om den slirar eller lyssna efter oljud.

Eller i värsta fall riva ur motorn igen & kika.

260

Macke skrev:

Jag kikade på bilden på ditt gamla urtrampningslager och det ser ut att vara ett för styrhylsa... Default/hmm
Kan ju vara så att ett sånt stämmer med tryckplattans inspänning men inte det andra?
Hursomhelst har jag för mig att man lägger en stålskala mot ringen på tryckplattan och då skall måttet till svänghjulet vara 30 mm...
Rätta mig gärna...

Ja mitt gamla lager var inte lika som det nya.
Det nya var mer platt typ, så borde ju bli mer spel då !?
& man kan ju knappast sätta grejorna fel... jo vända lagret fel..
men de har ja inte gjort e jag 100 på.

Ja som skrivet.. kanske lär ur me motorn ändå då ?
Men kanske ner med den på hjul & ta en provtur...
borde ju man känna eller höra om lagret ligger på tryckplattan när man inte kopplar. hmm  Default/hmm

261 Senaste redigerad av easos (2012-04-28 08:40:12)

så här ser det gamla lagret ut från sidan http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/7cb89b46.jpg

Detta är en bild på det billiga lagret men det såg mer ut som den Förtydligande: (detta lagret & det jag fick mer snarlik) ICQ/ab
http://www.classicvw.se/images/products/101208.105802.jpg

Än den jag beställde....

http://www.classicvw.se/images/products/100309.223337.jpg

men på kartongen så stämmer artikelnr.
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/0e198ef2.jpg

Det nya lagret var platt på själva "tryckytan" där lagret snurrar.
om ni förstår va jag menar !?  ICQ/ad

Ledsen om jag verkar dum men försöker så gott jag kan ICQ/ab. så hoppas ni har tålamod med mig  ICQ/af

262 Senaste redigerad av Macke (2012-04-27 18:53:37)

Det gamla lagret är för hylsa och som du säger är ju det nya lagret tunnare så då bör det vara mindre risk att det ligger på!
Hur såg tryckplattan ut? Var det en ring på den där lagret går emot?
I så fall bara att provköra.

Hittils har du ställt befogade frågor så ingen fara!
Det finns MÅNGA som är dummare än du så fråga på bara ICQ/ab

GW.P

263

easos skrev:

Ledsen om jag verkar dum men försöker så gott jag kan ICQ/ab. så hoppas ni har tålamod med mig  ICQ/af

Du hade varkat ännu dummare om du inte frågat och satt ihop det med fel delar. jag tycker att du verkar smart som frågar,  ICQ/ab

Lagret för hylsa ser helt annorlunda ut vid infästningen för gaffeln och om du nu inte fått fel gaffel så ska det inte vara några problem med det.
Svårt att säga om det är rätt eller fel som du har det nu. Jag kan dock inte påminna mig om att armen ska vara opåverkad av fjädern när den är helt tillbakadragen. Brukar vara ett jävla drag i den fjädern.

Förutom att lagret inte är gjort för att snurra hela tiden så kan man få missljud som fortplantar sig genom kopplingsviren.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

264

Macke skrev:

Det gamla lagret är för hylsa och som du säger är ju det nya lagret tunnare så då bör det vara mindre risk att det ligger på!
Hur såg tryckplattan ut? Var det en ring på den där lagret går emot?
I så fall bara att provköra.

Hittils har du ställt befogade frågor så ingen fara!

Jaså så gamla lagret skulle haft en hylsa ? hmm.. fans ingen där när jag tog ur motorn första gången.
Okej kanske var någon tidigare ägare som tagit bort den !?

Tryckplattan har en typ slät ring.

Tack då forsätter jag med mina frågor då ICQ/ab

265 Senaste redigerad av easos (2012-04-27 21:41:32)

Svwerker skrev:
easos skrev:

Du hade varkat ännu dummare om du inte frågat och satt ihop det med fel delar. jag tycker att du verkar smart som frågar,  ICQ/ab

Lagret för hylsa ser helt annorlunda ut vid infästningen för gaffeln och om du nu inte fått fel gaffel så ska det inte vara några problem med det.
Svårt att säga om det är rätt eller fel som du har det nu. Jag kan dock inte påminna mig om att armen ska vara opåverkad av fjädern när den är helt tillbakadragen. Brukar vara ett jävla drag i den fjädern.

Förutom att lagret inte är gjort för att snurra hela tiden så kan man få missljud som fortplantar sig genom kopplingsviren.

nä tror inte det är fel gaffel.. men man vet ju aldrig.. kan ju va så att splainsen (eller hur det stavas)
på gaffeln är fel så att hävarmen sitter åt pipsvängen !?

Mja fjärden är näst intill spänd...(när vajern är helt bortskruvad) men som jag skrev tidigare konstigt att jag kunde trycka tillbaka kopplingsarmen med handen
& inte nu när motorn är i... då verkar det ju som att det inte finns något som helst mellanrum mellan lager & platta. hmm
Äh tar väl inte så lång tid att riva ur motorn igen heller... men känns ju jäkla surt  Default/hmm

266

Macke skrev:

Tack för den passningen...  ICQ/ae

267

Jag menade inte dig GB  Default/lol
Förlåt om du blev ledsen...

GW.P

268

Det funkade ju med gamla kopplingsarmen men inte med nya. Den absolut första tanken som skulle dyka upp i mitt huvud är ju att det är nåt med den. Ur med motorn och kolla

269 Senaste redigerad av easos (2012-05-02 08:34:16)

Ska centrumringen sitta på tryckplattan när man har det nya lagret jag köpte eller ska
centrumringen bort ?

270

-70 lager ska väl ha ringen kvar
70- lager, ingen ring men styrhylsa i lådan

271

oki.. så kanske det är ICQ/ab

272

Hmm... kanske ska uppdatera att jag köpte ny tryckplatta, Kennedy stage 2 & solid lamell.
Nu funkar kopplingen som den ska ICQ/ab
Var på tur till Woffe i lördags & kikade in hans lokaler...... mycket trevliga & fräscha lokaler.
Sen vart det en tur på stan (cruising) men bara en sväng.. sen MAX & sen åkte vi hem.
Den höll hela vägen ICQ/ab

/Andreas

273

Blir det en liten test-repa på Bug-Run.....?

Skulle vara kul att se!

274

mettis skrev:

Blir det en liten test-repa på Bug-Run.....?

Skulle vara kul att se!

Hmm ja man vet ju aldrig...
Men har faktiskt inte planerat in BugRun.. vi får se...  ICQ/ab

275

Klart du måste till Tierp!!