51

de sitter lixom bakom klädsel och dörrsida, jag skruvade bort mina så de ligger bredvid, men där satt de iallafall...

listen ska väl leda ut vattnet som kommer in i dörrspringan, tänk så så hamnar den nog rätt...

kolla under thesamba, look-listen-learn bodyleaks så framgår mycket om gummilister...

även kaross på verkstadshandboken tror jag kan vara en bra källa, samt reservdelskatalog (som jag tyvärr saknar).

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

52

http://www.thesamba.com/vw/archives/man … better.php

53

På min cabbe sitter kromlisten med små "spän"clips som trycks genom gummilisten ner i dörren .
Samt har jag en ulist på insidan som gummit skall klämmas i , detta är väl för att inte rutan skall "skallra".

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

54

Kisa - Det är inte riktigt lika på en tidig ghia.
Din ser väl ut så här?
http://www.youtube.com/watch?v=FZciT2Gz … DDA8085487

Min ser liknande ut, men jag för på kromlisten på skruvar istället för piggar.
Men jag har inte kanten som listen förs på, den är lös och jag fattar inte hur jag ska montera den ICQ/ab

Förresten, har du "filtlisterna" på båda sidor om rutan? Dom som rutan glider mot.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

55

Johan - Jag har verkstadshandboken, men där finns inga bra bilder på dörrutorna, finns mycket om fram/bak och kvartsrutorna, men inget om dörrutor, iaf inte i min som är utskriven från nätet.

Jag ska studera sambalänken ikväll.

Buss 65
Ghia 57

56 Senaste redigerad av kisavw (2011-12-15 19:47:59)

lasslo skrev:

Kisa - Det är inte riktigt lika på en tidig ghia.
Din ser väl ut så här?
http://www.youtube.com/watch?v=FZciT2Gz … DDA8085487

Min ser liknande ut, men jag för på kromlisten på skruvar istället för piggar.
Men jag har inte kanten som listen förs på, den är lös och jag fattar inte hur jag ska montera den ICQ/ab

Förresten, har du "filtlisterna" på båda sidor om rutan? Dom som rutan glider mot.

Ja den videon var on target för min cabbe. Om ghian följer bubblan kanske det ska vara stålbågar som håller gummit på plats?
Nej nu när du frågar om filtlisterna så har jag inga på insidan men jag tror nog att det ska sitta ngt där och motverka rassel ifrån glaset.

VW Typ 2 1967

57

den yttre gummi listen som crome listen sitter i är ej detsamma som de tidigare ghior och de äldre, gjorde detta på min ghia för några månader sedan. tyvärr så hade jag bes hem fel yttre gummilist så jag fick använda min gamla då jag inte kunde få fram model tidig.

PÅ min så gjorde jag så att jag tog den yttre crome listen, den har har ju små tänder eller vad man skall kalla det för (clips) de skall tryckas genom gummi listen och läggas mellan dörrkanten och cromelisten. skall finnas hål i dörkanten där de skall tryckas in i. och´sedan så tar du den fin listen som jag kallar det för och trycker in den med sina clips mellan ruta och inredörrkant. samma sak på inre sidan av dörren , dvs finlist i plåtlist sedan fast på dörren. men du kan även skippa plåtlisten och trycka finlisten direkt på den inre sidan. såg detta på vw verkstad i bangkok så jag gjorde detsamma på min då plåten jag hade inte var i så fint skick.

mvh Mazan

Vw Karmann ghia -58

58

Ursäkta felstavningarna ICQ/ab

Vw Karmann ghia -58

59

Tack för infon Mazan.
Men jag fattar endå inte riktigt, det ser inte ut som du förklarar på min bil ICQ/ab
Min kromlist(yttersidan) ska föras över små skruvar som skruvats ner i dörren. Så då får jag göra hål i gummit och trycka gummit över skruvarna och sen föra på listen.
Men det jag inte fattar är hur gummilist och plåtlisten ska fästas inne i dörren(mot utsidan)?
Ska det vara en kromlist på insidan oxå, uppe vid rutan?

Har du filtlister både på in och utsidan?

Har du möjlighet att ta några bilder på din bil, så hanske jag kan få en lite klarare bild ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

60

Fixar bilder i helgen, kan jag maila dem till dig via min tele så kanske du kan lägga upp dem?

1) ang crome listen du talar om som skall föras över så skruvar, så ser inte min ut så, utan mina två vänster och höger satt det clips på som trycktes fast genom gummit.
2) ang filtlist så sitter det 1 st på insidan av dörren in mot kupén. filtlisten sitter påtryckt på en plåtlist me hål i så clipsen från filtlisten kan gå igenom och därmed sättas fast så båda lister fastnar.
3) ingen cromelist på insidan , såg att min formulering inte var den bästa imorse hehe..  men jag har för mig att det sitter filtlist på insida av dörrkant som skydd mot ruta också.. skall titta på detta i helgen så återkommer jag.

/Mazan

mvh Mazan

Vw Karmann ghia -58

61

Mazan
Ja, maila gärna några bilder på hur det sitter ihop, så lägger jag upp dom i tråden om fler vill förstå ICQ/ab Maila till : lassetasse"snabela"hotmail.com

Ser dina dörrlister ut som på filmen jag länkade till några inlägg upp? Isf har du nog nyare dörrar, clipsen man trycker ner kom 60, om jag inte missminner mig.
Mina är lika som du har på kromlisterna till kvartsrutan bak, där hade du väl skruvar som du förde kromlisten över?

Angående filtlisterna så har mina inga clips, inga fasta iaf, jag har dom tandade clipsen. Som dom sitter nu så ligger listen i dom, men det finns inget som håller den från att åka uppåt?
En tanke är att vända vartannat clips, så varannat håller uppåt och varannat neråt. Men det ser inte så kul ut att se clipsen uppe på listen, där ska väl vara fint och jämt?

Johan - Nu såg jag var den lilla dörrlisten ska sitta, men hur fäster man den? Det finns ju ingen resess eller liknande? Ska den bara sitta mot A-stolpen med tex dubbelhäftande tejp?

Buss 65
Ghia 57

62

Lim tror jag, så satt mina... jag satte en silvertejp tillsvidare för utan dem så regnar och blåser det in...

Jag har ju en 60a och undrat hur fönsterlisten sitter, min går att rucka på om jag minns rätt men har inte vågat röra den mera. Kromlisten bak är solid med ett spår och jag satte skruv och mutter för att kunna hålla ned den... rätt eller fel vet jag inte. Kanske går det att göra samma på den på dörren? Dvs trä in en skruv i kromlisten och sen dra åt muttern från insida dörr... pilligt och förmodligen helt fel, men funkar det så... ICQ/ab

63

Bilder är sänt:) sitter filterduk på insida, på utsida så har jag en filterduk som sitter fast på en plåt skena och dessa två sitter fast med clips i dörrens insida. Gummilist ,fönsterskrapa sitter nästan som på youtube klippet fast jag har inte plåtskenan som gummit sitter fast i som på klippet utan mitt gummi sitter mellan dörr och crome listen.
Ang dränerings gummit ni talar om så går det hur bra som gröts med kontakt lim från wurth, har använt deras klister på Gummilist runt dörrar och det funkar hur fint som helst.

Mvh Mazan

Vw Karmann ghia -58

64 Senaste redigerad av lasslo (2011-12-17 17:16:05)

Tack för bilderna både Mazan och Viktor.

Nu har jag mer koll på hur och var grejorna ska sitta.

Jag jobbade inatt och hade det ganska lugnt, så jag lusläste på samba. Där hittade jag en del intressant.
Bla att jag saknar en sorts clips(med runt huvud) som ska hålla plåtlisten(som i sin tur håller filtlisten) på utsidan.
Det ska tydligen vara filtlister på ut och insidan på lowlight, det var först 1960 som det bara var filtlist på insidan.
Sen saknar jag även en plåtlist med hål och bleck som håller filtlisten, den var tydligen mycket svår att få tag på...
Jag har ett par stycken utan bleck som håller listen(till nyare), jag kan nog modifiera en sån, men den jag har som mall.

Jag lägger upp några av era bilder ikväll, så fler kan se hur det ska vara(om det finns fler som är intresserade ICQ/ab )

Buss 65
Ghia 57

65

Låter intressant . Min är ju förvisso 64a men kunskap är aldrig fel att bära.

VW Typ 2 1967

66

Jag lyckades inte vidare bra med bilderna, när jag kollar på dom i mailet så är dom stora och tydliga men när jag skulle spara dom för att lägga upp här så blev dom galet små ICQ/ab

Jag var i garaget en snabbis idag och kollade, nu har jag bra koll på hur allt ska sitta ihop. Tack alla som hjälpt till ICQ/ab

Det enda jag fattas nu är såna här clips :
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/401548.jpg
Nån som har en ide om vart jag kan köpa det? Jag har kollat på dom "vanliga" ghia sidorna utan att hitta?
Tydligen så skulle karmann-ghia.de(lars neuffer) sälja dom, men jag kommer inte in på sidan? Har iaf mailat och frågat.

Buss 65
Ghia 57

67

Nu börjar det närma sig ICQ/ab
http://i50.tinypic.com/192ntw.jpg

Buss 65
Ghia 57

68

Snyggt jobbat .  ICQ/ab

VW Typ 2 1967

69

Snyggt med svart tak  ICQ/ab

vw - 67 cal looker 
vw - 62 cal looker
Medlem / Kassör i VW klubben   http://www.acevw.com

70

Det är inte svart....
Det är Chestnut brown ICQ/ab
Men det är omöjligt att se på bilden ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

71

fan, har du redan hunnit polera den ICQ/ad
Ser ju riktigt bra ut på bild ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

72

Tänk när den är polerad, då kommer den ju se ny ut ICQ/ab
Iaf på bild....

Buss 65
Ghia 57

73

Gött!

74

Nu är den påställd och försäkrad ICQ/ab
Nu kan jag köra provrundor med lite bättre samvete..

Buss 65
Ghia 57

75

Ser bra ut!