Hej.
Har råkat ut för ett kopplingras på notchen. Undrar vilken storlek det är på den. Har tittat på classicvw men vet ej vilken storlek jag ska ha.
Någon som vet?
Lika så om det finns någon form av guide på ett byte.
Mvh Koppen
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ3, Karmann Ghia, 181, Porsche... » Storlek på koppling 1500?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej.
Har råkat ut för ett kopplingras på notchen. Undrar vilken storlek det är på den. Har tittat på classicvw men vet ej vilken storlek jag ska ha.
Någon som vet?
Lika så om det finns någon form av guide på ett byte.
Mvh Koppen
Min -63:a har 200mm koppling.
Det är enkelt att byta.
Börja med att ställa upp bakändan på pallbockar, mät på motorn hur mycket spel du behöver ha mellan kaross och golv för att kunna dra ut motorn bakåt, skruva av bakhjulen för att få bättre plats att ta bort kopplingswire och komma åt motorbultarna.
Kläm eller plugga bränsleledning och montera bort den från förgasare.
Lossa gaswire och dra ur den ur plåten framåt, bind fast den så är den inte ivägen för dig.
Lossa kopplingswiren.
Lossa värmewirarna från värmekamrarna + värmeslangarna från dem.
Lossa och ta bort det stora insugsgummit som sitter mellan fläkt och kaross.
Ställ en domkraft modell större under motorn lägg en träplanka mellan tråg och domkraft pumpa upp tills du märker att du har avlastat vikten en del till domkraften.
Lossa sedan de fyra motorbultarna några mm, lossa även det bakre motorfästet helt märk upp hur det satt eftersom det är justerbart och ha koll på shimsen som sitter där.
Hissa sedan domkraften så att du har den mesta vikten på den.
Försök dra motorn bakåt du kanske får bända lite med en skruvmejsel mellan låda och motor.
När du märker att motorn har släppt lossa alla motorbultar skaffa ev en medhjälpare som balanserar motorn på domkraften.
Dra motorn bakåt se till att det inte spänner i växellådans axel som går in i kopplingen.
Motorn är nu nere på marken.
Lossa bultarna på tryckplattan ta bort plattan och lamellen.
Byt urtrampningslagret.
Köp en modern kopplingssats som har solfjädertryckplatta.
Lägg lamellen i svänghjulet med fjädrarna och den del som sticker ut utåt, lägg på tryckplattan skruva i bultarna löst.
Centrera lamellen med ögonmått eller ta ett rör,lång bult och tejpa på så att du kan centrera lamellen med den.
Dra åt bultarna kontrollera att lamellen är centrerad, åtdragningsmomentet är jag osäker på men dra dem normalt hårt, du kan säkert hitta momentet här på BV.
Smacka upp motorn igen och skruva fast den, justera kopplingsarmen så att du har ca 1-0,5cm spel i pedalen.
Lycka till 
tackar hjärtligt 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ3, Karmann Ghia, 181, Porsche... » Storlek på koppling 1500?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.