1 Senaste redigerad av surfbum (2012-04-30 09:44:56)

Normalt med kugghjulslogo på ett bränslefilter som ser ut att vara till Eber B2?

Post's attachments

bild.JPG, 95.9 kb, 640 x 480
bild.JPG 95.9 kb, 201 downloads since 2012-04-30 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

2

Det kan det kanske vara. Men det är ju ingen vw-logo, så varför bry sej?  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Varför jag bryr mig är att den låg ihop med en boschnyckel som verkar vara tändningsnyckel till bla schwimmvagen. Postar bild på den när är vid datorn.

4

Hör med Roger i Sala,han borde veta ?!
KdF Kundendienst-Berater Alias här på forumet
Mvh Jonas

5

Ja, ge honom ett gott skratt.  Default/lol

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6 Senaste redigerad av KdF Kundendienst-Berater (2012-04-30 22:00:16)

Kugghjulsloggorna överöste Tyskland under tredje riket perioden 1930-1945 typ.

Att ett företag i Tyskland vid denna tid hade ett kugghjul runt sin ordinarie logga visade vid den tiden på att företaget ingick i ett välsmort tyskt produktionsmaskineri. Det var helt enkelt "inne" att ha en kugghjulslogga.

Det finns andra företag i Tyskland som hade denna typ av logga.

Även under efterkrigstiden så levde denna symbol för verkstadsindustri kvar (även i Sverige)

Ditt filter är förmodligen riktigt gammalt, och har du dessutom förkortningen D.R.G.M någonstans, så är det från WWII-perioden.

Står det dessutom D.R.P. (Deutsche Reich Patent)så kan du vara säker på att det stammar från Tredje rikets dagar.

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

7

Tack för infon KdF Kundendienst-Berater, historia är lika kul som skruva!  Kollade runt lite till och tillverkaren verkar vara Willy Vogel, står ingen mer text på.

Nyckeltypen verkar ha suttit på allt från vägskrapor och stridsvagnar till schvimmvagens.

Här är bilden på nyckeln:
http://forumbilder.se/images/bb201210221AMf6eb.jpg

Ha de...
//Daniel

8

Ja, det är en standard BOSCH-nyckel från tiden som hör till ett kopplingsskåp för manövrering av i första hand huvudströmställaren på fordonen.

Tillverkaren Willy Vogel tillverkade också bland annat flänssmörjningsaggregat för lokomotiv.
De lok som jag hanterar till vardags (Ma) från 1953, har dessa aggregat från Willy Vogel, och de har i vissa fall även den fina kugg-loggan präglad på ett plåtlock. ICQ/ae  ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

9

Samma nyckel till min Matador...

Söker efter typ2 pickup, buss eller bubbla...

SunCityAircoolers