1

Har tänkt mig 18" med Golf/Audi/MB bultmönster på en typ 1. Har efter försök med att svara om typ 3 nav insett att kvalitén på dessa är så pass undermålig att det inte håller. De är i gjutjärn som verkar väldigt poröst. Svarvning gick bra, och även fräsning av bulthålen, men när pinnbultarna skulle pressas i sprack hela sk**en! Tog det väldigt lugnt o försiktigt, men det hjälpte inte.

Frågan är; vad finns det för alternativ? Finns det olika kvalitéer på t3 nav, eller kan man svarva egna och svetsa i centrum med splines från något (kanske tom nygjorda)?

Any ideas?

Post's attachments

Attachment icon IMAG0222.jpg 852.83 kb, 73 downloads since 2012-04-23 

Typ1 57 1914T
Typ2 halvbuss (DH pickup) 72

2

Det finns pinnbultar som du gängar i istället för att pressa, man använder dessa när man vill gå från skruv till mutter på bilar.

Nytt mob nr...

3

Gissar att det är nytillverkade nav? De är inte kända för att vara bra.

Det finns en säljare på thesamba som annonserar billet crommoly nav till Typ 3 då och då. Ser väldigt bastanta ut, men kostar mycket.

4 Senaste redigerad av mnm (2012-04-23 14:04:22)

HenrikL: Men det kan det vara värt om det funkar! Tror jag hittade på dem...$300 var ju en slant..

Skulle man kunna använda nav från buss, är det samma splines? Bussen har för mig rätt bultmönster 5/112.

Typ1 57 1914T

5

mnm skrev:

Har tänkt mig 18" med Golf/Audi/MB bultmönster på en typ 1. Har efter försök med att svara om typ 3 nav insett att kvalitén på dessa är så pass undermålig att det inte håller. De är i gjutjärn som verkar väldigt poröst. Svarvning gick bra, och även fräsning av bulthålen, men när pinnbultarna skulle pressas i sprack hela sk**en! Tog det väldigt lugnt o försiktigt, men det hjälpte inte.

Frågan är; vad finns det för alternativ? Finns det olika kvalitéer på t3 nav, eller kan man svarva egna och svetsa i centrum med splines från något (kanske tom nygjorda)?

Any ideas?

Dom där verkar hålla samma dåliga kvalitet som dom nytillverkade trummorna. Köp original istället!

6

stickan skrev:
mnm skrev:

Any ideas?

Dom där verkar hålla samma dåliga kvalitet som dom nytillverkade trummorna. Köp original istället!

Med orginal antar jag du menar VW? Finns de att köpa hos Classic, Dalhems eller Custom i Sverige? Eller gör jag bäst i att försöka hitta en donatorbil?

Typ1 57 1914T