1

Hej! Upptäckte det idag när jag bytte till dubblaförgasare, avgassystemet blir bara varm på vänster sida.
Vad kan det vara för fel?

2

Hur går motorn? Har du kollat tändstiften, tändkablarna?

3

Motorn går bra tycker jag, har inte kollat tändstiften eller kablarna. Kollar imorgon

4

Om den endast skulle gå på 2 cylindrar kan inte motorn gå bra.. Är du säkert att den endast går på 2?  ICQ/ad

5

ja den går bara med 2, med tanke på att högra sidans avgas blir inte varmt

6

NGK-stift?  ICQ/ab

7

Stickan min gode man:-)

Gillar du inte NGK? Mina favoriter! Personligen har jag svårt för Bosch stift..

Där ser man hur olika det kan vara...

Fast jag har ju bara skruvat på dessa rishögar i 30 år:-)

Men i detta fall om den bara går på 2 burkar efter man bytt till dubbelförgasare kan man ju misstänka att det har något med detta att göra.

Den ena förgasaren kanske är inkurant?

bugnbus.se

8

Bosse H skrev:

Stickan min gode man:-)

Gillar du inte NGK? Mina favoriter! Personligen har jag svårt för Bosch stift..

Där ser man hur olika det kan vara...

Fast jag har ju bara skruvat på dessa rishögar i 30 år:-)

Men i detta fall om den bara går på 2 burkar efter man bytt till dubbelförgasare kan man ju misstänka att det har något med detta att göra.

Den ena förgasaren kanske är inkurant?

Ja du,Bosse H. Min antipati för NGK grundar sig på egen erfarenhet från 47 års skruvande med som du säger "dessa rishögar". Jag var med när NGK introducerades i Sverige och eftersom dom var billigare än Bosch och Champion så gick man i fällan och köpte några satser. Så jag har lärt mig den hårda vägen att man inte ska använda NGK-stift...

9

Om motorn bara går på ena sidan beror det i 9 fall av tio på att förgasaren inte är i funktion dvs inte öppen eller att munstyckena till tomgång är stängda. Jag tror inte att man kan släcka stift bara på en uppstart. Ta bort länkaget och skruva ner tomgångsskruven till den släpper på båda sidor. Skruva sedan in skruven så att den precis börjar röra spjällaxeln. Sruva försiktigt in blandningsskruvarna i botten och backa sen ut dom 2-3 varv. Sätt tillbaka länkaget utan att själlaxlarna ändra läge. Om han inte går nu så har du mer problem att ta tag i. Sitter kablarna rätt?

10

De e nåt med högra sidans förgasare, på tomgången går den bara på dom vänstra cylindrarna men när man gasar på lite så går den på alla 4.
ska ta isär dom i helgen o rengöra båda förgasarna ordentligt.

11

Har du rengjort dem? Har du kollat att det sitter samma munstycken i dem?

Om du gjort Du har med all säkerhet, som Landelius skriver, problemet med justeringen. Har du syncat dem?
Om du justerar upp tomgångsskruven på den förgasaren den inte går på och ner på den andra så komer du snart att upptäcka att problemet byter sidan. Tror jag.

Du ska ha samma fina gång på tomgång som med enkelförgasaren. Den ska inte låta ta-ta-ta-ta på tomgång utan vrrrrrrr.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Nej, har inte rengjord dom, köpte dom på blocket ett tag sen vet inte när dom har varit i bruk sist

13

Börja med att skruva upp tomgångsskruven på den högra och ner på den vänstra för jag tror att "felet" byter sida då, gör deta utan reglage. Om du nu fått en jämn tomgång så ta en slang och lyssna ner i förgasaren och justera till du fått samma ljud i på båda sidorna.
Nu skruvar du in en blandningsskruv tills den poffar i förgasaren och skruva ut den tills den slutar poffa, skruva ytterligare ett kvarts varv. Upprepa detta på alla cylindrar.
Nu kan du hänga tillbaka reglaget och se till att du har samma geometri på båda sidor samt att det har samma "glapp" på båda sidor.
Nu har du gjort allt du kan utan att plocka isär och kolla och göra rent. Går den inte bra nu så vet du vad du ska göra.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G