1

Hur gör man det smidigast själv på en typ1-65? Eller ska man lämna in den på verkstad. Framvagnen och styrstagena är kortat 1" på varje sida, flippade styrstag.
Besiktade häromdagen och när dom höjde upp fram så ställde sig hjulen som ett V. Såg helmysko ut. Verkar ändra sig i olika höjder eller?
//Jimmy

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

2

Går lätt att göra själv, lämna in är overkill på en vanlig bil...

se länk i denna tråden till lite info;  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=885

Hade för mig att det fanns en FAQ hur man i praktiken gör, men det var kanske en tråd...

Googla föst på camber, caster och toe in.

Fram; Toe-in, Enkelt uttryckt, mät  i höjdled mitt på fälgen i fram och bakkant. Ska vara någon mm mindre mått i fram än i bak. Då duger det för det mesta... Caster går att justera genom mellanlägg. Resten är som det är...

Bak, går justera åxå,  Swingaxelbil som du har har en otroligt fjädringsberoende camber... Det kan du inte justera bort. Toe in på bakvagnen kan du justera, och att hjulen spårar rakt.

Hoppas det klarnade lite!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

När du säger att framhjulen stog "som ett V" när bilen hissades upp...antar jag du menar att de blev "toe-out" ?
Troligen pga de flippade styrstagen som funkar bra så länge man kör på samma höjd, men inte vid max utfjädring  ICQ/ad

Om du ändå kortat ihopframvagnsstommen, rekommenderar jag att höja till någorlunda horisontella bärarmar och droppade spindlar istället ??
Ingen större kostnad i förhållande till hur dåligt bilen funkar med maxsänkt original...

Bara mina 10 cent......

4

Missade att det var fram... Huh, flippade styrstag och maxsänkt, varför gör man så?  ICQ/ad

Sänkning och modifiering kom antagligen till för att få bättre körbarhet, inte sämre. Att komma närmare marken för tyngdpunkt, att få på bredare fälgar. Dessa avarter och extremer som leder till okörbara bilar förstår jag inte.

Så överväg att lyda mettis råd, sänkspindlar alternativt upp till mer normal nivå...

Nå, nu ska denne gubbe hålla tyst, smaken är som baken...  ICQ/ad

5 Senaste redigerad av Johan W (2012-04-25 22:01:54)

Jag trodde du och jag var ungefär lika gammla Default/hmm denna gubbe tycker tvärt om haha Default/lol
Däremot håller jag med om sänkspindlarna dom underlättar men det går endå, vill jag ha bra komfort eller köra fort tar jag en annan bil ICQ/ad

Jag ställde in främre toe in i dag jag har 4"kortad framvagn och ca4cm till backen fram och snart bak med (man vill ju ha den körbar Default/lol )

När man ställer den fram så kolla på utsidan att den blir rak efter en syftlinje bakåt för man kommer inte åt fälgarna så högt upp på insidan så man får det 100 om man inte bygger en mätgaffel som når upp eller på utsidan, sen kan du prova att köra sakta på grusväg dom är inte så svåra att få rätt Default/hmm

Bak ner mot 2-3 hack så kan inte dom flesta firmor fästa mätutrustningen i fälgen för den tar i skärmen och att mäta på mitten av fälgen är svårt eftersom 1cm upp lr ner skiljer med centimetrar, då har jag mätt avståndet mellan axelrör och tortionsrör inerst och ytterst och då ska dom måtten vara lika, och hur du gör för att kunna justera så mycket kan du läsa här http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2162

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

6 Senaste redigerad av johan_l (2012-04-26 16:31:16)

Johan W skrev:

Jag trodde du och jag var ungefär lika gammla Default/hmm denna gubbe tycker tvärt om haha Default/lol

ICQ/ag

Jo... Kan jag tro åxå... visst var du katrineholmare? har en jobbarkompis (scania) som renoverar p1800 och bor i katrineholm, ni kanske känner varandra? Han är några år äldre än mig, vet ej hur många...

Tur är väl att folk har olika smak! Min ghia har BRM, liiiiiiite smalnad framvagn och liiiiite sänkt... Inget av dem knappt synbart... kunde vart mer sänkt enl min smak också men det vart lite fel när jag svetsade i sänksatserna... Jag tycker det slutar vara snyggt ungefär när det slutar vara körbart på vanligt sätt...

Men det sköna är ju dessutom att vi alla kan samsas, från den som kräks om det är fel text på bultskallarna till den som kräks om man kör originalhöjd...

Nåja, jag tror som sagt att med flippade styrstag och bumpsteer i megaklass så låter jag er plattskrapare råda varandra...

7

mettis skrev:

När du säger att framhjulen stog "som ett V" när bilen hissades upp...antar jag du menar att de blev "toe-out" ?
Troligen pga de flippade styrstagen som funkar bra så länge man kör på samma höjd, men inte vid max utfjädring  ICQ/ad

Om du ändå kortat ihopframvagnsstommen, rekommenderar jag att höja till någorlunda horisontella bärarmar och droppade spindlar istället ??
Ingen större kostnad i förhållande till hur dåligt bilen funkar med maxsänkt original...

Bara mina 10 cent......

Om jag monterar droppade spindlar flyttar man tillbaka styrstagen då?
Förbättras köregenskaperna?
Behövs en ny hjulinställning?
Mvh Jimmy

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

8

Så fort man bytt eller förändrat något behövs hjulinställning, gäller både fram och bak. Om man gör det själv eller lämnar bort beror på vilken kunskap man har.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9 Senaste redigerad av Johan W (2012-04-27 11:08:52)

johan_l skrev:
Johan W skrev:

ICQ/ag

Jo... Kan jag tro åxå... visst var du katrineholmare? har en jobbarkompis (scania) som renoverar p1800 och bor i katrineholm, ni kanske känner varandra? Han är några år äldre än mig, vet ej hur många...

Inte på rak arm men det är troligt att man känner igen han om man ser honom speciellt om han jobbat på scania bussar här innan då jag har jobbat där i 8 år Default/hmm

Tur är väl att folk har olika smak! Min ghia har BRM, liiiiiiite smalnad framvagn och liiiiite sänkt... Inget av dem knappt synbart... kunde vart mer sänkt enl min smak också men det vart lite fel när jag svetsade i sänksatserna... Jag tycker det slutar vara snyggt ungefär när det slutar vara körbart på vanligt sätt...

Men det sköna är ju dessutom att vi alla kan samsas, från den som kräks om det är fel text på bultskallarna till den som kräks om man kör originalhöjd...

Exakt så är det ICQ/ab

Nåja, jag tror som sagt att med flippade styrstag och bumpsteer i megaklass så låter jag er plattskrapare råda varandra...

Får man styrstagen i samma vinkel fast tvärtom som det är orginal så blir det inte mer bumpster Default/hmm
En orginalhög som är utfjädrad efter ett gupp far ju duktigt på vägen Default/yikes

10

bahamas skrev:

Om jag monterar droppade spindlar flyttar man tillbaka styrstagen då?
Förbättras köregenskaperna?
Mvh Jimmy

Det dom spindlarna gör är att flytta upp axeln som hjulet sitter på 5cm så man inte behöver sänka så mycket på tortionsstavarna och då är styr och fjädringens geometri som oginal, men vi har ju en tendens att sänka mer endå och då försämras dom igen men dom blir bättre en utan, en annan fördel är att man kan sänka mer innan hjulen tar i ljuspottorna eftersom hjulen flyttas framåt vid mycket sänkning Default/hmm