1

I morgon är det dags att tanka upp, kolla läckage och sedan PROVSTARTA... Har inte gjort något åt motorn, som ju gick bra 1986 när jag körde senast...  ICQ/am Tänkte göra flera oljebyten direkt, det första efter ca: 1 min...

8 års långsam renovering börjar närma sig sitt slut!

Post's attachments

Attachment icon 2012-05-03 23.51.39_2.jpg 359.83 kb, 114 downloads since 2012-05-04 

2

Skoj! Syns att det är en bubbla iaf. Mer info!

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

3

Härligt ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

är det en guld -55a i stuk med jubeleumsmodellen?

5

En 56:a, den gick bra med startgas... hehe Pumpen sprutade bensin åt alla håll... Ligger i delar just nu.

Jag fegade ur och bytte olja innan jag startade, passade på med växellådan också.

Får se när man kan boka besiktningstid. Faktiskt en hel del kvar att fixa innan. Ett problem är att "blåsan i den manuella vindrutespolningen" har kollapsat, kanske har 55 år satt sina spår. Har en spolarbehållare med inbyggd pump ligger, dock 12v. Funderar på att packa in grejerna där fram ihop med MC-batteri. Funkar ju på besiktning... ICQ/af

6

Behöver inte ha spolare, min fungerar inte heller.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

7

Joho, om det sitter en där så ska den funka ! Sen om bes.gubben struntar i det så är det ju en annan femma..

Mer bilder på bilen vill vi dock ha samt en förklaring på varför den stått så länge.. ICQ/ad

You´ll never know...

8

m.helsing skrev:

Joho, om det sitter en där så ska den funka ! Sen om bes.gubben struntar i det så är det ju en annan femma..

Mer bilder på bilen vill vi dock ha samt en förklaring på varför den stått så länge.. ICQ/ad

Alldrig att någon kollat det på mina bilar  ICQ/ab

9

Aaaaahhhh, har varmkör 15 min. Efter min snabbrenovering av pumpen funkade allt perfekt! Jag kan sova lugnt i natt!

Några efterfrågade bilder samt förklaring varför det tagit så lång tid... Jag lägger ut hela "kräkan":
http://www.flickr.com/photos/54823760@N … 082734579/

En del skitbilder men faktiskt en del jag har haft nytta av när man skall "skruva ihop allt igen".

Till frågan varför det tagit tid, jag har 2 barn och en krävande fru!  ICQ/ae  Skämt åsido har det varit en sån fantastisk "vardag" att kunna gå ut i garaget och skita i allt annat man håller på med på dagarna (och kanske  också det man skulle göra efter jobbet - läs krävande fru!  ICQ/ag )

Dessutom har det varit skitkul för en glad amatör att metodiskt "äta elefanten tugga för tugga". Jag har lärt mig massor!!!!!!!!

Köpte bilen redan 1986, började som ivrig junior att riva allt. Idag hade jag nog farit fram lite varsammare med det är perfekt ändå.

Nu har hur som helst ett visst lugn lagrat sig och jag vet att motorn rullade på som en klocka. Lite "smörja här och lite fixa där" så ska nog allt gå bra.
Nästan man fällde en tår när den gick igång så fint, men det förstår väl inte ni...?  ICQ/ad

10

Härligt med bildkavalkaden!! Ser jättefin ut!! Kul att motorn spinner på så fint.

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

11

trevligt trevligt!!

Der är en härlig känsla när maskinen puffar igång.. sen när man öppnar garaget och för egen maskin rullar ut e obeskrivlig!!
fast du får gärna göra det endå ICQ/ad

bilder e alltid roligt!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Tack!

Tog mig an framrutan idag...  ICQ/ac  Hade tidigare list från Wolfsburg som var fullständigt omöjlig att få in rutan med.
Beställde gummilist från England som enligt uppgift skulle vara enklare att få i. Det kanske den är, problemet är att jag har ett h-v med att få in kromlisten innan. Jag börjar i nedre hörnen men det är ju "tokhårt", fingrarna värker... Default/hmm  I nederkant släpper ju listen från glaset också! Jag hade detta problem med gamla listen också men just nu känns det tungt!

Idéer? (Mer än att det bara är att kämpa på..)  ICQ/ab

13

Funkar det att värma den gm att låpta den ligga i varmt vatten innan du monterar den?
Rörmokarna har glidspray på burk för att få ihop rörfogar, jag köpte en så'n när jag bytte toa-stol.
Kanse fungerar det även på motsträviga rutlister?

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

14

Tack för goda råd. Faktum är att det gick bra när jag tänkte efter... Gummilisten skall dras "utåt" lite försiktigt, då åkte kromlisten ned nästan av sig själv... ICQ/ab

Lade ut lite nya bilder på:

http://www.flickr.com/photos/54823760@N … 79/?page=3

Tyvärr gick motorn bra en stund sedan stopp! När jag fixade med bränslepumpen slipade jag försiktigt på "stången som driver pumpen". Har hört att det är patentfelet och hade för mig att den var tjurig när jag körde 5 km 1986 innan renovering. Batteriet var tämligen dött också, när jag kört lite alltså. Antar att det är läge att kolla generatorn. Tomgången är också "variabel". När man stannar är den hög vid friläge, när man lägger i en växel (fortfarande med kopplingen nere) sjunker den !?!?!

Är det genomslagsgummi bak som skall skruvas genom hålen bakom baksätet? (Två hål utåt sidorna) Hur fäster man detta?

Avbockning på listan fortsätter...  ICQ/ag