1

När man bygger om från 6 till 12 volt så kan man ju använda bakrutetorkarmotorn från Volvo 145/245. Varför använder man inte en 12-volts torkarmotor från en nyare typ 1?  Invändigt skiljer det en del men utvändigt har jag bara hittat skilnader på tappen som går in i länkaget, 5 mm på motorn från -57 och 7 mm på motorn från -69, samt elanslutningarna.
Förövrigt så verkar Volvo-motorn inte vara likadan invändigt som min motor från -57 så jag är tveksam till att det går att byta de invändiga delarna på den som Hebster gjort på sin -66:a.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

2

Motorn som sitter i 56-57 och kanske tidigare har en bandbroms som stoppar motorn i viloläget och den rotorn går inte att byta mot en nyare pga av att den saknar ytan som bandbromsen ligger an mot. Den motorn har inte heller en permanentmagnet utan en spole i statorn som skapar magnetfältet. Den har bara tre anslutningar till motorn.

De senare har en annan funktion för att stoppa rotorn i viloläget och rotorn är annorlunda. De har fyra anslutningar (tre plus jord, 31b har tillkommit) och ett annat reglage för att sköta viloläget. På de senare 6V borde det fungera att antingen byta ut hela motorn eller rotor och stator till en från en 12V. Jag provade också att bara sätta i rotorn från 12V-motorn och det fungerade. Möjligtvis så snurrade den något fortare. Man bör dock se till att viloläget på motorn stämmer så att torkarna hamnar i rätt läge när de stängs av.

Jag gjorde så här till slut:
Jag använde 12v-motorn och bytte locket i botten mot ett från en sen 6V. Då får jag rätt viloläge och rätt diameter på tappen till länkaget för min -57:a. Jag använde ett reglage (knapp) från en senare 6v-modell som har 31b-anslutningen.

/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot