Mettis, den är porrig å väldigt bra, ok dyr timtaxa men va fasen...
Och där slutade Mettis läsa den här tråden.
Ali G
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 10 hk till...
Sidor Föregående 1 … 10 11 12 13 14 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Mettis, den är porrig å väldigt bra, ok dyr timtaxa men va fasen...
Och där slutade Mettis läsa den här tråden.
Ännu en trevlig uppdatering,härligt!
Bengt H skrev:Mettis, den är porrig å väldigt bra, ok dyr timtaxa men va fasen...
Och där slutade Mettis läsa den här tråden.
men tänker man efter före så är den lätt att fixa själv, borra ett hål på rätt ställe o tillveka en drivpinne.....
Svwerker skrev:Bengt H skrev:Mettis, den är porrig å väldigt bra, ok dyr timtaxa men va fasen...
Och där slutade Mettis läsa den här tråden.
men tänker man efter före så är den lätt att fixa själv, borra ett hål på rätt ställe o tillveka en drivpinne.....
ja precis svwerker , men han slutade bara läsa under tiden han började leta efter lämpligt material..
å vid det här laget så har allas vår uppfinnarjocke (mettis) redan fiskat upp nåt ur skrotlådan på jobb och fixat en liknande lösning!
Underbart!! Ikväll blev det första provturen allt avlöpte helt odramatiskt har satt dit Porschebromsar i vinter också, nu blev det bett i bromsarna med, enda kruxet är att handbromsvajrarna verkar vara lite korta nu, kanske sätter sig lite närman kört ett tag. Å så en bild från hembyn, mitt hus syns i vänstra kanten av vägskylten.
var e bilden??
Bengt H skrev:Svwerker skrev:Och där slutade Mettis läsa den här tråden.
men tänker man efter före så är den lätt att fixa själv, borra ett hål på rätt ställe o tillveka en drivpinne.....
ja precis svwerker , men han slutade bara läsa under tiden han började leta efter lämpligt material..
å vid det här laget så har allas vår uppfinnarjocke (mettis) redan fiskat upp nåt ur skrotlådan på jobb och fixat en liknande lösning!
Faktiskt så borde det vara "enkelt" att fixa till av originaldelar.....bara ett eget lock med tätat hål och vända på ingående drev?
Men detta verkar opraktiskt när motorn sitter i bilen ? Skillnad vid premiäruppstart i bänk.....
Däremot brukar jag dra runt på starten utan tändstift när jag satt i en "ny" motor - snurrar fort och det tar bara 10 sek så släcks oljelampan så man ser att det funkar?
Nu sist syndade jag, eller tänkte inte på det... och när det sitter dubbla förgasare kommer man ju inte åt stiften (i den bilen)
Ingen oljelampa hade denna bil, då givaren till oljetrycksmätaren sitter i dess hål i blocket.
När jag inte får utslag efter några sekunder stänger jag av, kollar oljenivå mm - provar igen; nada! Kanske är givaren paj(?), jag tänker sätta ett "t-rör" med uttag på 1/2" slangen till oljefiltret (som jag fyllt med olja innan!) och skall prova igen med en liten lös tryckluftsmätare på detta vis. Ser att slangen är snustorr när jag skär av den (och kommer DÅ ihåg att jag inte "primat" eller hällt lite olja bakvägen innan jag satte dit originaloljekylaren... Lägger slangen i en tomdunk och startar igen -DÅ kommer det genast ett par liter olja. Sedan funkar det - men man kan ju vara lite orolig för lagren(?).
Sensmoral - glöm inte att "prima"
Edit; Förklaringen är ju att oljepumpen inte pumpar luft speciellt bra, och inte orkade suga upp olja ur tråget när det oljefyllda oljefiltret "stod emot" det lilla lufttrycket ifrån pumpen. Normalt går det ju bättre, när originalmotorn inte har det motståndet?
Vete fasen var bilden tog vägen, den var med ända till postningen.... men nu är den där iaf
vwfreak skrev:Bengt H skrev:men tänker man efter före så är den lätt att fixa själv, borra ett hål på rätt ställe o tillveka en drivpinne.....
ja precis svwerker , men han slutade bara läsa under tiden han började leta efter lämpligt material..
å vid det här laget så har allas vår uppfinnarjocke (mettis) redan fiskat upp nåt ur skrotlådan på jobb och fixat en liknande lösning!
Faktiskt så borde det vara "enkelt" att fixa till av originaldelar.....bara ett eget lock med tätat hål och vända på ingående drev?
Men detta verkar opraktiskt när motorn sitter i bilen ? Skillnad vid premiäruppstart i bänk.....
Däremot brukar jag dra runt på starten utan tändstift när jag satt i en "ny" motor - snurrar fort och det tar bara 10 sek så släcks oljelampan så man ser att det funkar?
Nu sist syndade jag, eller tänkte inte på det... och när det sitter dubbla förgasare kommer man ju inte åt stiften (i den bilen)
Ingen oljelampa hade denna bil, då givaren till oljetrycksmätaren sitter i dess hål i blocket.
När jag inte får utslag efter några sekunder stänger jag av, kollar oljenivå mm - provar igen; nada! Kanske är givaren paj(?), jag tänker sätta ett "t-rör" med uttag på 1/2" slangen till oljefiltret (som jag fyllt med olja innan!) och skall prova igen med en liten lös tryckluftsmätare på detta vis. Ser att slangen är snustorr när jag skär av den (och kommer DÅ ihåg att jag inte "primat" eller hällt lite olja bakvägen innan jag satte dit originaloljekylaren... Lägger slangen i en tomdunk och startar igen -DÅ kommer det genast ett par liter olja. Sedan funkar det - men man kan ju vara lite orolig för lagren(?).Sensmoral - glöm inte att "prima"
Jo jag har kört runt utan stift innan tills lampan slocknat men den slocknar ju redan vid ca 0,3kg med en sän här mockajäng kan man ha flera kilos tryck, man kan dra runt veven för hand o även få upp olja till vipporna om man är riktigt i tagen
Underbar läsning och kanonjobb!
Jag har en lös pump som jag fyller systemet sämre kör upp tryck med.
Jag har hört flera som tycker att man inte ska fylla filtret just av den anledningen som Mettis beskriver.
På mina Ford sidventilsmotorer, så fyller jag pumpen med fett, då suger den kanon från första varvet.
Och det är så lite fett att det inte märks i den stora oljemängden, sen byter jag rätt snart efter första uppstart.
Guldtråd förresten, nu vill ví se den på rullande landsväg, så det blev 10 häst till
mettis skrev:vwfreak skrev:ja precis svwerker , men han slutade bara läsa under tiden han började leta efter lämpligt material..
å vid det här laget så har allas vår uppfinnarjocke (mettis) redan fiskat upp nåt ur skrotlådan på jobb och fixat en liknande lösning!
Faktiskt så borde det vara "enkelt" att fixa till av originaldelar.....bara ett eget lock med tätat hål och vända på ingående drev?
Men detta verkar opraktiskt när motorn sitter i bilen ? Skillnad vid premiäruppstart i bänk.....
Däremot brukar jag dra runt på starten utan tändstift när jag satt i en "ny" motor - snurrar fort och det tar bara 10 sek så släcks oljelampan så man ser att det funkar?
Nu sist syndade jag, eller tänkte inte på det... och när det sitter dubbla förgasare kommer man ju inte åt stiften (i den bilen)
Ingen oljelampa hade denna bil, då givaren till oljetrycksmätaren sitter i dess hål i blocket.
När jag inte får utslag efter några sekunder stänger jag av, kollar oljenivå mm - provar igen; nada! Kanske är givaren paj(?), jag tänker sätta ett "t-rör" med uttag på 1/2" slangen till oljefiltret (som jag fyllt med olja innan!) och skall prova igen med en liten lös tryckluftsmätare på detta vis. Ser att slangen är snustorr när jag skär av den (och kommer DÅ ihåg att jag inte "primat" eller hällt lite olja bakvägen innan jag satte dit originaloljekylaren... Lägger slangen i en tomdunk och startar igen -DÅ kommer det genast ett par liter olja. Sedan funkar det - men man kan ju vara lite orolig för lagren(?).Sensmoral - glöm inte att "prima"
Jo jag har kört runt utan stift innan tills lampan slocknat men den slocknar ju redan vid ca 0,3kg med en sän här mockajäng kan man ha flera kilos tryck, man kan dra runt veven för hand o även få upp olja till vipporna om man är riktigt i tagen
Jag köpte en nyrenoverad och trimmad 1835:a en gång på 90-talet. Vid uppstarten så fick jag inte upp något tryck överhuvudtaget hur jag än gjorde. drog ut pumpen och hittade felet ganska så snabbt. Det satt en plastplugg kvar i det ena hålet! Vad glad man blev
nu vill ví se den på rullande landsväg, så det blev 10 häst till
Fjolårets version gav 11 häst, nu har jag lagt till kammen så några till borde det vara, ska naturligtvis upp på rullarna så småningom men vill få den lite mera inkörd först
Det satt en plastplugg kvar i det ena hålet! Vad glad man blev
Man kan ju fråga sig hur noga dom varit med anpassningen av hålen i pumpen.....men det funkade ju så då är det väl frid å fröjd
nizekustoms skrev:Det satt en plastplugg kvar i det ena hålet! Vad glad man blev
Man kan ju fråga sig hur noga dom varit med anpassningen av hålen i pumpen.....men det funkade ju så då är det väl frid å fröjd
Var nog ett jävla tryck, före pluggen!
Den här tråden borde vara en guldgruva för alla som är gröna och "rädda" för att göra fel.
Och då undrar man vad du kommer du göra nästa år för att öka yttligare 10 hästar
Ja det går ju att fortsätta hur långt som helst......en uppdatering som jag har en del prylar till är att stroka till 1400cc 74x77 men för att få full nytta av det så borde man nog ha en större insugventil o vips så blev det bara blocket kvar av nuvarande uppsättng..... när den här o bilen den sitter i känns "färdig" så ska en annan 30 hk industri gås igenom för att ha som akutmotor, efter att ha sett vad som doldes i denna så litar jag inte på nåt längre
Sen har jag börjat kika lite på modernare saker dvs en 34 hk sen finns en hyfsad -49:a som behöver en mekanisk genomgång, sen finns en splitcab, sen finns en Denzel, sen en okomplett Excam, sen en.....
Nä tar en dag itaget, inte planera för mycke det kommer alltid något imellan
Sen har jag börjat kika lite på modernare saker dvs en 34 hk
Det är ju fusk och inte lika häftigt
Bengt H skrev:Sen har jag börjat kika lite på modernare saker dvs en 34 hk
Det är ju fusk och inte lika häftigt
Skrämma 34 hästare är nästa heta grej i vw träsket.....
Wish me luck
I morron ska jag till JPM o se vad det blev av motorn denna gång
Lycka till bengt!
Trevlig bil och härligt motorbygge. Blir nog ett positsivt resultat.
Lycka till
Lycka till i Helsingborg ! Med den "koll" ni tillsammans har, så blir det outstanding?
Som S-O B sade; "man skall ha roligt"
Lycka till och hälsa Johannes!
Sidor Föregående 1 … 10 11 12 13 14 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » 10 hk till...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.