1

Ska byta lager i generatorn. Hur tar man bort generatorn på smidigast och enklast?  1200 typ1-65. 6 volt likström.
Mvh Jimmy

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

2

Släpp de 4 skruvarna som håller generatorn mot fläktkåpan. Ta sedan vinkelslipen och kapa generatorfoten så långt ner mot motorblocket som möjligt. Ta ett stadigt tag om generatorn och bänd uppåt och dra samtidigt utåt. Den skall nu följa med ut och ha så pass platsat du har den lös.

3

Jaa, kan det vara så enkelt?  ICQ/ag

Jag har tidigare alltid behövt ta ur motorn (svårt att få dän insuget..)

S

4

Fler förslag ICQ/ab

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

5

Ta bort fläkthuset lite krångligare då armen från termostaten och luckans gångjärn måste bort och skruvarna sitter lite krångligt till, mejslar på 1/4"spärrskaft är bra även tålamod Default/hmm

Post's attachments

012.jpg, 250.49 kb, 1600 x 1200
012.jpg 250.49 kb, 185 downloads since 2012-05-06 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

6

Jag har tagit bort den flera gånger genom att lossa de fyra skruvarna som håller gen-plåten (pilligt på de nedre) mot fläktkåpan och släppa kablar, remskiva och klamma. Sedan sätta rätt hylsa (36 mm?) på fläkthjulet i insugshålet på framsidan av fläktkåpan, lirka dit 1"-skaftet ed (det ryms precis upp i högra hörnet) och lossa den stora muttern mha en skiftnyckel på generatoraxeln där remskivan satt. Sedan kan man lätt lyfta ut generator med bara täckplåten. Vill man underlätta för framtida operationer kan man kapa ett par slitsar i täckplåten för de nedre skruvarna så slipper man släppa dom helt nästa gång. Ha koll på brickor och shims när fläkthjulet skruvas tillbaka. Så har iaf jag gjort.

7

Jag tog ur pinnbultarna till tornet och drog ut/bort tornet först.. då gick den fint att "vinkla ur" generatorn med fläkten på ICQ/ab