Jag går igenom bromsarna på bussen och tänkte höra era inputs om hjulcylindrarna.. Köper man renoveringssatser och fixar i ordning de man har eller köper man helt ny cylindrar? Kvalitet på nya/gamla?
köp nya av bra kvalité. -det finns olika...
Jag gillar renoverade originalgrejor.. Tyskt kvalitetsstål vs återvunnet lågprisskrot
Skämtosido.. Om vagnen är en bil man gillar tycker jag att det känns bättre med omhuldade gamla grejor, men om det nåt som ska ihop bara kan man ju köpa nytt..
Men ibland måste man ju byta ut grejorna, då de man har är helslut eller paj och oreparerbara..
Vad finns det att renovera på dem? Gummitätningen till kolven? Vad mer?
Ja, alltså att renovera och bara byta grejor är inte riktigt samma sak.
Ta isär cylindern, lossa och gör ren eller byt luftnippeln, gör ren kolven/arna. Hona eller smärgla upp ytan inne i cylindern. Kontollera cylinderväggarna så att dom inte är allt för rostporiga. (Någon liten rostpor har väl slunkit med nångång....). Gör ren eller byt kolvtätningen och gör rent eller byt dammskyddet. Montera ihop cylindern med kolven och kolvtätningen lätt insmorda med rubbergrease och vips så har du en cylinder som är både bättre och billigare än en ny