Hur delar man på "ram" och glas på ventilationsrutan? Finns det några tips så man inte skadar glaset? Det gäller alltså den trekantiga rutan i framdörrarna.
//J
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Hur demonterar man en ventilationsruta?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hur delar man på "ram" och glas på ventilationsrutan? Finns det några tips så man inte skadar glaset? Det gäller alltså den trekantiga rutan i framdörrarna.
//J
Jag har en instrux från The Samba men har aldrig kommit till skott. Låsen/latches är inköpta och enligt instruktionen handlar det bara om att borra loss nitarna/rivets så ska det gå vägen. Antar att du vill ta ut glaset för att byta låset, eller?
Open the vent wing all the way out, and look underneath. There are 2 rivets.
Drill out these rivets, and the complete latch assemble will come out from under the glass. (*)
Get a new latch assembly from a parts supplier, and slide it back under the glass, and put it back into place with 2 - 1/8" pop rivets.
You are done. You do not have to pull the vent wing assembly out to replace the latch.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=112275
Jag kanske borde komma igång och göra det nu när du tar upp det.
(*) Här blir jag lite tveksam. Den delen av låset som jag har kvar (trasig) finns mellan ramen och glaset och inte
under ramen som här antyds (eftersom det sägs lossna när man borrat bort nitarna, med mindre än att jag har missförstått)
Däremot i nästa punkt står det "slide it back under the glass" och då passar pengarna igen.
Om du verkligen vill ta ut glaset kan man (endast om det är Sekurit) pillas ut försiktigt med en skruvmejsel.
Ett annat sätt är att spruta ordentligt med WD-40 och sedan klä/skydda glaset ordentligt med gummi och dra jätteförsiktigt med en tång.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=223820
jag delade på ram och glas med bara händerna, det går om man har lite tålamod. kanske inte rätt men det går,
jag är ju trots allt rookie 
Tack! Jag ska inte byta låsen. Jag vill ha ut glaset för att lacka om och sätta dit ny tätning. Så då behöver jag alltså inte ta bort låset? "Bara" att bända ut glaset? Den lilla "swoshen" saknas på ena sidan. Sitter den bara ditklämd? Ska jag ta ut den först?
//Jörgen
Det finns ett verktyg för detta, fråga hos en glasmästare som håller på med bilglas. En slags klämma med gummifötter som håller glaset och greppar ramet med ett vred man skruvar lös ramen från rutan. Annars är det bra att värma ramen med en varmluftspistol så att den gamla gummit mjuknar och ramen utvidgar sig något av värmen och sedan lirka försiktigt som gäller.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Hur demonterar man en ventilationsruta?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.