1

Som jag skrev i presentations-tråden så kommer jag säkert ställa många dumma nybörjarfrågor, och här kommer den första...

Jag har en Typ 1 -62, med 1200 industrimotor.

Startade bilen i garaget, och den startade utan problem. Åkte iväg en bit, och efter ett par km tändes röda ladd-lampan när jag kom till en korsning och stod på tomgång. Min första tanke var att fläktremmen gått av. En snabb koll visade den var hel. Och där slutade min kunskap...  Default/hmm

När jag körde vidare slocknade lampan igen, men vid nästa korsning tändes den igen. Så fortsatte det. Så länge jag hade gas var lampan släckt, men när jag stod på tomgång tändes den.

Motorn gjorde inga tecken på att dö, utan lampan var den enda ledtråden till att något inte var som det skulle.

Vad tror ni problemet kan vara?

Mvh
Nybörjar-Micke

2

Dåligt oljetryck sliten motor ?

3

Om den är rätt kopplad så laddar den inte och det är inte ovanligt på äldre likströmmare då dom tappar magnetiseringen men det går att polarisera upp dom genom att köra dom som en motor utan rem dom kan även förlora en lindning och då snurrar den långsammare Default/hmm

Är den felkopplad så har du förlågt oljetryck Default/yikes

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Röd lampa är laddningen på min 64:a. Så skulle tro att den bara laddar dåligt på tomgång.. ICQ/ad

5

Det skall vara så vad jag lärt mig. Alltså då du inte varvar motorn skall den tändas. Oljetrycket är den gröna lampan va?

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

6

Nja bilen ska få laddning även på tomgång.

7

Johan W skrev:

Om den är rätt kopplad så laddar den inte och det är inte ovanligt på äldre likströmmare då dom tappar magnetiseringen men det går att polarisera upp dom genom att köra dom som en motor utan rem dom kan även förlora en lindning och då snurrar den långsammare Default/hmm

Tackar för svar  ICQ/ab

Jag är som sagt nybörjare, så jag vet inte om jag hänger med helt på vad du säger. Eller rättare sagt, jag tror jag fattar vad du säger, men jag har ingen aning hur jag ska gå till väga för att göra det du föreslår...   Default/hmm

Finns det någon bra beskrivning någonstans, eller är det kanske enkelt att förklara?
Tacksam för all hjälp  ICQ/ab

Mvh
Micke

8

Örebro-Micke skrev:
Johan W skrev:

Tackar för svar  ICQ/ab

Jag är som sagt nybörjare, så jag vet inte om jag hänger med helt på vad du säger. Eller rättare sagt, jag tror jag fattar vad du säger, men jag har ingen aning hur jag ska gå till väga för att göra det du föreslår...   Default/hmm

Finns det någon bra beskrivning någonstans, eller är det kanske enkelt att förklara?
Tacksam för all hjälp  ICQ/ab

Mvh
Micke

Den här texten från vw-resource.com föklarar det bra. Default/hmm Du tar bort regulatorn och rem först.

Polarize the Generator -

it may be caused by the generator becoming depolarised (not enough magnetism to start the generating process).

To polarise the generator, remove the fan belt, jumper wire from DF to the generator case (grounding the DF terminal). Now connect a wire from the + terminal on the battery to D+ on the generator. The generator should now start to spin. A few seconds is enough for this test.

If the generator doesn't spin, it's faulty. It's rebuild time (or at least it needs an auto electrician to look at it).

Check the Results -

Now put the fan belt back on, leave the DF terminal grounded, and check for the high voltage from D+ to ground with the engine running at high rpm. If you don't get the high voltage (up to 35 volts for the 12-volt generator or 20 volts for the 6-volt generator), the generator is probably faulty.

If you get the full voltage, but when it's all connected back up and you don't see the normal charge voltage at the battery (14.5 volts for 12-volt generators or 7.2 volts for the 6-volt generator), the regulator is probably faulty.

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

Tackar
Jag får gå ner i garaget och göra ett försök, och se om jag lyckas med det hela ICQ/ab

10

På ämnet:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6592

Mitt bekymmer var kolen, de var inte utslitna men funkade ändå inte, bytte till nya=mirakel!

S