1

Tjena!
Jag behöver åka och hämta ut lite färg till 68:a pickisen.
Vet någon därute vad Neptun blå och molnvit har för RAL-koder eller vad det nu är man behöver? Det samma gäller den gråa färgen (grey silver) till navkapslarna.
Kanske har VW koll på dessa färger fortfarande?

The Samba säger:

Cloud White: VW-kod: L 581
Neptunblå: VW-kod: L50K, PPG/Ditzler: 13454
Grey Silver: VW-kod:  L 70 X

Kan man beställa på PPG/Ditzler koden? Hittar den bara för neptunblå.

Alte Liebe rostet nicht!

2

Ral är ett annat system där du inte har så många kulörer att välja bland, lika med NCS systemet. Dessa är bra om du vill att det ska vara "ganska lika" L50K, men ska du ha exakt ska du ta den i bilsystem. Sikkens är att föredra när du handlar färg, lite dyrare, mycket bättre.

Lycka till!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

3

instämmer på sikkens. lackade olssons gröna med den och färgen täcker nåt otroligt och flyter ut bra.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

4

Jag tror ni missförstod min kanske något otydliga fråga men jag behöver alltså VW:s färgkoder översatt till Sikkens-recept, PPG-recept eller RAL-recept eller whatever. Får jag bara fram det så skall nog lackfirman kunna få fram rätt kulör men att komma dit med L581 misstänker jag inte fungerar.

Alte Liebe rostet nicht!

5

Jag säljer ju billack (bland annat) och kommer du med dessa koder tror jag att vi kan få fram det via externa koder, men jag är något osäker.

RAL kan du glömma iallafall.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

6 Senaste redigerad av Bajen (2012-05-11 21:26:39)

Jag gick till lack firman å sa att jag ville ha L360 seablue i sprayburk för att förbättra lite.
Sa även att de var till vw så då plockade han fram lite olika kataloger.
Å i första hittade han rätt färg.
Vi jämförde den med min medhavda handskfackslucka.
tog max 10 minuter totalt så hade jag 2 sprayburkar färdigblandade å klara.

Blev exakt rätt färg.

De jag försöker säga är att gå dit å säg att de är till vw å färgkoderna så är jag ganska säker på att de går att få fram

Edit: Gick in på sikkens hemsida. Där fanns de nått som hette mixit online.
Skrev in dina färgkoder där.
Hittade dom 2 första.

Så dom är nog inga som helst problem att hitta receptet till.
L70 eller l70X fanns de inget på å inte namnet heller Default/hmm

7

Vw färgkoder duger... iaf. där jag handlade. ICQ/ab

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

8

Aha vad bra, då finns det ju hopp. Jag provade på den lokala VW-verkstaden men de kunde inte hjälpa men då vet jag vem jag ska prata med tror jag!

Alte Liebe rostet nicht!

9

Kolla in på http://paintref.com/paintref/index.shtml där finns dom olika koderna, när man söker tex på L50K får man http://paintref.com/cgi-bin/colorcodedi … ton=Search