1

Jo, jag vet....ett lyxproblem ?

Grejjen är att jag inte vill ha tändspolen på min nylackade fläktkåpa - och här borde den väl "gå fri" eller ??

-Skall ha dubbla Dellorto, men tänkte inte testa detta när motorn väl sitter i...och har inte sett någon annan bil som haft spolen här..... ICQ/an

http://web.comhem.se/uska55/pics/Foto1090_b.jpg

http://web.comhem.se/uska55/pics/Foto1091_b.jpg

Visst får jag sätta dit längre tändkabel....

2

Ja,det borde väl funka...

3

Jo jag tycker ju det...har satt den med en genomgående M6 bult som syns på bilden, men när jag har satt in motorn kommer man ju inte åt muttern på baksidan längre.  Default/hmm    Motorn har ju i o f "30-hästars" fläkthus, men med doghouse.....

http://web.comhem.se/uska55/pics/Foto1093_b.jpg

4

använder du 2 oljebrännar filter för avluftningen?? eller vad är det som sticker upp på oljepåfyllnads burken..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Ser ut som mässingsljudämpare Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

6

Grym lack, den kan man väl få se mer av Default/smile

7

Det kommer att funka super bra
Tändspolen  kommer att gå kallt o bra  (är det en lucas tändspole till jagga ??? )
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Tänkte inte på det...Är det Lucas så kasta den!  ICQ/ag

9

MrIcka skrev:

Grym lack, den kan man väl få se mer av Default/smile

http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … p;start=25

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

10

Jag har haft min tändspole däruppe sedan jag bytte till Ignitor + FlameThrower spole. Inga problem med det.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

11

He he... Lucas Tändspole (man måste ge Murphy en chans ?) -den har jag kört med i flera år i denna bil, bara för att den "ser bra ut".  ICQ/ad
Och det är faktiskt ett stort VW-märke stämplat i botten, med vw-nummer..... "made in England" -något för katalogbitarna?

Den där oljepåfyllningen har jag lite blandade känslor för - men den kostade ju 700 pix så den skall ju användas !?
Är ju ingen "ventilator" egentligen, bara en labyrint inuti, sedan kan man ansluta slangar på många sätt.
Jag valde att plugga de flesta, och har en anslutning bakåt som jag tänker dra ned framför motorn i en plastflaska...
Ovanpå har jag satt ett par trycklufts ljuddämpare (avluftare) - får se hur det funkar  ICQ/ad

Som Stefan så snällt länkade till i min "husvagnsmotortråd" så ser motorn ut så här "för dagen" ;

http://web.comhem.se/uska55/pics/Foto1092_b.jpg

12

Mycket rolig tråd att läsa, fräsig lack!

13

Få man fråga vad kan bli fel om man placera tändspolen fel? Är det hur den sitter fast eller var den sitter fast som kan bli fel?

14

alpinebubblan skrev:

Få man fråga vad kan bli fel om man placera tändspolen fel? Är det hur den sitter fast eller var den sitter fast som kan bli fel?

Min tanke var om den var ivägen för fläkthus/oljekyl dvs "doghouse" ? Men nu kör vi på detta  ICQ/ad

15

alpinebubblan skrev:

Få man fråga vad kan bli fel om man placera tändspolen fel? Är det hur den sitter fast eller var den sitter fast som kan bli fel?

Om den blir för varm så tappar tändspolen effekt = motorn förbränner dåligt
efter ett tag så går tappar tändspolen upp till 50% av effekten och bilen blir svår startad ( mycke vanligt med tändspolar med förkopplings motstånd)
Den tändspolen som lucas användes till jaggan på 60talet var den fränaste man kunde ha i banracing på 60talet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

PPRMicke skrev:
alpinebubblan skrev:

Få man fråga vad kan bli fel om man placera tändspolen fel? Är det hur den sitter fast eller var den sitter fast som kan bli fel?

Om den blir för varm så tappar tändspolen effekt = motorn förbränner dåligt
efter ett tag så går tappar tändspolen upp till 50% av effekten och bilen blir svår startad ( mycke vanligt med tändspolar med förkopplings motstånd)
Den tändspolen som lucas användes till jaggan på 60talet var den fränaste man kunde ha i banracing på 60talet
/// Micke

Fränaste kanske,men var det verkligen den bästa?  ICQ/ad

17

Har för mig att jag läst att oljefyllda spolar skall monteras "upp och ned" dvs med kabelanslutningarna nedåt.
Så som de sitter orginalmonterade på VW. Nu kanske detta är en torr spole så att det inte spelar någon roll?

Bubbla -62