1

För ett tag nu luktar det bensin i kupén av min Pickis med insprutningsmotor. Jag trodde att det var en ventilationsslang till tanken som har hoppat av. När jag tog bort luckorna under flaket, kunde jag inte tro ögonen; tanken har imploderat !
Stopp i ventilationsrören? Blåste i rören och det var helt öppet. När jag kör en bit och tankar bilen, då märker jag att det finns ett undertryck i tanken när jag skruvar bort tanklocket. Men det vore väl normalt på en insprutningsbil, eller?
Nu har jag en ny tank liggande, men vad kan felet har varit? Jag vill inte att det händer igen....
Några idéer?
http://i50.tinypic.com/oums6o.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Bra sug i pumpen!

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

kolla om det sitter en kol kanister på ventilation slangen eller så är det en slang som inte klarar dagens soppa och den funkar som en backventil
Om det sitter en kol kanister kasta bort den
det kan sitta feltanklock på tanken som inte släpper igenom luft
Du kan montera dit ett Tstycke på ventilation slangen och låta den ena ändan gå ut i fria luften låt slangen vara i en ring så slipper du vatten i tanken
På dagens bilar så är det täta lock som gäller och tankarna krymper (plast) efter förbrukningen
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Tankventilation på en Pickup är såhär:
Två rör kommer från toppen av tanken, båda har en 5cm slang och en bit rör till de möter varann vid en gummi t-piece. Därifrån går ett rör till höger, gör ett 180 graders sväng till vänster och hamnar vid vänster galler. Alltså, det är ett öppet system utan kolfilter.
Tanklocket jag köpte är till Bussar från 73-79. Det betyder att det inte finns nån skilnad mellan förgasar- och insprutningsmotor... Default/hmm
http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … group=----

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

5 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-04-30 11:59:02)

RAINIER skrev:

Tankventilation på en Pickup är såhär:
Två rör kommer från toppen av tanken, båda har en 5cm slang och en bit rör till de möter varann vid en gummi t-piece. Därifrån går ett rör till höger, gör ett 180 graders sväng till vänster och hamnar vid vänster galler. Alltså, det är ett öppet system utan kolfilter.
Tanklocket jag köpte är till Bussar från 73-79. Det betyder att det inte finns nån skilnad mellan förgasar- och insprutningsmotor... Default/hmm
http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … group=----

Det är tätt någonstans eller oträklig  Tankventilation
Har du kollat slangarna invändit på avluftnings delen  Dagens bränsle dödar den gammla typen av slangar ICQ/ac  (även ångorna )
I dagens bilar använder man 8mm avluftning på två ställe för att inte få dom problemen som du har
Ps kolla om det sitter ett litet hål i tanklocket om det inte gör det och du har en förgasar motor skulle den dö men med insprutning går motorn  men tanken blir som den blev
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Jag har bytt alla tankventilationsslangar för två år sen när jag renoverade Pickisen. Jag använde Gates 7mm slangar.
Tanklocket är oventilerat, kanske att där ligger problemet???

Är det nåt idé att trycka ut tanken med tryckluft, eller kan det vara farligt? Skulle jag då dränera bensinen först?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

7

Det varkade att gummi t-piece satt snett och var nästan förstoppat.

http://i45.tinypic.com/25pu4wx.jpg

http://i50.tinypic.com/2ai2c7m.jpg

http://i49.tinypic.com/oobqr.jpg

När jag skulle rengöra nya tanken, då ramlade 6st. döda biar och en lapp ut ur tankhalsen  Default/lol

http://i45.tinypic.com/17fupf.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

8

Blås den gamla tanken med tryckluft, så har Du en i reserv sen!
Det är inte speciellt svårt, och om Du är försiktig så återtar den sin ursprungliga form..fast helst ska den då sitta sina fästen när Du gör det.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67