276

Bengt H skrev:

Mettis, den är porrig å väldigt bra, ok dyr timtaxa men va fasen...

Och där slutade Mettis läsa den här tråden.  Default/lol  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

277

Ännu en trevlig uppdatering,härligt! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

278

Svwerker skrev:
Bengt H skrev:

Mettis, den är porrig å väldigt bra, ok dyr timtaxa men va fasen...

Och där slutade Mettis läsa den här tråden.  Default/lol  Default/lol

Default/lol men tänker man efter före så är den lätt att fixa själv, borra ett hål på rätt ställe o tillveka en drivpinne.....

279

Bengt H skrev:
Svwerker skrev:
Bengt H skrev:

Mettis, den är porrig å väldigt bra, ok dyr timtaxa men va fasen...

Och där slutade Mettis läsa den här tråden.  Default/lol  Default/lol

Default/lol men tänker man efter före så är den lätt att fixa själv, borra ett hål på rätt ställe o tillveka en drivpinne.....

ja precis svwerker , men han slutade bara läsa under tiden han började leta efter lämpligt material..

å vid det här laget så har allas vår uppfinnarjocke (mettis) redan fiskat upp nåt ur skrotlådan på jobb och fixat en liknande lösning!  ICQ/ad

280 Senaste redigerad av Bengt H (2012-04-19 21:10:53)

Underbart!! Ikväll blev det första provturen ICQ/ag allt avlöpte helt odramatiskt ICQ/af  har satt dit Porschebromsar i vinter också, nu blev det bett i bromsarna med, enda kruxet är att handbromsvajrarna verkar vara lite korta nu, kanske sätter sig lite närman kört ett tag. Å så en bild från hembyn, mitt hus syns i vänstra kanten av vägskylten.

Post's attachments

2012-04-19 20.12.43 [800x600].jpg, 141.71 kb, 800 x 600
2012-04-19 20.12.43 [800x600].jpg 141.71 kb, 245 downloads since 2012-04-19 

281

var e bilden?? ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

282 Senaste redigerad av mettis (2012-04-19 21:20:22)

vwfreak skrev:
Bengt H skrev:
Svwerker skrev:

Och där slutade Mettis läsa den här tråden.  Default/lol  Default/lol

Default/lol men tänker man efter före så är den lätt att fixa själv, borra ett hål på rätt ställe o tillveka en drivpinne.....

ja precis svwerker , men han slutade bara läsa under tiden han började leta efter lämpligt material..

å vid det här laget så har allas vår uppfinnarjocke (mettis) redan fiskat upp nåt ur skrotlådan på jobb och fixat en liknande lösning!  ICQ/ad

ICQ/ad  Faktiskt så borde det vara "enkelt" att fixa till av originaldelar.....bara ett eget lock med tätat hål och vända på ingående drev?

Men detta verkar opraktiskt när motorn sitter i bilen ? Skillnad vid premiäruppstart i bänk.....

Däremot brukar jag dra runt på starten utan tändstift när jag satt i en "ny" motor - snurrar fort och det tar bara 10 sek så släcks oljelampan så man ser att det funkar? 
Nu sist syndade jag, eller tänkte inte på det... och när det sitter dubbla förgasare kommer man ju inte åt stiften (i den bilen) Default/hmm
Ingen oljelampa hade denna bil, då givaren till oljetrycksmätaren sitter i dess hål i blocket.
När jag inte får utslag efter några sekunder stänger jag av, kollar oljenivå mm - provar igen; nada! Kanske är givaren paj(?), jag tänker sätta ett "t-rör" med uttag på 1/2" slangen till oljefiltret (som jag fyllt med olja innan!) och skall prova igen med en liten lös tryckluftsmätare på detta vis. Ser att slangen är snustorr när jag skär av den (och kommer DÅ ihåg att jag inte "primat" eller hällt lite olja bakvägen innan jag satte dit originaloljekylaren... Lägger slangen i en tomdunk och startar igen -DÅ kommer det genast ett par liter olja. Sedan funkar det - men man kan ju vara lite orolig för lagren(?).

Sensmoral - glöm inte att "prima"  ICQ/ad

Edit;  Förklaringen är ju att oljepumpen inte pumpar luft speciellt bra, och inte orkade suga upp olja ur tråget när det oljefyllda oljefiltret "stod emot" det lilla lufttrycket ifrån pumpen. Normalt går det ju bättre, när originalmotorn inte har det motståndet?

283

Vete fasen var bilden tog vägen, den var med ända till postningen.... men nu är den där iaf

284

mettis skrev:
vwfreak skrev:
Bengt H skrev:

Default/lol men tänker man efter före så är den lätt att fixa själv, borra ett hål på rätt ställe o tillveka en drivpinne.....

ja precis svwerker , men han slutade bara läsa under tiden han började leta efter lämpligt material..

å vid det här laget så har allas vår uppfinnarjocke (mettis) redan fiskat upp nåt ur skrotlådan på jobb och fixat en liknande lösning!  ICQ/ad

ICQ/ad  Faktiskt så borde det vara "enkelt" att fixa till av originaldelar.....bara ett eget lock med tätat hål och vända på ingående drev?

Men detta verkar opraktiskt när motorn sitter i bilen ? Skillnad vid premiäruppstart i bänk.....

Däremot brukar jag dra runt på starten utan tändstift när jag satt i en "ny" motor - snurrar fort och det tar bara 10 sek så släcks oljelampan så man ser att det funkar? 
Nu sist syndade jag, eller tänkte inte på det... och när det sitter dubbla förgasare kommer man ju inte åt stiften (i den bilen) Default/hmm
Ingen oljelampa hade denna bil, då givaren till oljetrycksmätaren sitter i dess hål i blocket.
När jag inte får utslag efter några sekunder stänger jag av, kollar oljenivå mm - provar igen; nada! Kanske är givaren paj(?), jag tänker sätta ett "t-rör" med uttag på 1/2" slangen till oljefiltret (som jag fyllt med olja innan!) och skall prova igen med en liten lös tryckluftsmätare på detta vis. Ser att slangen är snustorr när jag skär av den (och kommer DÅ ihåg att jag inte "primat" eller hällt lite olja bakvägen innan jag satte dit originaloljekylaren... Lägger slangen i en tomdunk och startar igen -DÅ kommer det genast ett par liter olja. Sedan funkar det - men man kan ju vara lite orolig för lagren(?).

Sensmoral - glöm inte att "prima"  ICQ/ad

Jo jag har kört runt utan stift innan tills lampan slocknat men den slocknar ju redan vid ca 0,3kg med en sän här mockajäng kan man ha flera kilos tryck, man kan dra runt veven för hand o även få upp olja till vipporna om man är riktigt i tagen ICQ/ag

285

Underbar läsning och kanonjobb!

286

Jag har en lös pump som jag fyller systemet sämre kör upp tryck med.
Jag har hört flera som tycker att man inte ska fylla filtret just av den anledningen som Mettis beskriver.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

287 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-06-08 14:43:01)

På mina Ford sidventilsmotorer, så fyller jag pumpen med fett, då suger den kanon från första varvet.
Och det är så lite fett att det inte märks i den stora oljemängden, sen byter jag rätt snart efter första uppstart.


Guldtråd förresten, nu vill ví se den på rullande landsväg, så det blev 10 häst till  ICQ/ag

"ljushuvud"

288

Bengt H skrev:
mettis skrev:
vwfreak skrev:

ja precis svwerker , men han slutade bara läsa under tiden han började leta efter lämpligt material..

å vid det här laget så har allas vår uppfinnarjocke (mettis) redan fiskat upp nåt ur skrotlådan på jobb och fixat en liknande lösning!  ICQ/ad

ICQ/ad  Faktiskt så borde det vara "enkelt" att fixa till av originaldelar.....bara ett eget lock med tätat hål och vända på ingående drev?

Men detta verkar opraktiskt när motorn sitter i bilen ? Skillnad vid premiäruppstart i bänk.....

Däremot brukar jag dra runt på starten utan tändstift när jag satt i en "ny" motor - snurrar fort och det tar bara 10 sek så släcks oljelampan så man ser att det funkar? 
Nu sist syndade jag, eller tänkte inte på det... och när det sitter dubbla förgasare kommer man ju inte åt stiften (i den bilen) Default/hmm
Ingen oljelampa hade denna bil, då givaren till oljetrycksmätaren sitter i dess hål i blocket.
När jag inte får utslag efter några sekunder stänger jag av, kollar oljenivå mm - provar igen; nada! Kanske är givaren paj(?), jag tänker sätta ett "t-rör" med uttag på 1/2" slangen till oljefiltret (som jag fyllt med olja innan!) och skall prova igen med en liten lös tryckluftsmätare på detta vis. Ser att slangen är snustorr när jag skär av den (och kommer DÅ ihåg att jag inte "primat" eller hällt lite olja bakvägen innan jag satte dit originaloljekylaren... Lägger slangen i en tomdunk och startar igen -DÅ kommer det genast ett par liter olja. Sedan funkar det - men man kan ju vara lite orolig för lagren(?).

Sensmoral - glöm inte att "prima"  ICQ/ad

Jo jag har kört runt utan stift innan tills lampan slocknat men den slocknar ju redan vid ca 0,3kg med en sän här mockajäng kan man ha flera kilos tryck, man kan dra runt veven för hand o även få upp olja till vipporna om man är riktigt i tagen ICQ/ag

Jag köpte en nyrenoverad och trimmad 1835:a en gång på 90-talet. Vid uppstarten så fick jag inte upp något tryck överhuvudtaget hur jag än gjorde. drog ut pumpen och hittade felet ganska så snabbt. Det satt en plastplugg kvar i det ena hålet! Vad glad man blev  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

289

Mr 56 skrev:

nu vill ví se den på rullande landsväg, så det blev 10 häst till  ICQ/ag

Fjolårets version gav 11 häst, nu har jag lagt till kammen så några till borde det vara, ska naturligtvis upp på rullarna så småningom men vill få den lite mera inkörd först ICQ/ab

290

nizekustoms skrev:

Det satt en plastplugg kvar i det ena hålet! Vad glad man blev  ICQ/ag

Man kan ju fråga sig hur noga dom varit med anpassningen av hålen i pumpen.....men det funkade ju så då är det väl frid å fröjd ICQ/ab

291

Bengt H skrev:
nizekustoms skrev:

Det satt en plastplugg kvar i det ena hålet! Vad glad man blev  ICQ/ag

Man kan ju fråga sig hur noga dom varit med anpassningen av hålen i pumpen.....men det funkade ju så då är det väl frid å fröjd ICQ/ab

Var nog ett jävla tryck, före pluggen!  Default/lol

Den här tråden borde vara en guldgruva för alla som är gröna och "rädda" för att göra fel.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

292

Och då undrar man vad du kommer du göra nästa år för att öka yttligare 10 hästar ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

293

Ja det går ju att fortsätta hur långt som helst......en uppdatering som jag har en del prylar till är att stroka till 1400cc ICQ/ag 74x77  men för att få full nytta av det så borde man nog ha en större insugventil o vips så blev det bara blocket kvar ICQ/ad  av nuvarande uppsättng..... när den här o bilen den sitter i känns "färdig" så ska en annan 30 hk industri gås igenom för att ha som akutmotor, efter att ha sett vad som doldes i denna så litar jag inte på nåt längre ICQ/ad 
Sen har jag börjat kika lite på modernare saker Default/yikes  Default/yikes  dvs en 34 hk ICQ/ag  sen finns en hyfsad -49:a som behöver en mekanisk genomgång, sen finns en splitcab, sen finns en Denzel, sen en okomplett Excam, sen en..... ICQ/af  ICQ/af   

Nä tar en dag itaget, inte planera för mycke det kommer alltid något imellan ICQ/ab

294

Bengt H skrev:

Sen har jag börjat kika lite på modernare saker Default/yikes  Default/yikes  dvs en 34 hk

Det är ju fusk och inte lika häftigt Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

295

Johan W skrev:
Bengt H skrev:

Sen har jag börjat kika lite på modernare saker Default/yikes  Default/yikes  dvs en 34 hk

Det är ju fusk och inte lika häftigt Default/lol

Skrämma 34 hästare är nästa heta grej i vw träsket..... ICQ/ad

296

Wish me luck ICQ/ag  ICQ/ag

I morron ska jag till JPM o se vad det blev av motorn denna gång Default/yikes

297

Lycka till bengt! ICQ/ab
Trevlig bil och härligt motorbygge. Blir nog ett positsivt resultat.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

298

Lycka till

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

299

Lycka till i Helsingborg ! Med den "koll" ni tillsammans har, så blir det outstanding?
Som S-O B sade; "man skall ha roligt"  ICQ/ae

300

Lycka till och hälsa Johannes!

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G