1 Senaste redigerad av vwbus.ontheroad (2012-05-03 09:46:26)

Var hälsade gott folk !
Vi är ett gäng på 4 personer som har haft ett projekt vid sidan om skolan som har handlat om att renovera upp en Bay window buss 78' för att få den körduglig till sommaren 12' då vi planerar att köra 800 mil i Europa med den. Vi har redan en utritad rutt som vi hoppas kunna göra.
Vi har bytt/håller på att byta all plåt på bussen, så den är näst intill rostfri. Motorn är inlämnad till firma då vår kompetens var bristfällig och tiden var knapp. Så dom gör en service och åtgärdar det som krävs åtgärdas.

Efter den korta sammanfattningen så följer frågan: Vad har ni som är erfarna för tips och förslag på saker man ska vara extra noga med eller ta med sig osv. för att klara sig så långt som möjligt?

Det vore en dröm som blir sann att klara sig hela vägen.  ICQ/ab
För mer info, http://vwbusontheroad.wordpress.com/

Här har ni rutten !
http://vwbusontheroad.files.wordpress.com/2011/05/rutt.jpg

2

Helt djävla grym ide!! Har dock inte varit på en sån tripp och har erfarenhet om det! Men ni bör ju kunna mecka, även ha lite reservdelar med er, det hade jag haft! ICQ/ab

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

3

Jag och tjejen åkte 660 mil på 4 veckor förra sommaren, ner genom frankrike, ner över pyreneerna och tillbaka. Det var helt fantastiskt och resultade i en liten Myra som föddes för precis en vecka sen!
Hur länge har ni tänkt vara borta? Tänk på att bussen får bestämma tempot och var beredd på att göra om rutten efter hand.

Allemansrätten finns inte i så många länder och det kan vara svårt att hitta bra ställplatser om man inte kollat upp det innan, beställ en ställplatskatalog innan ni åker. Camping kostade mellan 8€ och 25€ för oss två och bussen.
Vi körde på GPS i telefonen (sygic) och laddade ner alla kartor innan, det funkade klockrent. Sätt gärna upp flera cigguttag så att ni kan ladda fler tel mm samtidigt.

Vi hade minimalt med krångel som tur var, ett trasigt lager i torsionsfjädringen fram och viss överhettning. Jag hade med rätt mycket verktyg, lite standardreservdelar (brytare, tändstift, fläktrem, kablar, tejp, ståltråd), en garagedomkraft modell mindre, hopfällbar pallbock och några träblock.

Vi har solpanel på taket, extrabatteri och kompressorkylbox och det är skönt att alltid ha kyla för basvarorna (och ölen) och slippa vara beroende av landström.

Ni kan läsa om vår resa är http://folkabussen.wordpress.com/.

Lycka till med allt, ni kommer få grymt kul!

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

4

Jag har klämt två somrar i vår campingbuss, dock kortare sträckor än ni siktar på. TIps utöver det som tidigare nämnt är

- heltäckande försäkring med diverse tillägg som ni noga läser igenom så ni har klart för er vad som gäller och så att ni kan känna er extra trygga i hela europa. (extra viktigt om ni inte känner er hemma med bilens mekanik)
- Vid långkörningar med dessa kära luftkylda motorer så kan det behövas extra kylningseffekt. Då kan ni fälla upp bakluckan och sätta fast den med en spindel i dropplisten (eller för all del hekta av luckan och slänga in i bilen) för att lufta extra mycket. Inte vackert men trevligare än att motorn rasar.
- En surfbräda på taket

5

Bara åk!  Heja Heja!

Projekt ska man ha, många och stora.

6

Ozz skrev:

Jag och tjejen åkte 660 mil på 4 veckor förra sommaren, ner genom frankrike, ner över pyreneerna och tillbaka. Det var helt fantastiskt och resultade i en liten Myra som föddes för precis en vecka sen!
Hur länge har ni tänkt vara borta? Tänk på att bussen får bestämma tempot och var beredd på att göra om rutten efter hand.

Allemansrätten finns inte i så många länder och det kan vara svårt att hitta bra ställplatser om man inte kollat upp det innan, beställ en ställplatskatalog innan ni åker. Camping kostade mellan 8€ och 25€ för oss två och bussen.
Vi körde på GPS i telefonen (sygic) och laddade ner alla kartor innan, det funkade klockrent. Sätt gärna upp flera cigguttag så att ni kan ladda fler tel mm samtidigt.

Vi hade minimalt med krångel som tur var, ett trasigt lager i torsionsfjädringen fram och viss överhettning. Jag hade med rätt mycket verktyg, lite standardreservdelar (brytare, tändstift, fläktrem, kablar, tejp, ståltråd), en garagedomkraft modell mindre, hopfällbar pallbock och några träblock.

Vi har solpanel på taket, extrabatteri och kompressorkylbox och det är skönt att alltid ha kyla för basvarorna (och ölen) och slippa vara beroende av landström.

Ni kan läsa om vår resa är http://folkabussen.wordpress.com/.

Lycka till med allt, ni kommer få grymt kul!

Många riktigt bra tips!
För det första, gratulerar till tillväxten av familjen!  ICQ/ab  Vi har planerat ungefär att vara ute en månad.
Vart kan man få tag i en ställplatskatalog på bästa sätt ? har googlat lite men inte funnit något hundraprocentigt.

Vi ska nog också försöka få ner någon mobilvariant till gps. Det vore ju guld om man på något sätt kunde importera våran rutt.
Cigguttag åker in på inköpslistan. Absolut.

Är lagret i torsionsfjädringen kanske något som ofta går sönder och som vi kan försöka vara förberedda på ?
Vi har också haft planer på att installera solpanel. Det hade ju varit ytterst smidigt.
Ett extra batteri håller vi på med att koppla till. Ett kylskåp har vi också, självklart!

Vi i gruppen har läst din blogg och kikat igenom ett antal gånger! även bilderna på facebook! Det har varit en stor inspirationskälla!
Gillar speciellt bordet med volkswagen märket ICQ/ab

Vi ser fram emot det något så fruktansvärt, och är angelägna om att det kommer bli en av våra livs bästa resor.

7

Jacob skrev:

Jag har klämt två somrar i vår campingbuss, dock kortare sträckor än ni siktar på. TIps utöver det som tidigare nämnt är

- heltäckande försäkring med diverse tillägg som ni noga läser igenom så ni har klart för er vad som gäller och så att ni kan känna er extra trygga i hela europa. (extra viktigt om ni inte känner er hemma med bilens mekanik)
- Vid långkörningar med dessa kära luftkylda motorer så kan det behövas extra kylningseffekt. Då kan ni fälla upp bakluckan och sätta fast den med en spindel i dropplisten (eller för all del hekta av luckan och slänga in i bilen) för att lufta extra mycket. Inte vackert men trevligare än att motorn rasar.
- En surfbräda på taket

Har du någon erfarenhet på vilken försäkring som kan var bäst att välja ?
Kylning. A & O verkar det verkligen som. Det ska vi absolu tänka på!

Vi har tyvärr ingen surfbräda, men vi har övervägt att plocka med våra longboards!

8

Det här är juste... http://www.france-passion.com/gb_formule.php
och enligt deras hemsida verkar det finnas liknande i flera av de andra länderna ni planerar att besöka...

4. Are there similar schemes in other countries ?

Yes, other organisations have followed the France Passion model:

Italy : www.fattoreamico.it - Special rates for France Passion members.

Spain : www.espana-discovery.com

Switzerland : swissterroir.ch

Belgium : www.arsvivendivzw.be

Germany : www.gruene-zwiebel.de

Great-Britain : www.britstops.com

USA : www.harvesthosts.com

For other countries contact the national motorhome federations.

9

Kul resplaner! Jag fick en massa bra tips för ett drygt år sen i den här tråden på typ2-klubben: http://www.typ2-klubben.com/index.php/c … europaresa

Sen när det väl blev dags för avfärd så hade vi precis köpt hus och bussen var fortfarande nedplockad för lack, så det blev en lite annan rutt till samma destination med min -88 vwpickis istället nu i höstas. Kom tillbaka i februari och tur/retur sydfrankrike gick finfint, enda haveriet var en drivknut som lossnade under en helgutflykt där nere. Grymt bra motorvägsassistans i Frankrike dock, det kom en snubbe efter fem minuter och frågade om vi ville ha hjälp, han ringde efter en bärgare åt oss, bärgaren körde till det lokala garaget och två timmar senare och 200 euro fattigare så var i på väg igen, framme i Carcassonne till lördagslunch som planerat ICQ/ab

Ett ytterligare tips är att om ni inte har det montera en tempgivare så kan ni hålla koll på överhettningsrisken, och att ta det lugnt och njuta av resan.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

10

Oljetrycksmätare och tempgivare ett måste med den resplanen! Fan va kul hoppas det går bra ska bli intressant att följa tråden

Gasar till det rasar!

11

VWbusst2 skrev:

Oljetrycksmätare och tempgivare ett måste med den resplanen! Fan va kul hoppas det går bra ska bli intressant att följa tråden

Bra tips!! ICQ/ab

Däremot är det lite mer tveksamt om man , som rekommenderades lite högre upp i tråden, skall öppna motorluckan för bättre kylning. ICQ/am

En Volkswagen är konstruerad av ett gäng ingenjörer som noga utprovat alla detaljer. ICQ/af

Motorrummet på en VW, oavsett karosstyp, är medelst ett antal smarta gummilister en hermetiskt tillsluten värld som är skapad för att motorn skall må som bäst. Default/yikes

Kylluftens väg är normalt via gälarna på karossen, där den sugs in med hjälp av motorns kylfläkt.
Gummilisterna i motorrummet är till för att det inte skall läcka in tjyvluft andra vägar, och störa det normala luftflödet.

Om man kör med öppen motorlucka, så stör man det normala kylluftflödet genom att det finns stor risk för att det skapas undertryck och luftvirvlar pga den öppna motorluckan. Detta kan radikalt försämra kylningen av motorn. ICQ/ac

Kontrollera att alla plåtar och lister sitter på sina platser runt motorn, så skall ni se att ni får de bästa förutsättningarna för en lyckad och kyld färd genom Europa ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

12

Vi hade själva ingen ställplatskatalg, däremot bodde vi mycket på france passion o det var riktigt grymt, ett billigt sätt att övernatta och uppleva nya grejer. Inte så mycket party över france passion dock..

Torsionlagret behöver ni knappast oroa er för, det gick nog för att jag kortat min framvagn med lite småstrul som följd när nya gavlar svetsades på.

Se till att det är en kompressorkyl ni har, de andra drar för mycket el. Solpanel hittar ni billigt på tyska ebay (95W tror jag att jag har och det räcker utan problem) och laddningsregulator där eller på ali-express.

Om ni inte redan har Bentleyn (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0837616352) så se till att köpa den.

Om ni har gasol så stäng alltid av kranen på tuben efter användande.

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

13

KdF Kundendienst-Berater skrev:
VWbusst2 skrev:

Bra tips!! ICQ/ab

Däremot är det lite mer tveksamt om man , som rekommenderades lite högre upp i tråden, skall öppna motorluckan för bättre kylning. ICQ/am

En Volkswagen är konstruerad av ett gäng ingenjörer som noga utprovat alla detaljer. ICQ/af

Motorrummet på en VW, oavsett karosstyp, är medelst ett antal smarta gummilister en hermetiskt tillsluten värld som är skapad för att motorn skall må som bäst. Default/yikes

Kylluftens väg är normalt via gälarna på karossen, där den sugs in med hjälp av motorns kylfläkt.
Gummilisterna i motorrummet är till för att det inte skall läcka in tjyvluft andra vägar, och störa det normala luftflödet.

Om man kör med öppen motorlucka, så stör man det normala kylluftflödet genom att det finns stor risk för att det skapas undertryck och luftvirvlar pga den öppna motorluckan. Detta kan radikalt försämra kylningen av motorn. ICQ/ac

Kontrollera att alla plåtar och lister sitter på sina platser runt motorn, så skall ni se att ni får de bästa förutsättningarna för en lyckad och kyld färd genom Europa ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/af

Intressant. Fick tipset själv av en annars väldigt kunnig person, men den lösningen kanske var pga dålig isolering vad vet jag. Jag ber om ursäkt för dåligt tips, och tackar för korrigeringen och värdefull kunskap för egen del.

Ett bra tips är en SUP-bräda (Stand Up Paddle Board). Jag köpte en beggad för 5k och den går ju faktiskt att åka med på mälaren om man inte kommer längre än så ICQ/ab Klart ni ska ha era longboards med!

14

Se till att montera en NY oljekyl det kostar inte så mycket men gör en massa!!

Gasar till det rasar!

15

Jag skulle säga att 800 mil i en vw är totalt omöjligt!   Default/lol

Jag menar, 10 tusen mila klockan fick ju folk när det begav sig, och det är väl inte så att ni tänker sträckköra med gasen i botten hela vägen....

Någon med mekkunskap och en stor verktygslåda kan nog vara bra att ha, men, visst går det, helt säkert!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

16

Mitt enda tips: akta er för tillökning i familjen! Ta med skydd  ICQ/af

17 Senaste redigerad av jgrund (2012-05-08 13:41:23)

Inga problem alls. Jag har mosat 800-900 mil (ner till bl.a. franska västkusten, rivieran, Barcelona samt en bit in i Italien för att äta pizza) två somrar i rad, och Kongo (min bay -77) är knappast i toppskick ICQ/ab Första sommaren hade vi småproblem som fukt i fördelarlocket, kopplingsvajjer som släppte efter allt för mycket i världens sämsta trafikstad Paris och punktering i någon milslång brant nerförsbacke på motorväg (se till att ta med domkraft som hissar tillräckligt högt!).

Nu senaste sommaren blev det lite värre.. problem med laddning (verkligen ibland helt av, ibland på - generatorn eller annat, tips?), grov ökning av oljeläckage etc. Kongo har inte blivit behandlad som han bör behandlas.. vi har tvingas åka nära på en mil med lysande oljetryckslampa, så det är inte konstigt att motorn mår dåligt nu. Renovering pågår (välbehövligt; skadade lager, hål i kolv, skadad cylinder, packningar som är helt slut..)

Vi tycker inte att våra problem har förstört resan alls - tvärtom! Man har många vänner på vägarna när man sitter i en blommig folkvagnsbuss, och man får chansen att lära känna dom ännu bättre när man blir stående.

Tveka inte - kör bara kör! Och glöm inte såpbubblorna.

Är det något ni undrar (mer praktiskt om själva resandet) så är det bara att fråga.

VW Blombuss -77

18

Jag har gjort en sån trip. Körde dock mot asien så vägarna var lite sämre efter ett tag så lade stötdämparna av. Kontrollera hur mycket spel styrningen har kontrollera stötdamparna kör gärna på de bättre delarna av vägarna. Och kontrollera  oljan vi varje stopp. Var nära på o få motorhaveri en gång. Och en gång så fick jag motorhaveri o var tvungen o bli bärgad 200km. Det här var nere i hemlandet då.

Ta med registreringsbeviset. Du vill inte vara utan det vid någon poliskontroll.

19

Jag har gjort en sån trip. Körde dock mot asien så vägarna var lite sämre efter ett tag så lade stötdämparna av. Kontrollera hur mycket spel styrningen har kontrollera stötdamparna kör gärna på de bättre delarna av vägarna. Och kontrollera  oljan vi varje stopp. Var nära på o få motorhaveri en gång. Och en gång så fick jag motorhaveri o var tvungen o bli bärgad 200km. Det här var nere i hemlandet då.

Ta med registreringsbeviset. Du vill inte vara utan det vid någon poliskontroll.

20 Senaste redigerad av Bosse H (2012-05-11 09:16:09)

VWbusst2 skrev:

Vilken resa:-)

Jag har farit högt och lågt sen -87 med min -71:a Westy. Bl.a en 700 mila på 11 dagar!! Fricampar i princip alltid. Duschar på långtradarhak och går på muggen på Mc Donalds.

Min erfarenhet är att har man bara olja till maxstrecket på stickan så löser sig det mesta. I början hade jag med massor med reservdelar. Generator, soppapump osv, men det visade sig att det man behövde hade man inte med sig och och det man hade med sig behövde man inte.

2 viktiga detaljer FÅR man dock inte missa att ta med. Konservöppnare och korkskruv. Senaste resan uppstod nära panik när jag upptäckte att jag missat den senare..

Vad gäller oljetrycksmätare och framför allt oljetempmätare är min erfarenhet att dessa bara ger föraren och framförallt ägaren till bussen ont i magen. Och detta är något jag kan garantera!! Det finns en anledning till att det inte sitter sådana mätare där från fabrik. Så vill ni förstöra resan montera sådana....

Bra grejor att ha:

- Korkskruv
- Konservöppnare
- Laddat Visakort
- Laddare till luren
- Pissdunk

bugnbus.se

21 Senaste redigerad av borget (2012-05-11 15:54:09)

Har körd några tusen mil med 78 baybuss i Europa och med förslagen som har kommit tidigare i tråden borde ni vara rätt säkra på success!

Ha koll på nivån (och temperaturen om du vill ha ont i magen) på oljan och inte kör förr hårt.

Lite inspiration:
http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cg … amp;SID=72
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16514.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,35565.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,11037.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17348.0.html

22

Bättre ont i magen än skuren motor

Bosse H skrev:
VWbusst2 skrev:

Vilken resa:-)

Jag har farit högt och lågt sen -87 med min -71:a Westy. Bl.a en 700 mila på 11 dagar!! Fricampar i princip alltid. Duschar på långtradarhak och går på muggen på Mc Donalds.

Min erfarenhet är att har man bara olja till maxstrecket på stickan så löser sig det mesta. I början hade jag med massor med reservdelar. Generator, soppapump osv, men det visade sig att det man behövde hade man inte med sig och och det man hade med sig behövde man inte.

2 viktiga detaljer FÅR man dock inte missa att ta med. Konservöppnare och korkskruv. Senaste resan uppstod nära panik när jag upptäckte att jag missat den senare..

Vad gäller oljetrycksmätare och framför allt oljetempmätare är min erfarenhet att dessa bara ger föraren och framförallt ägaren till bussen ont i magen. Och detta är något jag kan garantera!! Det finns en anledning till att det inte sitter sådana mätare där från fabrik. Så vill ni förstöra resan montera sådana....

Bra grejor att ha:

- Korkskruv
- Konservöppnare
- Laddat Visakort
- Laddare till luren
- Pissdunk

Gasar till det rasar!

23

Har gjort 2-300 mils tripper ett par gånger. Se till att ha en "breakdown" list till bra firmor efter rutten. Känner ni någon vw nörd i något land så se till att ta med numret. Plantera er ide på några europeiska forum. Bra att fiska lite kontakter där.

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................