1

Hej!
Bytt motor i min 70'a idag från en 1300 till en 1500 och den vägrar starta.. har flyttat med fördelare, förgasare osv från förra motorn. Har testat vrida fördelaren fram och tillbaka från läget den ungefär sätt i på förra motorn och den har bara poffat till i förgasaren och avgasröret ibland..  vad har jag ställt till med? ICQ/ab

2

Dynamic skrev:

Hej!
Bytt motor i min 70'a idag från en 1300 till en 1500 och den vägrar starta.. har flyttat med fördelare, förgasare osv från förra motorn. Har testat vrida fördelaren fram och tillbaka från läget den ungefär sätt i på förra motorn och den har bara poffat till i förgasaren och avgasröret ibland..  vad har jag ställt till med? ICQ/ab

Kollade du att fördelardrivningen satt lika på båda motorerna?

3

Det gjorde jag nog inte..  hur kollar jag det då min gamla motor saknar remskiva nu? står krysskilen mot nollmarkeringen kanske?

4

Dynamic skrev:

Det gjorde jag nog inte..  hur kollar jag det då min gamla motor saknar remskiva nu? står krysskilen mot nollmarkeringen kanske?

Skit i den gamla motorn och lägg energin på den nya istället! Du måste nollställa den och kolla att rotorn verkligen pekar mot 1:ans cyl när 1:an tänder.Fördelaren kan ju sitta ett 1/2 varv fel.

5

Kan alltså grejen som driver fördelaren sitta ett halvvarv fel? För fördelaren passade ju bara åt ett håll..

Hörs att jag inte behövt skruva så mycket med den innan va? ICQ/ab

6

Dynamic skrev:

Kan alltså grejen som driver fördelaren sitta ett halvvarv fel? För fördelaren passade ju bara åt ett håll..

Hörs att jag inte behövt skruva så mycket med den innan va? ICQ/ab

Det händer att man stoppar i fördelardrivningen fel och som du redan sett så passar fördelaren bara på ett sätt så då kan det bli helt fel.Du måste därför kolla att grundinställningen av tändpunkten på 1:ans cyl är rätt innan du gör nåt annat.

7

Hur sätter man den rätt om den är ditsatt fel då?  Mycket nybörjarfrågor nu ICQ/ab

8

Dynamic skrev:

Hur sätter man den rätt om den är ditsatt fel då?  Mycket nybörjarfrågor nu ICQ/ab

Man lyftar upp den,vrider den rätt och stoppar tillbaka den...Du har ett litet streck på fördelarens kant som locket ligger mot...Mot det lilla strecket ska rotorn peka när 1:ans cyl tänder.

9

Det var fördelardrevet som satt ett halvvarv fel! ICQ/ab  Jättetack för all hjälp stickan!