51

En del släpvagnar har också C-däck. kolla på blocket. Dyker upp ibland.

Om hastighetsmätaren så kan man väl "ha satt i en typ 3-mätare" det ser ju ut som om de skulle kunna passa i panelen. Iallafall så pass att man kanske kan lura en besiktningsman som tror att det är för små hjul för mätaren...

Hastighetsmätaren i min Desoto spökar lite och gungar fram och tillbaka ibland när man kör (samma liggande termometer-typ som i en gammal amazon eller 140) Det har jag aldrig fått nån anmärkning på.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

52

Jag har besiktat min pickis med 205/40-17 resp 225/45-17 utan problem. Inte ett ord om C-däck, dom hade iofs fullt upp med att anmärka på annat. Besade även splitpickisen med vanliga hjul utan problem.

53

Tittar man på regbeviset står där ofta max totalvikt axel 1 och axel 2. I Davids fall står det 1330 kg på axel 2. Vanliga 185-80-14 klarar bara som mest 615kg X 2 = 1230kg. De förstärkta däcken 185-14C klarar 850 x 2 = 1700kg

Variationer finns säkert beroende på fabrikat men det ger en vink om skillnaden på däck. Bilprovningen kan också anmärka på att vanliga däck inte klarar totalvikten. Till försvar kan man tillägga att de flesta är godkända med den vikten i minst 190km/h vilket inte alla bussar kommer upp i. (225-45-17 klarar också vikten tack vare bredden.)

Själv har jag C-däck på pickupen och vanliga 195-75-14 med vit sida på Westfalian.

[

54

Och när jag bessade min pickis så sa bes.mannen att " de ska väl va C-däck på den här men det vill väl ingen ha.. "

Så det var inga problems alls. ICQ/ad

You´ll never know...

55

Jag kommer nog som de flesta andra inte lasta ett ton på min pickup men jag tycker att sidostabiliteten blir mycket bättre med C-däck. Kör man sänkt och 15" kanske 185 60 15C kan vara ett alternativ. Dryga 700 spänn på däckonline. Original diagonaldäck på tidig bay var 7.00x14 Reinforced.

[

56

Ja, då börjar våren vara här och inte nå -30 grader heller.

Nivån på bilen är rätt schysst fram nu och med lite mindre däck blev det hela skillnaden. Bara bak kvar.

Funderar på lite olika fälgar eller däck. Tog en bild på original 15" typ 2 däck på fälg, 14" typ 2 hjul samt 185/65R15 på breddad typ 1 fälg.

Vilka höjdskillnader...

http://img864.imageshack.us/img864/5137/dsc03158e.jpg

Blir ju rätt stor karaktärsskillnad med lite olika hjul på bilen.

Orig 14" fram 15" typ 2 bak
http://img403.imageshack.us/img403/499/dsc03154gg.jpg

155R15" på typ 1 fram buss 15" bak
http://img528.imageshack.us/img528/5018/dsc03155d.jpg

155R15 hakkapelitta med vit sida fram på typ 1-66 fälg, bak 185/56R15 på breddad typ 1
http://img585.imageshack.us/img585/9547/dsc03160p.jpg

Samma med kapslar
http://img84.imageshack.us/img84/6230/dsc03162o.jpg

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

57

Vad rekomenderar ni att göra bak, sänka med hästskor eller kugga om splinesen?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

58

Frankes justerbara svärd!  ICQ/ab

"Daddy Cool"

59

Jag röstar då på version nr 3  ICQ/ab

60

Sista bilden heltklart

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

61

vw raggarn skrev:

Sista bilden heltklart

x2 ICQ/ab

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

62

Gillar också sista bilden. Men jag åker dit i brist på grejer. En av mina -66 fälgar sladdade jag in med i en trotoarkant med för 10 år sen. Måste ha en ny.

Bak vill jag ha lite högre däck. -66 fälgarna är ju 4" Kan man köra med 175R15 på sådana? De svarta som sitter bak är 5" breda.

Sen har jag bara en st -66 kapsel :S

Funderar på att ta 4 bubbla fälgar. De breddade bak, vanliga fram. 165or fram och 175or eller 185or bak. Måla fälgarna silver eller svarta. Sätta vita sidor, kromringar och gamla bubbla kapslar. 

Eller ska jag måla fälgarna grå/vita i bilens kombo?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

63

Det verkar vara stora problem, lika bra att du byter bort den mot men 68a buss ICQ/ad

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

64

Det skulle vara nåt...

Men tror att jag har mer nytta av en pickup just nu ICQ/ab

Men kan inte våren komma snart så att jag kan backa ut och kika på hur den ser ut i annat än garageperspektiv...

Tittade till -66an idag och satte batteriet på laddning, MAn kan ju iallafall drömma lite om att starta upp 2176an
http://img85.imageshack.us/img85/4941/dsc03221n.jpg

Men ännu är det för mycket snö utanför porten ICQ/ac
Sommar var är du???
http://img337.imageshack.us/img337/7788/dsc03222i.jpg

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

65

Hej, va kul att se systern till min "Pikken" som jag nu har annonserat på Blocket förövrigt. Jag skulle behöva lite hjälp med att sänka bussar framöver.
Jag köpte ju den där 58:a panelbussen (ett riktigt vrak) från Överkalix och den vill jag skicka så långt ned det bara går. Kommer du till Boden nånting framöver?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

66

Köpte du den av Tobbe?

Med tanke på alla bilder på dina byggen så måste man ju nästan ta sig en sväng till platsen där solen aldrig ler.
då våren är så nära i antågande är det ju på håret att kunna köra VW. Mycket roligare att fara på utflykt med dem.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

67 Senaste redigerad av David, Luleå (2012-04-28 15:19:54)

Bytt namn på tråden. -30 festivalen vart inte av och nu har ju ett hus köpts. Baypickisen ska nu användas som byggarbil vid renoveringen.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

68

Rapport från ett SOLIGT Boden, 58:an har fått runda hjul och är nede på marken igen. Tömde den på skrot och delar i massor några stannar kvar och annat åker i någon lämplig majbrasa i närheten.
Nej, jag köpte den inte av Tobbe utan av en norrman som heter Knut...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

69

Nu satsar jag också på runda hjul.

Av alla alternativ tidigare blev det ännu ett nytt. Originalfälgar 14" gråa som bilen vita sidor och inga kapselklips så det får vänta.

Bak blir det C-däck som pallar lite last ICQ/ab

http://img100.imageshack.us/img100/3060/dsc03306g.jpg

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

70

Bra val av hjul! Ofta är original alltid bäst ICQ/ab Dalaporsche med navkapsel var ingen höjdare..

71

skulle lufta bromsarna men det gick inte så bra. Det rann så långsamt in i behållaren vid cylindern att jag hann få in luft flera gånger innan jag kom på varför. Men när jag hittade orsaken och tog det lite lugnare så givk det vägen ICQ/ab

En genomgången huvudcylinder. utan servo. Ett sånt hade inte skadat.

http://img849.imageshack.us/img849/7945/dsc03307no.jpg

Sen hann även flaket få en omgång förbättringsmedel.

http://img254.imageshack.us/img254/6817/dsc03313r.jpg

Sen kunde bilen beskådas i all sin glans ICQ/ab

http://img809.imageshack.us/img809/8038/dsc03310c.jpg


Henrik var förbi och pumpade bromsarna så vi tog en runda förbi mina päron och visade upp mästerverket.
Den var mjukare i gången än jag trott. Men den är ju inte helt maxsänkt heller.

http://img137.imageshack.us/img137/1954/dsc03312cu.jpg

Men lite pyssel kvar innan besiktningen på torsdag.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

72

Härlig bil, bra jobbat!  ICQ/af

"Daddy Cool"

73

Snyggt blev det! Dom nya hjulen gjorde hur mycket som helst på utseendet ICQ/ab

74

Gryyyyym!!!

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

75

Störtskön kärra!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss