1

Hej

Är det någon som har erfarenhet av vad som krävs efter byte till soltak på bubbla? Är det registreringsbesiktning?
Är det i så fall bara karosstypen som ändras eller får bilen helt ny identitet? Det behåller väl sin årsmodell i papperna va?

2

Jag fällde in ett soltak i en 56 a men det påverkade inget vid besiktning.
Det ända är ju att typbeteckning stämmer vid en ev försäljning.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Det var snabbt svarat! Tack!
Har en -57:a Oval.

Har sett att många säljer soltaken med identitet! Och blev lite fundersam nu när jag köpt ett utan!

Men det skall inte vara några problem då?

/Ola

4

Är det någon som omreggat efter byte till soltak för att få rätt beteckning på karossen i reg.beviset?

/Ola

5

Ska inte vara ngt problem. Typbeteckningen för vw vänsterstyrd med soltak är 117.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

6

Jag är tveksam till att typbeteckningen kan ändras.
T.ex om du tar bort taket så blir det ju ingen cabriolet för det, utan står som öppen bil i regbevis!

7

Typbeteckningen fick bilen vid Volkswagenwerk och ändras inte vid en eventuell regbesiktning. Skall du göra det "rätt" så ska du regga med soltaket, då slipper du besvär med ordningsmakten och nitiska besiktningstekniker i framtiden. De som är vakna upptäcker sådant...

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

8

häsä du som är insatt , vad kostar en sådan reg. bes. ?  och vad gör man vid en sådan ?  som en vanlig kontrollbes. och lite till? eller man bara tittar på den specifika ändringen?

9

Enligt  http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … 3B00400252 så blir det 380 pengar.

Det är i princip samma regler som tillämpas vid montering av dragkrok.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Det är detta som gäller, från Bilprovningens hemsida:

Registreringsbesiktning, ändrat registrerat fordon övriga ändringar.
Exempel på detta är ombyggt fordon till t ex husbil eller ändring av personbil till lastbil.

Fordon
Totalvikt
Pris
Personbil
---
940
Lastbil
max 3500 kg
1250
Buss
max 3500 kg
1190
Motorcykel
---
880
Moped klass 1
---
880

Pristillägg
Pris
För vägning av fordon max 3,5 ton
(Obs! Kan inte utföras på samtliga stationer)
300
För vägning på extern våg (station utan våg)
500
För ombyggt fordon
550
För omklassificering till annat fordonsslag
550

Priset 380 kronor som Svwerker refererar till gäller enkla regbesiktningar såsom typgodkänd dragkrok, borttagande av dubbelkommando etc.
Vid montering av, som i det här fallet ett soltak krävs att en besiktningsingejör, BI, tittar på ändringen och utför registreringen. Samma förfarande som när man exempelvis monterat nyare bromsar eller bytt motor i vagnen.
Vid en registrering görs ingen kontrollbesiktning om man inte beställt tid för den samtidigt, det är två helt skilda förrättningar numera, tidigare, typ för 6-8 år sedan ingick det i samband med reg. besiktning. Mao tittar man bara på ändringen som är utförd.
Hoppas detta är till någon hjälp.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

11

Jag åkte på regbesiktning i och med att vi la i soltak i min splittbuss. Och då var det så listigt uträknat att man MÅSTE väga sitt fordon först, ta med sig beviset med vikten till regbesiktningen, genomföra regbesiktningen och i mitt fall åkte jag på EN TILL besiktning eftersom fordonet var obesiktat när jag regbesiktade. Blev onekligen rätt dyrt. Men så är det, bara att dra ner brallorna och böja sig framåt medans Moder Svea oljar i ett godståg strax bakom dig...  Default/hmm

"Daddy Cool"

12

I en Typ1 så borde det inte vara så avancerat ärr göra en besiktning av soltak då taket inte är en bärande del men de gör väl ingen skillnad på det kan man tänka.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Skulle inte taket vara bärande??  Default/hmm
Klart att det är bärande, men frågan är väl snarare hur pass mycket man försvagar när man kapar bort 70-80% av takspegeln...

Svwerker skrev:

I en Typ1 så borde det inte vara så avancerat ärr göra en besiktning av soltak då taket inte är en bärande del men de gör väl ingen skillnad på det kan man tänka.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

14

Ok nu har jag fått lite koll iaf.

Får se hur det blir när jag väl åker till bilprovningen!

Tack för svaren.

15

Ringde teknisksupport på bilprovningen!

Detta gäller:

Regbesiktning med vägning. 940:- + 300:-

Inga problem iaf!

Men jag undrar om det verkligen behövs.
Har försökt googlat lite soltakare och fann till slut en med rätt identitet men det stod "Täckt 01" som kaross på dem med!
(När jag sökte på fordonsuppgifter transportstyrelsen)

16 Senaste redigerad av rogga (2012-05-07 10:20:33)

ON skrev:

Ringde teknisksupport på bilprovningen!

Detta gäller:

Regbesiktning med vägning. 940:- + 300:-

Inga problem iaf!

Men jag undrar om det verkligen behövs.
Har försökt googlat lite soltakare och fann till slut en med rätt identitet men det stod "Täckt 01" som kaross på dem med!
(När jag sökte på fordonsuppgifter transportstyrelsen)

Så här står det om min soltakare, fast det är en 117.... Så står det 114 i regbeviset.... Och 114 om jag minns rätt är högerstyrd sedan export...   ICQ/ad

Fabrikat: VOLKSWAGEN LIMOUSINE 114
Färg: LBLÅ
Fordonsslag: PB
Fordonsslagsklass: I
Fordonsår: 1961
Identifieringsnummer: ********

Fordonsstatus: Avställd sedan 1996-07-26
Antal ägare: 10
Förvärvsdatum: 1993-07-23
Senaste EU-regbevis del 1: Nytt EU-regbevis del 1 är ej utfärdat, det gamla beviset är giltigt.
Senaste EU-regbevis del 2: Nytt EU-regbevis del 2 är ej utfärdat, det gamla beviset är giltigt.
I trafik första gången i Sverige: 1961-01-01

Privatimport: Nej
Tillfällig registrering: Nej

Tekniska uppgifter

Tilläggsinformation
Modellkod: VW0132
Växellåda: MANUELL

Drivmedel 1: BENSIN
Tankvolym, liter:
Motoreffekt, Kw:
Effektnorm: DIN

Längd, mm: 4100
Bredd, mm: 1540
Antal passagerare, max: 3
Kaross: Täckt, Taklucka 4
Skyltformat, fram: LITEN
Skyltformat, bak: LITEN
Skattevikt, kg: 890
Totalvikt, kg: 1140
Ursprunglig totalvikt, kg: 1140
Tjänstevikt, kg: 890
Max släpvagnsvikt, kg: 800
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 890
Max lastvikt, kg: 250
Traktorsläp: 0
Däckdimension axel 1: 155R15
Däckdimension axel 2: 155R15
    Informationen nedan redovisas obehandlad från Vägtrafikregistret.Om det är tomt betyder det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.

T31A MOTORN UTBYTT
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
SKIVBROMSAR FRAM

17

Peter S skrev:

Klart att det är bärande, men frågan är väl snarare hur pass mycket man försvagar när man kapar bort 70-80% av takspegeln...

Svwerker skrev:

Nej Peter TYP1 har inte självbärande kaross, det är chassiet som är bärande. Det är en av anledningarna till att du exempelvis kan bygga buggys på den.

Ali G

18

varför är det speciellt med bubbla att sätta i soltak? polaren har satt i stort glastak och tygtak på sing golf etta, en annan på sin vento, en tredje på sin golf. ingen av dom har reggat med det och det gått genom besiktningen, det går göra så med takluckor (sunroof) också vad jag vet, men med bubbla går det inte?

19

Nu skall vi inte hålla på med hårklyveri, men jag påstod aldrig att karossen var självbärande utan att taket är en bärande del av bilen ICQ/ab
Varför förstärker man i sådanan fall upp cabbarna med extra balkar i trösklarna och kaross om det inte behövs?
Även på en buggy är det brukligt att förstärka ytterkanten på golvet med fyrkantsprofiler för att kompensera för karossen.

Nu tror inte jag heller att en kaross med soltak är så mycket svagare än en kaross utan så jag hade inte brytt mig om att regbesiktiga den för den skull.

Svwerker skrev:
Peter S skrev:

Svwerker skrev:

Nej Peter TYP1 har inte självbärande kaross, det är chassiet som är bärande. Det är en av anledningarna till att du exempelvis kan bygga buggys på den.

20

Peter S skrev:

Nu skall vi inte hålla på med hårklyveri, men jag påstod aldrig att karossen var självbärande utan att taket är en bärande del av bilen ICQ/ab
Varför förstärker man i sådanan fall upp cabbarna med extra balkar i trösklarna och kaross om det inte behövs?
Även på en buggy är det brukligt att förstärka ytterkanten på golvet med fyrkantsprofiler för att kompensera för karossen.

Nu tror inte jag heller att en kaross med soltak är så mycket svagare än en kaross utan så jag hade inte brytt mig om att regbesiktiga den för den skull.

Ok så taket är bärande trots att karossen inte är det? Hur fick du ihop det?
Största anledningen till att man förstärker är att chassiet inte är så vridstyvt. Vi kan diskutera detta hela dagen men faktum kvarstår att karossen inte är en bärande del på en bil som inte har självbärande kaross.

Jag tror inte att det är upp till dig att avgöra om din bil ska regbesiktigas eller inte, det avgör besiktningsmannen. Har man fått genom en bil utan att göra det så har man nog bara haft en ouppmärksam besiktningsman.

Ali G

21

Pop skrev:

varför är det speciellt med bubbla att sätta i soltak? polaren har satt i stort glastak och tygtak på sing golf etta, en annan på sin vento, en tredje på sin golf. ingen av dom har reggat med det och det gått genom besiktningen, det går göra så med takluckor (sunroof) också vad jag vet, men med bubbla går det inte?

De har bara haft tur och det finns inget som hindrar att man utför samma modifiering på en folkvagn, tvärt om.
Bilar med självbärande karosser har ofta en balk i taket som det inte är så bra att kapa i.

Ali G

22

Svwerker skrev:

Jag tror inte att det är upp till dig att avgöra om din bil ska regbesiktigas eller inte, det avgör besiktningsmannen. Har man fått genom en bil utan att göra det så har man nog bara haft en ouppmärksam besiktningsman.

Jag tror inte att besikningsmannen varit ouppmärksam om dom släppt igenom bilen.

Det finns ju en del original soltakare där det inte står någonting om att det är soltak i papprerna. Det enda man kan ta det på är TYP betäckningen. Och det är ju omöjligt för en besikningsman att kunna alla typbetäckningar på bilarna som rullar i Sverige.

Ser taket dessutom original ut, så har han ju ingen anledning till att kolla upp vad bilens typbetäckning är. Och frågan är om gamla typbetäckningar finns kvar hos bilprovningen.

23

Svwerker skrev:

Ok så taket är bärande trots att karossen inte är det? Hur fick du ihop det?
Största anledningen till att man förstärker är att chassiet inte är så vridstyvt. Vi kan diskutera detta hela dagen men faktum kvarstår att karossen inte är en bärande del på en bil som inte har självbärande kaross.

Jag tror att du förstår vad jag menar.
Det står utom allt tvivel att även karossen på en sedan (med tak alltså) bidrar till hela fordonets styvhet/vridstyvhet även om karossen i sig inte är "självbärande".

Jämför själv styvheten på en kartongskiva med en låda i samma material (förenklat sett).

Självklart är det regler som avgör vad som tarvar en reg.besiktning och detta är ju ingen stor grej som normalt skall ställa till det. Tvivlar dock på att folk vet om det, tänker på det eller ens bryr sig när de lägger i ett soltak.
Då kan jag tycka att en besiktningsman har viktigare saker att kolla när det drar ihop sig till kontroll än att stelbent påpeka att det ilagda soltaket minnsann inte finns noterat i papprena  ICQ/ab

24

Typbeteckningen brukar ju oxå vara fel (min 1302 heter exempelvis 4302 Default/lol ) men under rubriken "Kaross" ska det stå Täckt, Taklucka (04) så om det inte står att det är taklucka så är den inte reggad med den.

Ali G

25

Svwerker skrev:
Pop skrev:

De har bara haft tur och det finns inget som hindrar att man utför samma modifiering på en folkvagn, tvärt om.
Bilar med självbärande karosser har ofta en balk i taket som det inte är så bra att kapa i.

ingen balk i en gammal golf. venton vet jag ej. nej, inte tur, det är okej att besikta med dom i, det vart massor med snack om det på ett annat forum, och då slutade det med några ringde och kollade och då svarade teknikern "nej, behövs inte regg besiktning, lägg dom pengarna på annat i stället"