1 Senaste redigerad av Krookus (2012-05-20 22:29:42)

Hej!

Håller på att byta ut min motor på min nyinköpta bubbla. Den är av 1960 års modell och motorn som satt i var en 126A (har jag för mig att den hette) och jag håller på att sätta i en 1600, vet inte vilken motorkod den har. Den nya har iallafall solfjädertryckplatta medans den gamla har en trearmars tryckplatta jag inte fattar ett skit av haha.

Problemet är nu: jag får inte på motorn på växellådan igen! Det är bara en liten liten bit kvar innan motorn och lådan är ihop. Jag har inte bytt något urtrampningslager eller så, måste jag det? Är svänghjulen olika stora på olika motorer? Passar inte alla motorer på alla växellådor?

Jag är helt ny på luftkylt, har endast mekat med vätskekylda vw-motorer/lådor förut!

Är det nånting jag har missat helt å hållet här? Måste jag montera ner startmotorn eller nåt?

Är tacksam för sjukt snabba svar! Ska käka nu och tänkte gå ut i garaget efter maten igen ICQ/ad

Tack på förhand!

/Christoffer

Typ1 -60

2

Svänghjulet är för stort på en 1600(12v). Du får slipa ur lite på lådan, i nederkant runt dom nedre bultarna. Googla så hittar du säkert nån bild.
Ta det försiktigt när du slipar, det är magnesium i lådan och det kan bli riktigt varmt...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Mät svänghjulen, finns olika storlekar. Det går att slipa ur växellådan för att få det att få plats. Du ser i lådan var svänghjulet skrapat i. Slipa där. En 1600 borde ha 12 volt och en motor från 1960 borde ha 6 volt. Då passar inte startkransen med startmotorn. Urtrampningslagret måste passa tryckplattan. Det finns en variant som snurrar och en variant som inte snurrar. Har för mig att du kan byta till det gamla 180 mm kopplingen och använda det stora svänghjulet. Byter du till det gamla svänghjulet och koppling var noga med vevaxelspelet. Det ställs in med schims bakom svänghjulet.

Skrev det jag kom på ur minnet så att du får ett snabbt svar.

4

Tack för hjälpen hörreni!

Det här ska nog gå att fixa till! ICQ/ab Stort tack!

Typ1 -60

5 Senaste redigerad av Krookus (2012-04-27 22:00:33)

Nu ska vi se igen, vilket urtrampningslager ska jag ha till solfjädertryckplattan? Alltså det som snurrar. Hur vet jag vilket det är på tex www.classicvw.se?

Mvh

EDIT

kanske ska lägga till att det är en solfjädertryckplatta utan ring, om det nu gör skillnad ICQ/ab

Typ1 -60

6 Senaste redigerad av mettis (2012-04-27 23:24:03)

"utan eller med ring" gör hela skillnaden! Med ring brukar betecknas -70, och utan 70-
Men du ser ju i vxl-lådan om den inte har "stödrör" (urtrampningslagret hänger fritt) så måste truckplattan vara med "ring" - så du har alltså för "ny" tryckplatta...
Det GÅR att byta kopplingsaxel och skruva dit ett stödrör även på gamla vxl-lådor, om man "måste" (som vid typ4:a motorer....) men lättare att skaffa rätt tryckplatta?

Edit; -har du kvar 6volt i bilen (startmotorn) ? (Finns 200mm typ3 svänghjul 6volt på min "hylla" ;-)

7

Haha där ser man! Tack för hjälpen! Nu är iaf ett http://www.classicvw.se/urtrampningslag … ts_id/1615 påväg, hade betäckningen URTRAMPNINGSLAGER 71-, vilket jag antog att du menade Mettis! ICQ/ab

Japp, jag har kvar 6 volt-startmotorn, men som det ser ut så passar det som det ska nu, annars hör jag av mig! ICQ/ab

Än en gång, tack!

Typ1 -60

8

Krookus skrev:

Haha där ser man! Tack för hjälpen! Nu är iaf ett http://www.classicvw.se/urtrampningslag … ts_id/1615 påväg, hade betäckningen URTRAMPNINGSLAGER 71-, vilket jag antog att du menade Mettis! ICQ/ab

Japp, jag har kvar 6 volt-startmotorn, men som det ser ut så passar det som det ska nu, annars hör jag av mig! ICQ/ab

Än en gång, tack!

Om du har en 60:a så ska du väl ha det gamla urtrampningslagret -70 och en 200 mm tryckplatta med ring i mitten.... Default/hmm

9

Det funkar inget vidare med gamla lådan och nya kopplingen för då måste ett stödrör appliceras + att kopplingsarmen måste bytas.

Det du behöver är en annan tryckplatta med ring som fungerar ihop med din gamla låda.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10 Senaste redigerad av Krookus (2012-05-04 17:17:40)

Jaha, där ser man...
Vilken tryckplatta är det jag måste ha i så fall? Någon som har bild på detta? Ev en länk?

EDIT: Vart ska detta stödrör sitta? Bild på detta med? ICQ/ab

Typ1 -60

11

Exempelvis denna: http://www.classicvw.se/tryckplatta-200 … ts_id/3416

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Okej. När du säger exempelvis, finns det fler som passar, billigare alternativ? Fattig som man är, hehe ICQ/ad

Har aldrig pillat med det här förut så jag tackar oerhört mkt för all hjälp å alla tips! ICQ/ab

Typ1 -60

13

Kom på en annan sak...
I den gamla motorn satt det en annan typ av koppling. Den har ju lirat med den här lådan förut. Visserligen är den mindre å kanske inte lika snarv som den som jag hade planerat att sätta i. Men, den borde väl passa och fungera på den här nya motorn? ICQ/ab

Bifogar en bild på den! ICQ/ab
http://i1186.photobucket.com/albums/z366/Krookuz/f6dc1fde.jpg

Typ1 -60

14

Ja,du ska ha en sån tryckplatta och lamell fast 200 mm!Då passar dom på 1600-motorn...

15

Okej! Passar 200 mm lamellen till den där tryckplattan jag har på bilden där? Motorn i bakgrunden är den gamla.

Har jag fattat det rätt till 100% om jag gör såhär: Ny 200 mm lamell, samma gamla tryckplatta och svänghjul? ICQ/ab

Typ1 -60

16

Nya motorn har ett svänghjul för 200 mm koppling och då har du en 200 mm lamell, (eller?).
Det du behöver är en annan tryckplatta av rätt modell, den på bilden är för 180 mm.

Jag vet inte om det finns billigare tryckplattor än den jag länkade till men det du ska ha är en tryckplatta upp till -70 och 200 mm.

Ali G

17

Krookus skrev:

Jaha, där ser man...
-Vart ska detta stödrör sitta? Bild på detta med? ICQ/ab

Här är en bild på urtrampningslager med stödrör. Som alltså skall ha en tryckplatta "utan ring". Det GÅR att sätta dit, röret sitter med tre skruv, i äldre vxl-lådor om man byter armen oxå - men det är onödigt ifall man inte "måste" ;-) enklare att anpassa tryckplattan med "ring".

http://web.comhem.se/uska55/pics/0011typ4turbo14.jpg

18

Svwerker skrev:

Nya motorn har ett svänghjul för 200 mm koppling och då har du en 200 mm lamell, (eller?).
Det du behöver är en annan tryckplatta av rätt modell, den på bilden är för 180 mm.

Jag vet inte om det finns billigare tryckplattor än den jag länkade till men det du ska ha är en tryckplatta upp till -70 och 200 mm.

Jo det stämmer bra. Nu vet jag inte om jag redan har frågat detta, men borde det inte gå med det gamla svänghjulet för 180 mm koppling, som satt på den gamla motorn? I så fall behöver jag inte köpa någonting nytt? Alltså hela kopplingsanordningen från den gamla motorn? Nånting säger mig att det inte går med det svänghjulet på 1600an...?

Mvh

Typ1 -60

19

Det är ingen ide att försöka passa ihop svänghjul och vevaxlar som inte är gjorda för att sitta ihop. Det brukar sluta med oljeläckage eller att svänghjulet lossnar.

20

Nu ska vi se! Det svänghjul jag har nu till min 200 mm koppling, passar det med tryckplattan med tre "armar" på 200 mm?
Vad är det jag mer behöver göra för att få det att fungera?

Mvh

Typ1 -60

21

Krookus skrev:

Nu ska vi se! Det svänghjul jag har nu till min 200 mm koppling, passar det med tryckplattan med tre "armar" på 200 mm?
Vad är det jag mer behöver göra för att få det att fungera?

Mvh

Alla 200 mm tryckplattor passar på alla svänghjul avsedda för 200 mm koppling! Och du ska ha en tryckplatta med ring i mitten mot urtrampningslagret och inte den med bara tre armar utan ring.

22

Tack gör svar! Då är det bara för dig att skicka den tryckplattan då Stickan! ICQ/ab
Tack för hjälpen!

Typ1 -60

23

Krookus skrev:

Tack gör svar! Då är det bara för dig att skicka den tryckplattan då Stickan! ICQ/ab
Tack för hjälpen!

Ok..Då skickar jag en solfjäderkoppling med ring!

24

Kanoners! Skicka kontonummer i PM så sätter jag in för tryckplatta å frakt! ICQ/ab

Typ1 -60

25

Kanoners! Skicka kontonummer i PM så sätter jag in för tryckplatta å frakt! ICQ/ab

Typ1 -60