Vilket är slutade man med pilar på pickisar? Och blå färg kanske säger dra experter nåt om årsmodell?
Efter semesteruppehållet 1959 så slutade man med pilar. Alltså är 59:or byggda innan semestern med pilar.
Gäller dock ej pikkisar med dubbelhytt 
1957 flyttades pilarna ner under "midjan" på EH
Och till sommaren ska jag åka vwbuss
Det är säkert 
Ja, ursäkta, det borde jag skrivit...
Dubbelhyttspikkisar tillverkade av Volkswagenwerk har aldrig haft några pilar.
Detta trots att tillverkningen kom igång 1958 redan.
Förmodligen beroende på att dessa pikkisar har helt egna karossplåtar vid B-stolpen, och eftersom VW-Werks utvecklingsnissar redan 1958 visste att pilarna var på väg bort
, så var det förmodligen billigare och smartare att förse dessa nya karossvarianter med tuttblinkers (som ju redan var introducerade på USA-marknaden).. 
62 mil i norrbotten på 12 timmar, och så dyker det upp sånt här i närheten... Tack för helg Johan! Vi får ta oss tid för nästa tripp snarast. Då uppåt åt andra hållet!
62 mil i norrbotten på 12 timmar, och så dyker det upp sånt här i närheten... Tack för helg Johan! Vi får ta oss tid för nästa tripp snarast. Då uppåt åt andra hållet!
10 2012-04-20 18:55:57 Senaste redigerad av Ika (2012-04-20 19:25:00)
Ej att förglömma att stor del var lerväg.... 
Och så jävla nära vet jag väl inte...
Steffe vid världens ände
http://db.tt/nSahv9mQ
11 2012-04-20 21:10:19 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-04-20 22:31:38)
Ja, ursäkta, det borde jag skrivit...
![]()
Dubbelhyttspikkisar tillverkade av Volkswagenwerk har aldrig haft några pilar.![]()
Detta trots att tillverkningen kom igång 1958 redan.![]()
Förmodligen beroende på att dessa pikkisar har helt egna karossplåtar vid B-stolpen, och eftersom VW-Werks utvecklingsnissar redan 1958 visste att pilarna var på väg bort
, så var det förmodligen billigare och smartare att förse dessa nya karossvarianter med tuttblinkers (som ju redan var introducerade på USA-marknaden)..
Intressant... så en 58:a dubbelhytt skulle i Sverige ha haft tuttblinkers 1958. Nu var de väl inte så värst vanliga här men tänk då om man 1958 köpte sig en dyyyyr lyxbuss för att stila runt med för grannarna och så kommer den lokala snickaren i sin nya dubbelhytt med något så modernt som blinkers!!! Skandal... 
Ej att förglömma att stor del var lerväg....
Och så jävla nära vet jag väl inte...
Steffe vid världens ände
http://db.tt/nSahv9mQ
Allt är ju relativt, här uppe är det ju sällan nära......
Men en bra promotionturne fick vi ju oss!
KdF Kundendienst-Berater skrev:Ja, ursäkta, det borde jag skrivit...
![]()
Dubbelhyttspikkisar tillverkade av Volkswagenwerk har aldrig haft några pilar.![]()
Intressant... så en 58:a dubbelhytt gjord av Binz skulle i Sverige ha haft tuttblinkers 1958. Nu var de väl inte så värst vanliga här men tänk då om man 1958 köpte sig en dyyyyr lyxbuss för att stila runt med för grannarna och så kommer den lokala snickaren i sin nya dubbelhytt speciallbeställd av Binz med något så modernt som blinkers!!! Skandal...
Njaaa... den Binz'en som lokala snickaren köpte i -58 hade ju ändå en vanlig europeisk enkelhytt till grund och den hade ju pilar som standard så han med lyx'en borde inte behöva frukta några nymodigheter från Binz-snickaren... 
nizekustoms skrev:KdF Kundendienst-Berater skrev:Ja, ursäkta, det borde jag skrivit...
![]()
Intressant... så en 58:a dubbelhytt gjord av Binz skulle i Sverige ha haft tuttblinkers 1958. Nu var de väl inte så värst vanliga här men tänk då om man 1958 köpte sig en dyyyyr lyxbuss för att stila runt med för grannarna och så kommer den lokala snickaren i sin nya dubbelhytt speciallbeställd av Binz med något så modernt som blinkers!!! Skandal...
Njaaa... den Binz'en som lokala snickaren köpte i -58 hade ju ändå en vanlig europeisk enkelhytt till grund och den hade ju pilar som standard så han med lyx'en borde inte behöva frukta några nymodigheter från Binz-snickaren...
Ja fel av mig... En 58 DH byggd av Vw-menade jag ju
Ja ibland är det surt att vara rikeman
, då man tror att man är på toppen av världen med sin språljans lyxbuss -59 och ens hantverkare dyker upp för å laga nåt jäla avlopp. Hantverkaren kör en ett år gammal dubbelhytt
som är skitig å dan
, men den har "körriktningsvisare i form av nymodiga blinklyktor
...
Gomorrn dikktööörn, asså va´ere fö pinnar såmm dikktöörrns buss e fösedd meee?? Jaha vare avloppsdags ijenn... 
Ibland så har man tur på nära håll. Hade sparat mig och steffe många leriga mil om vi börjat snoka närmare från början..

Tack Steffe för bilderna ! Alltid kul med ladufynd
såg ut att vara riktigt bra skick till och me pilar kvar!Vad är Viab för företag/Finns det kvar? Bara att köpa!!!!Kolla även om alla delar på andra kortet är till salu . Såg en del använbart till min DH!!
Ivab är en rörfirma. Tydligen hade dom ett par pickisar när det begav sig. Jo vi får se om vi kan komma överens om ett pris på alla delar.

Jo, rätt otippat!
väntar på mer bilder.. faluröda byggnader på väg till kolaps e inte så spännande.. om man nu inte betänker innehållet.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Eftersom inte riktiga ägaren är hittad än så avvaktar vi med fler bilder.... 
Kan ju sponsra med bilder från resan iaf dock bara junk och annat gammalt skrot många har sett redan.
En 1/6 dels splitbubbla. Kanske David,Luleå kan vara den skyldige???
En sjuhelvetes massa järnskrot där sjättedelen härstammar ifrån.
BD ambulans.

Annan buss på samma ställe
Jag undrar hur en 58:a panel ska vara, med pilar eller blinkers fram, jag drog ju hem den där från Överkalix och där har de monterat blinkers från nyare splittar fram och nya baklysen.
Det finns hål för pilar man på ena sidan sitter ett skydd samt en mindre blinkers utanpå....
Varit på Bensinmuseumet i Älvsbyn ser jag :-)
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Nån aning om vilken årsmodell det är på den där PG/SG splitbussen hos bensinmuseet?
Dom är ju heller inte allt för vanligt förekommande.
Man skulle för övrigt ha fått tummen ur och besökt museet någon gång,finns nog mycket kul att kika på där.
Jag undrar hur en 58:a panel ska vara, med pilar eller blinkers fram, jag drog ju hem den där från Överkalix och där har de monterat blinkers från nyare splittar fram och nya baklysen.
Det finns hål för pilar man på ena sidan sitter ett skydd samt en mindre blinkers utanpå....Varit på Bensinmuseumet i Älvsbyn ser jag :-)
Pilar 
Och till sommaren ska jag åka vwbuss
Det är säkert