26

lappstockholmarn skrev:

Ja då stämmer mitt mått. Tror jag mätade 33mm skilnad på rören. Tror jag provar med dom korta till att börja med. Tänkte köra org 16 tummare som breddas.

Jag mätte på min panel hur långt in hjulen satt. Den har tillfälligt en splitcaselåda med korta axlar och 4 tums typ1 fälgar.

Det är 130mm från skärmkanten in till ytterkant på fälg. Med en barndoor 3,5 tums fälg hamnar du nog ca 140mm in.

Hoppas siffrorna är till nån hjälp.

27

Hårt med breddade sextontummare! Go for it! ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

28

lappstockholmarn skrev:

Hur bred (hjulbredd) är bd jämfört med typ1 korta/långa. Fantiserar om 225/55 16 bak ICQ/ab   5.5-6.5 bredd på fälgarna

Jag har 16" fälgar med 6.5" fälgbanor från en Volvo och som har breddar ca. 15-20 mm mer utåt än original 16", har jag för mig, det var ca 10 år sedan  så jag kommer inte ihåg exakt.
http://i52.tinypic.com/2ps583l.jpg

29 Senaste redigerad av lappstockholmarn (2011-02-18 07:45:59)

gusten skrev:
lappstockholmarn skrev:

Hur bred (hjulbredd) är bd jämfört med typ1 korta/långa. Fantiserar om 225/55 16 bak ICQ/ab   5.5-6.5 bredd på fälgarna

Jag har 16" fälgar med 6.5" fälgbanor från en Volvo och som har breddar ca. 15-20 mm mer utåt än original 16", har jag för mig, det var ca 10 år sedan  så jag kommer inte ihåg exakt.
http://i52.tinypic.com/2ps583l.jpg

Med min dåliga huvudräkning så verkar det som ovanstående koncept skulle bli ganska perfekt på min bakvagn ICQ/ab

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

30

HJÄLP!!! ICQ/ac

När jag efter alla konstens regler lyckas ta mig ner i garaget så upptäcker jag detta!!

Vid ihopmontering av bärarmarna på framvagnen så ser jag att det ligger något under fjäderpaket inne i röret(det undre).
Jo mycket riktigt, en bit av ett blad, satan. Nån som har ett paket eller kan komma med tips. Går att sätta fast bärarmen men den glappar.

31

Ingen Bd fantast som vet om det passar/funkar från nån annan vw modell? Default/hmm

32

Det passar nog inte med något annat. Bladen är mycket tjockare på barndoor jämfört med split/bay

Men det går kanske lägga ihop två blad från en nyare buss, för att få rätt tjocklek. Men även bredden kan ju vara olika, men det går kanske att fräsa ner dom?

33

Hur går det här? ICQ/ab

34

Trevlig ladugårdsdörr.. denna hade jag helt missat ICQ/ag såg ut som ett kanonobjekt.. Vilken lycka och få ett sånt tips.. ICQ/ab

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

35

Nu kanske tid börjar finnas för fortsatt arbete. Fick i höstas tag på ett kompl fjäderpaket. Det visade sig att både uppe och nere var det blad som var av. Framvagnen är blästrad och lackad. Ihopsättning är på g och tröskeln på v-sida är bortkapad och den nya är punktad på plats. Bilder saknas just nu. ICQ/ab

36

Äntligen! Som en utsliten klyscha nu för tiden  ICQ/ag
Kul! Ser fram emot lite bilder  ICQ/ae

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

37

Bilder!! ICQ/ab

38 Senaste redigerad av DieselGudrun (2012-04-27 11:12:21)

Jösses, hur långt ute i skogen stod den egentligen och framförallt, hur fasen har man fått ut den dit från första början? ICQ/ab

39

Bussen blev körd till platsen någon gång på 70 talet efter en sk "vinterväg".
Han körde dit den för att med flit lämna den där som en skogskoja.

Bilder! ICQ/ab   Ja nu måste man kanske skärpa sig o lägga in någon bild.
Har väl inte hänt så mycket men sakta o säkert gäller på denna Bd

40

Va spännande projekt, tänkte på din BD häromdagen och undrade hur det går. Härligt jobb!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

41 Senaste redigerad av lappstockholmarn (2012-05-02 11:04:43)

Här händer det lite, o då menar jag lite.

http://i142.photobucket.com/albums/r115/tanaka12_2006/DSCN0096.jpg

Framvagnen är blästrad o lackad. Visst hade Bd skivor orginal ICQ/ad

Blir bra med 16 tums hjul.

http://i142.photobucket.com/albums/r115/tanaka12_2006/DSCN0095.jpg

http://i142.photobucket.com/albums/r115/tanaka12_2006/DSCN0094.jpg

Började med en blå rostfri men ej perfekt dörr, slutade med en orginaldörr + en blå dörr.
Känns den igen tomas. Blir svetsning o tennspackling. Måste nog vara lite försiktig annars får man nog en dragspelsdörr. ICQ/ad

http://i142.photobucket.com/albums/r115/tanaka12_2006/DSCN0093.jpg

42

Har även mockat dit en ny tröskel + att gersson golvet är provat med en besvikelse. Passade inte så bra som man trodde. Men gersson är väl ändå det bästa som går att få tag på

http://i142.photobucket.com/albums/r115/tanaka12_2006/DSCN0098.jpg

http://i142.photobucket.com/albums/r115/tanaka12_2006/DSCN0091.jpg

43

Ojojoj ICQ/ab blir grymt! måste komma förbi och kika på dina framsteg

44

Heja Anders!!!! Vart har du köpt bromsgrunkorna? Jag vill skaffa en ny modern sänkbar framvagn och skivbromsar på panelvanen som nu visar sig vara en 56:a istället för 58:a som säljaren sa.

Har du koll på sånt? Jag behöver hjälp med att planera en sänkning men på 118118 kunde de inte svara mig ICQ/ab

45

Vart har du köpt bromsgrunkorna? Jag vill skaffa en ny modern sänkbar framvagn och skivbromsar på panelvanen som nu visar sig vara en 56:a istället för 58:a som säljaren sa.

Har du koll på sånt? Jag behöver hjälp med att planera en sänkning men på 118118 kunde de inte svara mig

Ja 118 118 har totalt tappat stinget. Jan-iver, till din framvagn finns det mesta att köpa färdigt, sänksats, skivbromskit + att dom flesta flippar sina spindlar själva o får på det sättet ner sin buss fram.

46

lappstockholmarn skrev:

Vart har du köpt bromsgrunkorna? Jag vill skaffa en ny modern sänkbar framvagn och skivbromsar på panelvanen som nu visar sig vara en 56:a istället för 58:a som säljaren sa.

Har du koll på sånt? Jag behöver hjälp med att planera en sänkning men på 118118 kunde de inte svara mig

Ja 118 118 har totalt tappat stinget. Jan-iver, till din framvagn finns det mesta att köpa färdigt, sänksats, skivbromskit + att dom flesta flippar sina spindlar själva o får på det sättet ner sin buss fram.

Köper man från utlandet eller har de på svenska sidorna såna delar?

47

lappstockholmarn skrev:

Ja 118 118 har totalt tappat stinget.

Sen jag slutade arbeta där gick det utför ICQ/ag

Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65

48

Jan-Iver skrev:
lappstockholmarn skrev:

Köper man från utlandet eller har de på svenska sidorna såna delar?

Ring UP NORTH så fixar han nog det du behöver.
Allt går att lösa med pengar.

49

opec skrev:
lappstockholmarn skrev:

Ja 118 118 har totalt tappat stinget.

Sen jag slutade arbeta där gick det utför ICQ/ag

Det var väl innan det gick utför.  ICQ/ad

50

Man skulle kunna tro de. men det var mitt goda kundbemötande och servicetänk som höll dendär organisationen vid liv ICQ/ad så nu vet ni de. för att gå ifrån OT kladdet i din tråd. Ska du ha beröm för en riktigt fräsch framvagn.