1

Hej!
Jag har en Vw 1600 Notch Typ 3 -72. Håller på med en totalrenovering av bilen. Någon som har erfarenhet av att demontera framrutan (och övriga rutor) ?

Tar man bort kromlisten och pressar på inifrån ? Har testat detta, men är rädd att spräcka rutan !

Tacksam för svar!

// Daniel

2

skär lös rutan från gummilisten om du säkert vill ha rutan hel efteråt.....gummilisten har en tendens att "bränna" fast i rutan.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

3

Ok, det blir till att köpa nya gummilister då alltså.... Har läst att en del brukar trä en vajer mellan kaross och gummit och använda som "såg", men det kanske är om man limmat rutan ?

4

Jag har plockat ut rutor utan att skära listen, i bara ett fall har rutan spruckit.

Alla andra utom framrutan är härdade och kan tryckas ut men fötterna eller så gör man som på framrutan.
Man pillar listen innifrån med ett par trubbiga mejslar för att inte skada listen, över kanten. Sedan får man tålmodigt arbeta sig runt. Jag börjar på mitten uppkant och arbetar mig utåt sidorna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Jag skar lös rutorna och köpte nya från custom and speedparts, fram med brytblads kniven och skär lös dem bara, vem vill ha gamla torra och spruckna gummilister på en nyrenoverad bil???

TYP 3 Fastback -71 Automatic

6

Ok! Jag skall göra ett försök och se om det lyckas.

Tack så mycket för ditt snabba svar!

// Daniel

7

danne skrev:

Jag skar lös rutorna och köpte nya från custom and speedparts, fram med brytblads kniven och skär lös dem bara, vem vill ha gamla torra och spruckna gummilister på en nyrenoverad bil???

Listerna är i jättefint skick, den har stått i ett garage i 18 år, men bra att veta om det skiter sig!
Tack för ditt svar !

// Daniel

8

Jag visste inte om hur känsligt detta tydligen är och tog bort bakrutorna på min split, samt en framruta, genom att pilla in gummilisten över kanten på insidan. Gummilisterna höll och rutorna höll...

Men bak/sidorutor är väl härdade, framrutan är ju laminerad (de tidiga kanske inte var det?) men helt plan. Så svårare på en typ3, och kanske svårare/dyrare få fatt på en ruta.

Gammalt gummi behöver nog inte vara dåligt, tydligen ska det vara svårt att återanvända listerna dock, men jag har förhoppning att det går om man är försiktig...

http://fridaysplit.blogspot.se/2011/03/ … visst.html

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

9

Man tar en elkabel och pillar in under kanten på insidan, mellan plåten och gummit, lämplig grovlek på elkabeln och sen är det bara att försiktigt trycka ut rutan.
Då spar man en fin list som förmodligen överlever nytillverkat med hästlängder.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!