Grandell79 skrev:Nu blir jag snart tokig. Hur svårt ska det vara och få igång en tuta...
Ska försöka förklar med ord hur det är draget nu så kanske det kan bli hjälp till någon.
Från säkring en gul/svart kabel ner till tutan, från tutan en brun upp till bagaget, inte kopplad till något(än). I rattstången går en nydragen kabel ner till gummisaken(hardyskiva??) Kabeln sitter fast där nere och i rattens knapp.
Om jag tar den bruna sladden från tutan och håller den mot muttern som man skruvar fast ratten med, då fungerar tutan. Så vart ska jag koppla den sladden? Borde ju finnas någonstans att fästa den så den har kontakt med stången.??
Alternativet är väl att dra 2 kablar genom stången, den ena som den är idag och den andra till någon mutter som sitter där i stången. Men är det säkert??
Mvh Tommy
det innebär ju att rattcentrum är jordat.
Enligt 68-70 beskrivningen ska ju tutan gå till "lagrets ytterbana" (bearing's outer race), sladden i rattstången går till jord (= till hardyskivans mutter mot styrväxeln, jag antar att det INTE är någon jordfläta/ledning på hardyskivan på dessa årsmodeller, och via styrväxeln till jord).
Rattcentrum kommer då INTE vara jordat utan vara kopplat till tutan. om du jordar rattcentrum så ska det tuta. med andra ord måste du då se till att tutknappen fungerar så att den kopplar ihop sladden som kommer upp från hardyskivans jordpunkt i styrväxeln med rattcentrum (dvs jordar rattcentrum). Då borde tutan funka.
Obs, detta har jag kommit fram till genom att läsa länken till thebugshop, jag vet inte hur det SKA vara kopplat på en 68.
vanlig multimeter "beep" funktion, låter när det är 0 ohm och låter inte när det är "oändligt" motstånd = ingen kontakt.
Om jag var du skulle jag
1) leta efter ett kabelskofäste på rattstångens lager, bör ju INTE sitta på röret som ju är jordat, utan på LAGERBANAN som om man mäter inte ska ha kontakt med röret eller vara jordat. Lagerbanan ska altså vara kopplad till rattstången, inget annat, mät att det är 0 ohm mellan dessa. dvs BEEEEEP
2) koppla bruna sladden från tutan till kabelskon i lagrebanan, mät att det är 0 ohm mellan jord och bruna kabelns ända uppe i ratten. BEEEEP
3) kolla så att ratten när den sitter fast INTE leder ström mellan rattcentrum och jord, dvs att det är oändligt motstånd mellan rattcentrum och jord TYST
4) testa att koppla jordkabeln som kommer upp genom rattstången till rattstången, så ska det tuta om tutan!
5) koppla in ratten och upprepa 4, tutar det hela tiden är det kortis nånstans i ratten
6) om du inte får tutan att funka, försöka bygga om ratten så man uppnår att kabeln som kommer upp i rattstången kopplas till rattcentrum när man trycker på knappen, testa att beeepa mellan olika delar på ratten.
PUH, hoppas denna logik funkar... återrapportera gärna hur det gick!
har för mig att jag micklat med detta på nån bil och det var nån papperspackning mellan två grejjor i ratten. dvs att man isolerar av en del av ratten mot en annan...
* * * * * * * * * * * * *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)