1

Har ett problem med 1600-motorn i min Baybuss. Bytte packbox efter ett oljeläckage (Mellan svänghjul och vevaxel). Det blev torrt och bra, men redan efter ett par hundra mil började läckaget igen. Bytte åter boxen och samma lilla "favorit i repris uppkom", d.v.s. efter ett par hundra mil var det läckage igen. Finns det någon som har erferenhet av detta och kan ge mig lite tips? //Borgis

2

En skada på vevaxeln kan åstadkomma detta. River hål efter bara några varv igen.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

25hpman skrev:

En skada på vevaxeln kan åstadkomma detta. River hål efter bara några varv igen.

Det finns ju packboxar av olika kvalitet åxå!

4

Packboxen tätar mot svänghjulet och inte mot veven.

Smörjde ni tätytan vid montering?
Trycktes packboxen ända in?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Stora radialspel i sliten motor kan väl också ge sådana här symptom.
Köp alltid tysk kvalitet på packboxar.

Alte Liebe rostet nicht!

6

Det kan inte vara o-ringen i svänghjulet som läcker då? Har du då haft av hjulet ett par ggr nu så blir det väl inte bättre  ICQ/ab

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

7

Beror på var det läcker. Vid kopplingen är det O-ringen, baksidan är det packboxen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Byt oringen och sätt dit en packbox som har två tätytor. Finns på Sweroll.

9

1. Skada på vevaxeln, tål förståss att undersökas, även om det låter otroligt. Hur skulle detta kunna skapats?
2. Har provat både packbox med enkel och dubbel tätyta, båda av god kvalitet. Har också smörjt in tätytan.
3. Även O-ringen är bytt.
4. Har vad jag minns inget radiellt spel alls i motorn.

FÖJDFRÅGA: Kan svänghjulet ev. vara för tajt "shimsat" så det trycker för hårt mot packboxen? (Jag har minimalt axiellt spel)

10

1. Den kommer heller inte i kontakt med packboxen så det är inte problemet här.
2. Har du tryckt den i botten?
3. Bra
4. Utmärkt.

Shimsningen har inget med trycket på packboxen att göra.

Ali G

11

Packboxen är  tryckt i botten..............hmmmmm, kanske måste prova ett tredje fabrikat på box?

12

Packboxens ytterkant ska sitta jämns med blocket inte ända in om den är smalare än monteringsdjupet  ICQ/ad
Spånar vidare:
Boxens läpp tätar inte mot svänghjul, fel dimension eller sitter för långt in?
Skador på svänghjul eller block?
Oljereturen innanför boxen är tät?
Hoppas det löser sig  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

13

Packboxen placering jäms med blockets ytterkant är OK!
Skador på svänghjulet? Måste undersöka detta, men det tvivlar jag på.
Däremot det där med att "oljereturen innanför boxen är tät?" Hur kan man se/avgöra det?

14

Oljereturshålet sitter på vänster sida kl 8 innanför packboxen. Är ca 4-5mm ska vara öppet för dränering av olja från lagret. Testa med en piprensare eller nått.  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

15

Okej, ska kolla oljereturhålet också. Härligt att lära sig lite nya knep och knåp! ICQ/ab

16

Radialtätningen knackar man in i "botten" (den skall vara 10mm tjock), men det funkar ju "jäms med" oxå....
Min erfarenhet av P-box med en extra läpp (dammtätning egentligen) är att den yttersta går torr mot svänghjulet och repas sönder snabbt.
-Man måste även olja in en ny tätning....

Jag har senaste 25 åren lagt silicon(packning) för att ersätta papp- eller al-packningen vevaxeln mot sv-hjulet - har aldrig läckt där för mig!

Å så kolla radialspel och olje retur - tror inte kvaliteten på tätningen spelar roll

Bara mina 10 cent....

17

Har likadant problem.
Bytt mellan olika fabrikat av packboxar,monterat dom olika långt ut men det läcker ändå!
Fler idéer och tips om det finns fler ?

/Markus

18

64 skrev:

Har likadant problem.
Bytt mellan olika fabrikat av packboxar,monterat dom olika långt ut men det läcker ändå!
Fler idéer och tips om det finns fler ?

/Markus

Om lagerläget för axialramlagret är mycket uppslaget så kan för mycket olja pressas ut mellan lagerläget och lagret med läckage som följd...Men då bör man nästan kunna känna glappet,både radiellt och axiellt.

19

Mitt problem var inte packboxen utan o-ringen i svänghjulet,den sista jag bytte var skapligt mosad de andra har haft lite märken bara.

Tips och idéer på det här ?

/Markus

20

Borgmästar´n skrev:

Okej, ska kolla oljereturhålet också. Härligt att lära sig lite nya knep och knåp! ICQ/ab

Hur gick det ?
Efter att läst dina frågor så tänker jag kanske övertryck (komp?) i vevhuset.
Eller kanske att det är tätningen i växellådans ingående axel som läcker ?