1

Hejsan

Skulle idag byta ut min tutknapp mot den "nya" ratten.
Drar en ny kabel genom styrstången, fäster den på kabelskofästet längst ner. kabeln i andra änden till tutringen.
Vart ska då jorden från tutan fästas? Går ju en kabel från säkringarna ner till tutan. Och en kabel går tillbaka upp. Jordar jag den så tutar det.
Likadant om jag tar jordkabeln och jordar mot rattmuttern, då funkar tutringen.
Men hur ska jag koppla i bagaget? Hoppas ni förstår vad jag menar.
//tommy

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

2

Tutans inkoppling har varierat genom åren, om det gäller 68 så kolla elshemat nedan;

annars finns fler elscheman på vwtyp1.com

http://www.vwtyp1.com/teknik/elschema/VW%2068-69.jpg

Dvs byter du rattar mellan olika årsmodeller kanske du måste koppla om nåt för få tuttknappen att funka...

68 verkar ska jorda när man trycker på knappen

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Tack för schemat, hade dock ett redan. Som var likadant. Dock så hjälpte det mig inget. Har följt sladdarna i bagaget. Färgerna stämmer från säkringen ner till tutan är det gul/svart. Tillbaka kommer brun. Jordar man brun tutar det. Men jordar jag den nya sladden via tutknappen händer inget för den bruna har ju ingen kontakt då. Men som jag skrev tidigare sätter jag den bruna på rattmuttern så funkar knappen. Så tacksam för alla förslag. Vill inte ha en knapp på instrumentpanelen.

//Tommy

Vw typ 1 1968.

4

Då har du problem med släpringens funktion, antingen beroende på att den nya ratten är felmonterad (för stort avstånd, så att släpringen "glipar"), eller så är den nya ratten en universalratt, utan något arrangemang för släpring??

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

5

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Då har du problem med släpringens funktion, antingen beroende på att den nya ratten är felmonterad (för stort avstånd, så att släpringen "glipar"), eller så är den nya ratten en universalratt, utan något arrangemang för släpring??

Hej
Den "nya" ratten är en ratt från en 67:a. Sitter en kopparring på själva stommen, sen sitter kabeln som går genom rattstången fast på själva "knappen".
Skruvar jag åt de tre skruvarna som håller kanppen, Så tutar det hela tiden om jag tar den bruna kabeln till muttern. Men släpper jag lite så går det tuta då.

Vw typ 1 1968.

6 Senaste redigerad av David, Luleå (2012-05-07 08:48:41)

Den bruna kabeln i rattstången är jorden. Hela rattstången är strömförande positivt + så muttern i ratten är + om du då jordar den positiva mottern med den bruna jordkabeln så kommer det att tuta.

Vidare i ratten. Hela ratten är + utom tutringen. Den kopplar du till jord, brun kabel. När man sedan trycker på den så jordar man och bilen tutar.

Hur rattstången blir positiv finns lite olika lösningar på olika årsmodeller. Men ibland genom någon typ av släpring i rattsatångsröret strax ovanför knäna. Jag tror att den vanligaste lösningen är att även hela rattstångsröret är positivt. då sitter det en kabelsko på röret under tanken som leder in strömmen. Sedan blir rattstången elektrisk via lagringen av ratten.

Vanliga fel är att bruna kabeln släppt nere vid hardyskivan. Där är den kopplad till den jordande styrväxelns ingående axel.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

Rattstången är inte positiv! +12V går direkt till signalhornet,och sen jordar man genom den bruna kabeln i stången.

8

stickan skrev:

Rattstången är inte positiv! +12V går direkt till signalhornet,och sen jordar man genom den bruna kabeln i stången.

Ok.. Men var ska jag koppla den bruna sladden som kommer från tutan då? Den följer ju med upp i bagaget. Sen sitter ju min nya kabel i rattstången fast nere vid vänsterhjul på en klämma vid den runda saken rattstången sitter fast i.. Men den bruna kabeln från tutan måste ju få konatkt med den på något sätt...

Borde ju vara hur enkelt som helst, men jag fattar inget nu... Hoppas på experthjälp här.

//Tommy

Vw typ 1 1968.

9

Mätte spänning på stången! Den är inte ström på!

Vw typ 1 1968.

10

Jag tror det har varierat genom åren hur detta är kopplat. Kolla på kpllingsschema för den årsmodell ratten kommer från...

Eller gör en helt ny konstruktion i ratten/tutknappen som just gör som du vill, jordar sladden...

Eller sätt en ratt som funkar precis lika som den årsmodell du har...

Jag tror att henrik L hade länkat till en amerikansk sida som redde ut allt detta, men länken var nog på det numera döda elaka skalbaggeforumet?

11

Googlade, HÄR http://www.thebugshop.org/bsfqhorn.htm är länken, orkar inte läsa allt men 67 och 68 är olika kopplat iallafall... Hoppas du får ordning så du får alla rattar och tuttar som de ska va...  ICQ/ag

12 Senaste redigerad av johan_l (2012-05-07 20:44:03)

Grandell79 skrev:
stickan skrev:

Ok.. Men var ska jag koppla den bruna sladden som kommer från tutan då? Den följer ju med upp i bagaget. Sen sitter ju min nya kabel i rattstången fast nere vid vänsterhjul på en klämma vid den runda saken rattstången sitter fast i.. Men den bruna kabeln från tutan måste ju få konatkt med den på något sätt...

Borde ju vara hur enkelt som helst, men jag fattar inget nu... Hoppas på experthjälp här.

//Tommy

Funderade lite... Så här tycker jag det borde funka...

Om det är kopplat som på shemat så borde det "otutat" vara så att det är en potentialskillnad (på 12V) mellan jord och rattstången, när man tutar jordas stången och potentialskillnaden hamnar över tutan. Dvs kortsluter man ratten till jord tutar det, det blir INTE kortslutning.

Lösningen på problemet i fråga borde vara att se till att ratten inte kopplar ihop röret och rattstången, alternativt se till att röret inte är jordat, sen måste man nog ändå kolla hur knappen funkar...  (dvs som det stod i texten att det sitter en isolator på rattröret där det går emot allt som är jord, frågan är hur (om) tändningslåset funkar då? Det kanske måste vara jordat? Eller isolera hela tändningslåset och dra separat jord till det...

Att tänka på när man jordar rattstången tex är att se till att man inte leder ström genom tex ett lager (om det är starka strömmar) - har för mig att jag läst om ett allvarligt problem som uppstod när en jordledning brast och all ström leddes genom rattstången på ett fordon och då smälte lagren eftersom de jordade stången men inte bra nog... ICQ/ab

13

Läste lite på länken förut, mycket bra. SKa ta tag i problemet i morgon igen. Idag ska gräset klippa innan det är dags att jobba. ICQ/ac. Är det någon som kommer på något annat så skriv gärna.

Vw typ 1 1968.

14

Nu blir jag snart tokig. Hur svårt ska det vara och få igång en tuta...
Ska försöka förklar med ord hur det är draget nu så kanske det kan bli hjälp till någon.

Från säkring en gul/svart kabel ner till tutan, från tutan en brun upp till bagaget, inte kopplad till något(än). I rattstången går en nydragen kabel ner till gummisaken(hardyskiva??) Kabeln sitter fast där nere och i rattens knapp.
Om jag tar den bruna sladden från tutan och håller den mot muttern som man skruvar fast ratten med, då fungerar tutan. Så vart ska jag koppla den sladden? Borde ju finnas någonstans att fästa den så den har kontakt med stången.??

Alternativet är väl att dra 2 kablar genom stången, den ena som den är idag och den andra till någon mutter som sitter där i stången. Men är det säkert??

Mvh Tommy

Vw typ 1 1968.

15

Har för mig att det funnits en plåtflärp på rattstångsröret som en kabel satt i .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

16

Ok. Men var tar kabeln vägen då? Menar du om man tar bort ratten? Alltså bakom ratt o blinkersspak?

Vw typ 1 1968.

17 Senaste redigerad av kisavw (2012-05-11 05:23:06)

Aha jag eftersom du jordar den bruna kablen mot muttern i rattcentrumet är det inte den som ska sitta i mitten på tutknappen? Plåtflärpen jag pratade om innan sitter på rattstångsröret ovanför hardyskivan . Men jag är osäker på vilka årsmodeller det varit så eftersom vw bytte utförande och koppling på tuta ofta.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

18 Senaste redigerad av johan_l (2012-05-11 15:21:20)

Grandell79 skrev:

Nu blir jag snart tokig. Hur svårt ska det vara och få igång en tuta...
Ska försöka förklar med ord hur det är draget nu så kanske det kan bli hjälp till någon.

Från säkring en gul/svart kabel ner till tutan, från tutan en brun upp till bagaget, inte kopplad till något(än). I rattstången går en nydragen kabel ner till gummisaken(hardyskiva??) Kabeln sitter fast där nere och i rattens knapp.
Om jag tar den bruna sladden från tutan och håller den mot muttern som man skruvar fast ratten med, då fungerar tutan. Så vart ska jag koppla den sladden? Borde ju finnas någonstans att fästa den så den har kontakt med stången.??

Alternativet är väl att dra 2 kablar genom stången, den ena som den är idag och den andra till någon mutter som sitter där i stången. Men är det säkert??

Mvh Tommy

det innebär ju att rattcentrum är jordat.

Enligt 68-70 beskrivningen ska ju tutan gå till "lagrets ytterbana" (bearing's outer race), sladden i rattstången går till jord (= till hardyskivans mutter mot styrväxeln, jag antar att det INTE är någon jordfläta/ledning på hardyskivan på dessa årsmodeller, och via styrväxeln till jord).

Rattcentrum kommer då INTE vara jordat utan vara kopplat till tutan. om du jordar rattcentrum så ska det tuta. med andra ord måste du då se till att tutknappen fungerar så att den kopplar ihop sladden som kommer upp från hardyskivans  jordpunkt i styrväxeln med rattcentrum (dvs jordar rattcentrum). Då borde tutan funka.

Obs, detta har jag kommit fram till genom att läsa länken till thebugshop, jag vet inte hur det SKA vara kopplat på en 68.

vanlig multimeter "beep" funktion, låter när det är 0 ohm och låter inte när det är "oändligt" motstånd = ingen kontakt.

Om jag var du skulle jag

1) leta efter ett kabelskofäste på rattstångens lager, bör ju INTE sitta på röret som ju är jordat, utan på LAGERBANAN som om man mäter inte ska ha kontakt med röret eller vara jordat. Lagerbanan ska altså vara kopplad till rattstången, inget annat, mät att det är 0 ohm mellan dessa. dvs BEEEEEP

2) koppla bruna sladden från tutan till kabelskon i lagrebanan, mät att det är 0 ohm mellan jord och bruna kabelns ända uppe i ratten. BEEEEP

3) kolla så att ratten när den sitter fast INTE leder ström mellan rattcentrum och jord, dvs att det är oändligt motstånd mellan rattcentrum och jord    TYST

4) testa att koppla jordkabeln som kommer upp genom rattstången till rattstången, så ska det tuta om tutan!

5) koppla in ratten och upprepa 4, tutar det hela tiden är det kortis nånstans i ratten

6) om du inte får tutan att funka, försöka bygga om ratten så man uppnår att kabeln som kommer upp i rattstången kopplas till rattcentrum när man trycker på knappen, testa att beeepa mellan olika delar på ratten.

PUH, hoppas denna logik funkar...   återrapportera gärna hur det gick!

har för mig att jag micklat med detta på nån bil och det var nån papperspackning mellan två grejjor i ratten. dvs att man isolerar av en del av ratten mot en annan...

19

TAck för ett långt och utförligt svar! ICQ/ag
Ska testa detta i morgon efter jobbet. Nu är det dags för träning , sen är det fredag på riktigt!
//Tommy

Vw typ 1 1968.

20

Nu fungerar tutan!! ICQ/ag
Det jag fick göra var att plocka bort hela lagret uppe vid ratten, klämma dit den bruna kabeln mellan ytterringen(av koppar) och den isolerande plasten som satt runt lagret. Fick även göra rent en plast bit med kopparkontakter som satt på stången under lagret. Så tack igen för all hjälp jag fått här.

//Tommy

Vw typ 1 1968.