1

Vad är standard axialglappet på vevaxeln utan svänghjul monterat?

När det gäller axialglappet med svänghjul monterat säger boken .07 -.13, vilket är att föredra på en standard maskin repektive trimmat?

//Björn

2

Utan svänghjul är flera mm.

Jag brukar sikta på 0,1 mm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3 Senaste redigerad av Bear (2012-05-05 18:47:17)

ok, då kanske inte mina 4,3 mm är helt galet då :-) (har flimrande oljetryckslampa på tomgång så motorn är ju inte helt frisk)

Kör man samma axialglapp oavsett trimningsgrad?

En sak till: Den dära plåtbrickan mellan vev och svänghjul, är den viktig?

4

Den dära plåtbrickan bör väl vara 3st och de som används för att schimsa upp rätt axialspel!

5

Alex's skrev:

Den dära plåtbrickan bör väl vara 3st och de som används för att schimsa upp rätt axialspel!

Såvida han inte har den äldre modellen utav svänghjul som har en plåtbricka mellan anliggningsytan vev/svänghjul.

Om det är den brickan som avses i frågan så är svaret ja, den är viktig. Det är den som ska göra samma jobb som o-ringen gör på senare modeller utav vev/svänghjul.

6

Bear skrev:

ok, då kanske inte mina 4,3 mm är helt galet då :-) (har flimrande oljetryckslampa på tomgång så motorn är ju inte helt frisk)

Kör man samma axialglapp oavsett trimningsgrad?

En sak till: Den dära plåtbrickan mellan vev och svänghjul, är den viktig?

Man har ofta större spel på tävlingsmotorer men dom går inte så många mil mellan servicarna som en  trimad gatmotor (0,10-0,13)
Om lagerlägena är uppslagna (mycke vanligt) hjälper det inte att fixa till axialspelet
Om lagerlägena är uppslagna pissar oljan vid sidan av lagret = taskigt oljetryck
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Hur stort glappet är utan svänghjul saknar helt betydelse.Däremot kan du se om ramlagret glappar i vevhuset med svänghjulet borta.

8

Tack för alla svar.
Ramalgret har inget synligt glapp så om jag kör lugnt kanske motorn håller tills den nya blir klar  ICQ/ab
När den gäller plåtbrickan så menade jag den som satt på anläggningsytan mellan vev och svänghjul (förlåt för otydligheten). Det sitter nämligen en sådan på min motor trots att svänghjulet har o-ring....... så den åker väck - vilket också med stor sannolikhet rättar till det för stora axialspelet som finns där nu  ICQ/ag
Har börjat förstå att det är lite special/hopplocks motor man har...... 126a med 180mm svänghjul 6V  ICQ/ad

Då kör vi .10 axialspel på både gamla och nya motorn (skriver ner detta så jag inte glömmer, vilket händer ofta)

//Björn

9

Min 126A som suttit på en svets hade ett 180 mm, o ring och 6volts kugg också.
Men den hade inte den brickan du talar om som jag missförstod lite ICQ/ab