1

Funderar på att köpa dubbla förgasare till min motor. Det är en 1600 f.d. industrimotor som inte gått så långt. På denna sitter det idag enkelportstoppar, enkelförgasare, 009a med brytarlöst, ormbo, liten remskiva och en 30 hästars kåpa med doghouse kylning.

Nästa steg borde vara ett par riktiga förgasare tycker jag? Men är en djungel för en som är nybörjare på vw trimmning!

Första valet är väl att köra vidare på enkelportstopparna eller byta till dubbelport. Känns som man låser sig lite om man lägger pengar på förgasare till enkelport(typ 3 förgasare eller weber 34ict är väl alternativen) och sedan kommer på att man vill ha mer, typ dubbelport. Så har nästan bestämt mig för att skaffa ett par dubbelportstoppar att bygga på!

Budgeten för förgasarna ligger på runt max 5000 kronor. Alternativ jag kikar på just nu är:

Empi 40 hpmx
Weber 36or, antagligen från gammal alfa
kadron 40/44
weber 34 ict
Vad finns det mer för bra alternativ?

Vad är för och nackdelar med de olika?
Ska man köpa nytt eller begagnat?
Läst runt lite och fått uppfattningen att nya är skit för att de är gjorda i kina och gamla skit för att de är utslitna?

2

Jag vet några som åkt HPMX och inte haft problem och jag vet många som åkt nya IDF och haft problem. I de flesta fall är det kunskapen som tryter och det är förståligt. Även om en förgasare inte är raketforskning så är det få som sätter sig in i funktionen och då förstår man inte riktigt vad som är viktigt och varför.

Det som slits på e förgasare är spjället och känner man inget glapp där så ska det inte vara så besvärligt att få ordning på det. Hur man än gör så ska man budgetera för en ombestyckning och helst läsa på lite hur dessa aluminiumbitar med invändig messingsdekor fungerar.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Om du har en fräsch motor (och det har du ju..) som du vill öka effekten i så är ju enkelportstopparna största "felet"....
Men friska DP-toppar kostar ju en slant plus dubbla 34 - 40mm förgasare med insug och med allt "runtikring" blir ju priset 5-siffrigt!

Enkelportstopparna får du knappt ngt för.....

Så varför inte prova typ3 förgasare? Jag har haft flera 1500S bilar, och de var pigga och varvvilliga!

4

Jo står ju lite i valet där nu om man skall fortsätta arbeta på enkelportarna. Har ett par ep toppar till liggande med nya ventiler och styrningar som jag hade tänkt prova porta lite och kanske höja kompet på lite. Och sedan antingen typ 3 eller 34ict förgasare på det. Det projektet skulle inte bli så jätte dyrt och ganska lärorikt.. men kanske inte ge så många hästar till.

Men sen kommer man väl antagligen på att man vill ha mer.. och då får man ju ändå ta steget med dubbelportstoppar typ..
Så känns som man kanske borte köra på dubbelport direkt även om det blir dyrare nu. Och tanken var då att köpa ett par hyfsade gasare typ 36 eller 40 nånting och därmed ha något man kan växa med i framtiden.