1

I 65:an med 6V system sitter en startknapp som någon har kopplat direkt med två kablar bak till startmotorn. Tändningslåset verkar vara till för att endast slå på strömmen.

Problemet är att trots att jag bytte till ny startmotor i höstas så går den inte att få snurr på. Startmotorn gick ett par gånger innan jag ställde bort bussen för vintern men nu är den helt död.

Det är precis som om den kortsluter hela alltihopa... Jag har provat att koppla tillbaks till rätta kablage i tändningslåset men inget händer.

Hur ska jag felsöka detta?

Den startar skitlätt när jag bogserar igång den så det är bara att få igång själva startmotorn. Finns det andra delar kring den som kan gå sönder?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

2

Jag skulle nog slänga mig under och sätta en skruvmejsel imellan flatstiftet och strömkabeln först för att kolla så att den slår till och går runt innan man rivit för mycket så man kollar jord, ström och startmotorslagring Default/hmm
Lägg ur växeln innan bara ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Startkontakten i låset är förmodligen trasig eftersom man satt dit en knapp istället..

4

låter som en sliten startmotorbussning..
då kortsluter startmotorn och går "tungt"
går att byta på plats

men testa först med bra jord och plus direkt på startmotorn

sen skruva ur startmotorn
testa den lös ( helst i en växellåda)
och kolla in hur bussningen ser ut

5

Bra tips men hur ser startmotorbussningen ut?  ICQ/ad

6

http://farm7.static.flickr.com/6049/5909041259_80e943f6c8_b.jpg

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

Fantastiskt  ICQ/ab

8

Nästa okunniga fråga; Hur byter man en dålig bussning?

9

om man inte har tillgång till därför avsedd avdragare så kan man ta lämplig gängtapp och gänga fast bussningen och sedan dra rakt ut.
brukar gå då de oftast är lite slitna

sedan när man monterar ( om man saknar org verktyget.. ICQ/ad ) så kan man ta en lagom stor  bult och vira eltejp så bussningen sitter lagom hårt och en mutter bakom som stöd ( om du fattar.. )
så knackar man lätt in den

har man svarv gör man en dorn rätt lätt

10

Jag var ute i garaget nyss och funderade, efter att ha laddat batteriet länge utan att det ser ut som om det tar åt sig så testade jag ge den startström från en 12-voltare. Vips så startade den. Får se om det nya 6-volts batteriet från Biltema redan är slut....

11

Hade samma problem förra säsongen,då var det batteriet.

12

Biltema batterier har inget gott rykte om sig. Annars brukar jag putsa av alla anslutningar när det busar.

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

13

Nu har jag bestämt mig, jag konverterar till 12V istället. Jag satte dit ett 12V batteri, tog bort alla glödlampor och vips så går den  ICQ/ab  Nu ska jag bara köpa nya glödlampor. tankmätare, tandstift samt byta till en 12V generator, tändspole och fördelare.

14

Jan-Iver skrev:

Nu har jag bestämt mig, jag konverterar till 12V istället. Jag satte dit ett 12V batteri, tog bort alla glödlampor och vips så går den  ICQ/ab  Nu ska jag bara köpa nya glödlampor. tankmätare, tandstift samt byta till en 12V generator, tändspole och fördelare.

Tankmätare och tändstift behöver du inte byta!  ICQ/ad

15

Ok, men tankmätaren funkade inte så jag ska se om den hoppar igång med en ny. Tändstiften var jag själv lite tveksam till för motorn går ju rätt fint bara sådär utan att göra något annat än att byta batteri  ICQ/ab