251 Senaste redigerad av Bengt H (2012-04-01 18:52:16)

Jo jag ha gjutit upp en omgång till försäljning, dom är inte riktigt klara än.
Nu har jag 2 varianter, en med 28mm diameter i nerändan (30 hk ) o en med 31mm diameter i nerändan ( 34 hk ), båda är 34 mm i förgasarändan.
Alla 30 hk är redan tingade, tror att en 34 hk är kvar men jag kommer att göra fler omgångar längre fram i sommar, för tillfället är jag överhopad av arbete så jag har ej hunnit med dom riktigt än.

Post's attachments

P2280016 [800x600].JPG, 121.27 kb, 800 x 600
P2280016 [800x600].JPG 121.27 kb, 280 downloads since 2012-04-01 

252

Ok tar upp tråden igen (tvättråden...). Kände att jag behövde ett filter för o se hur mycke skit som man får ut ur kylarna ICQ/ad Åkte till min rörkrökare o förklarade vad jag ville ha o så här blev det, får säja att det funkar kanon ICQ/ag  ICQ/ag .
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P31200011280x768.jpg

Den första kylen åkte ju i bingen så fram med nästa o testa, denna gång en VW factory rebuild stämplad ICQ/ab Började med att lägga den i ultraljuds tvätten laddad med diskvatten, full värme i någon timme, resultatet blev att 75% av den utvändiga färgen ramlade av ICQ/ad  ICQ/ad  efter ytterligare någon timme hamnade den i min lacknaftabalja, filtret kopplat efter kylen
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P31900261280x768.jpg
en del skit blev det allt som kom ut i filtret.... dock inte på långa vägar så mycke som den första.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P32000331280x768.jpg
Jaha vad gör man nudå, denna var inte helt ren heller.....
Påt igen denna gången med en helt ny Brassekyl som fick samma behandling, resultatet blev ungefär detsamma, färgen ramlade av o lite skit i filtret, hm har inte bestämmt riktigt vilken jag ska använda än.

253

Fortsätter med lite montering o justering ICQ/ab
Nyslipad vev med kamdrevet på, dags för injustering av kammen.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P31200031280x768.jpg
Från JPM fick jag en uppgift på att ventilen skulle vara öppen 1,5mm när kolven var på TDC.
1:ans vevstake på veven, 1:an o 4:ans lager på plats, i med veven o ihop med vevhuset, på med remskiva, kolv o cyl. En alubit med en skruv på mitten bultades diagonalt över cylindern. En liten plåtbit skruvas fast på blocket som pekare på remskivan o en tejpbit klistrad på remskivan också.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P31200081280x768.jpg
Bulten på alubiten sticker ner lite under vändhöjden
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P31200101280x768.jpg
sen vrider man runt motorn till kolven går emot bulten, rita ett streck på tejpbiten i kanten på pekaren, vrid motorn åt andra hållet till kolven tar i, rita ett nytt streck. Du har nu fått 2 streck på tejpen, mittemellan dessa streck är TDC ICQ/ab 
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P31200121280x768.jpg
Dags för kammen, original är den nitad mot drevet men vid omslipningen måste drevet tas väck o för att göra det justerbart så bultar man fast det istället. CSP har fingängade bultar i lager lämpliga för detta ICQ/ab enda skitet är att dom är i Unf gänga, jag hatar tumgängor  Default/hmm  Default/hmm 5/16-24 är det ICQ/ad Något motvilligt gängas kammen efter att jag lånat en tapp av Johannes. Hålen i drevet borras upp till 7,8 mm. Drevet bultas på plats o i med härligheten i blocket o på med cylindern. Eftersom 30 hk inte har någon utväxling på vipparmen så kan man mäta ventilens rörelse direkt på stötstången, jag använder en gammal kapad stång som jag sätter klockan mot
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P31200131280x768.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P31200161280x768.jpg
Har man sen tur så stämmer det direkt men inte här, 1,3mm vid TDC....  Default/hmm  är det sagt 1,5 så är det. Isär med bråten igen o nu blir drevets hål lite ovala så det blir lite justermån
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P32100381280x768.jpg
Efter lite pill så blev det perfekt ICQ/ag  Jag hade inte kommit håg å försänka bultarna på framsidan så det blev till att ta väck drevet igen men innan jag tog väck det så borrade jag ett 5mm styrhål för att få drevet på rätt ställe vid hopmonteringen. Efter försänkningen rengjordes allt mycke omsorgsfullt innan det skruvades ihop o locktitades, bultarna nitades lätt på baksidan så det finns inte en chans att dom lossnar, styrhålet gängades med M6 o fick en limmad o nitad bult ICQ/ab

254

Ojojoj!
Riktigt spännande det här!!

Jag har PMat dig Bengt

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

255

Ja, det är en inspirerande tråd. Att det tas fram sånt här i ett garage i småland är imponerande. Det går ju inte att ha nått annat än en 30hk med dessa insug i barndooren. 2332:an får sitta i nått annat.

Enda alternativet till en 30hk skulle vara att nån börjar tillverka ett eftermarknads block med gjutet generatortorn, så man får 30 hästars utseendet fast med mer slag och kubik. Det borde ju finnas en marknad för ett sånt block - Bengt, börja gjut ICQ/ab

256

Demian skrev:

Enda alternativet till en 30hk skulle vara att nån börjar tillverka ett eftermarknads block med gjutet generatortorn, så man får 30 hästars utseendet fast med mer slag och kubik. Det borde ju finnas en marknad för ett sånt block - Bengt, börja gjut ICQ/ab

1600cc är inga problem att bygga på ett 30 hk block, 74 x 83, WW okrasatoppar å en kul kam så har du 80hk med ett bra vrid ICQ/ae

Göra modell o gjuta ett nytt block är inga större problem ICQ/ag  som jag ser det så är det bearbetningen som känns jobbig o även att få någon slags ekonomi i det hela men ideen är riktigt kul ICQ/ag

257

Bengt H skrev:

Jo jag ha gjutit upp en omgång till försäljning, dom är inte riktigt klara än.
Nu har jag 2 varianter, en med 28mm diameter i nerändan (30 hk ) o en med 31mm diameter i nerändan ( 34 hk ), båda är 34 mm i förgasarändan.
Alla 30 hk är redan tingade, tror att en 34 hk är kvar men jag kommer att göra fler omgångar längre fram i sommar, för tillfället är jag överhopad av arbete så jag har ej hunnit med dom riktigt än.

Disse ser meget bra ut! Hva tar du for et sett til 34hk?

'53 T1 | '58 T2 | '66 T1

258

2200 skr kostar ett set ICQ/ab

259

Bengt H skrev:
Demian skrev:

Enda alternativet till en 30hk skulle vara att nån börjar tillverka ett eftermarknads block med gjutet generatortorn, så man får 30 hästars utseendet fast med mer slag och kubik. Det borde ju finnas en marknad för ett sånt block - Bengt, börja gjut ICQ/ab

1600cc är inga problem att bygga på ett 30 hk block, 74 x 83, WW okrasatoppar å en kul kam så har du 80hk med ett bra vrid ICQ/ae

Göra modell o gjuta ett nytt block är inga större problem ICQ/ag  som jag ser det så är det bearbetningen som känns jobbig o även att få någon slags ekonomi i det hela men ideen är riktigt kul ICQ/ag

Ja, risken är väl stor att Okrasaprylarna är bra mycket billigare än blocket.  ICQ/ac

Men ett 30 hästarns block med 94mm cylindrar och 84mm slag och enkelportstoppar. En perfekt barndoorcruiser  ICQ/ab

260

Demian skrev:

Men ett 30 hästarns block med 94mm cylindrar och 84mm slag och enkelportstoppar. ICQ/ab

Default/lol  ICQ/af  ICQ/af

261

Ok då fortsätter vi, med kammen färdig så är det bara att sätta ihop blocket, inga överaskningar där allt funkade som det skulle ICQ/ab . Med blocket ihop så var det dags för kolvar o cylindrar. Jag hade inte mätt in vändhöjden å denna gång så skall jag skippa papperspackningen under cylindrarna. Cylindrarna måste momentdras när man mäter för dom sjunker ihop någon tiondel, sen använde jag ett vanligt djupmått.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P32300591280x768.jpg
Nu blev det lite knepigt igen Default/hmm  vevstakarna var olika långa (hade inte kollat det...) det slog på 15 hundradelar, på den kortaste blev det 0,85 mm vändhöjd = bra, den längsta 0,7mm = inte bra  Default/hmm  . Kolvar är lite spännande att sätta upp i svarven å med så lite att ta väck så gjorde jag det för hand  ICQ/ag  i stället. Funkar helt ok om man mäter ofta.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P32300491280x768.jpg
Med kolvarna fixade o invägda (fick lätta några kolvbultar lite grann) var det dags att fortsätta ihopmonteringen. Då det är krymppassning på kolvbultarna så värmdes kolvarna i ugnen o kolvbultarna låg på en isklamp. Kolvbultsklipsen är lite pilliga o dom vill man inte tappa ner i vevhuset Default/yikes , för detta ändamål så har(hade...) Hazet en trevlig tång med små urtag.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P32400681280x768.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P32400661280x768.jpg
Har man ingen sån rekomenderar jag att man "offrar" en vanlig, det är inte kul att leta efter ett borttappat clips i vevhuset.....
När man sen ska montera den varma kolven så har man inte så många sekunder på sig innan kolvbulten nyper så då har jag gjort en träbit som styr upp staken på rätt ställe o kolven i rätt höjd o då är det bara att lägga dig kolven o tjoffa in bulten  ICQ/ag
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P32400601280x768.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P32400701280x768.jpg

Sen kom toppar o övrigt utanpåplock o det har jag ju fixat med innan så där var inga överraskningar, men Murphy har ju bosattsig här så det kommer nog mera av den varan ICQ/ad

262 Senaste redigerad av Svwerker (2012-04-18 13:20:46)

Som motornörd blir man glad varje gång denna tråd uppdateras.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

263

Riktigt trevlig läsning,alltid roligt med uppdatering..! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

264 Senaste redigerad av Bengt H (2012-04-18 15:44:36)

Tackar Swerker o Pompejus, jag fortsätter väl att göra er glada ICQ/ab  Med allt kringjoxet monterat o motorn på golvet var det dags att schimsa in svänghjulet. En mätklocka på ett hemgjort fäste o med dom 3 tunnaste chimsen o tjockaste papperspackningen fick jag...
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P41600901280x768.jpg
...0,03 mm i axialspel Default/hmm  not good!! Skall vara mellan 0,07-0,13 , å 3 shims ska det vara enligt dom som begriper. Vad har ändrats här då? innan hade jag 3 ganska tjocka chims...jo jag bytte vevaxel å denna är väl annorlunda bearbetad. För att lösa det hela fick schimsytan?(heter det så?) svarvas av på baksidan. Min Posche mek med ordning på hundradelarna i sin svarv svarvade av 15 hundradelar på shimsytan, då kunde jag ta ett lite tjockare schims o tunnaste papperspackningen o spelet blev 0,12 mm.
En modifiering till gjorde vi, brickan mellan bulten o svänghjulet är en liten tunn sladdrig dåligt passande fjäderbricka. På nyare motorer monteras ofta en större bricka för att fördela presskraften från bulten bättre men även en 30 hk borde må väl av detta  ICQ/ad . Originalet är 1,5mm tjock o den nya blev 3,5 mm tjock, för att kompensera detta lite tog vi av 1 mm på bulten också.
Originalringen är nederst o den nya till vänster
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P41600781280x768.jpg
Å så en bild för verkygsfettishisterna, Kukko packboxinpressare ICQ/ag
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P41600851280x768.jpg
Momentdragning av svänghujet, lånad momentnyckel, lite Hazet o lite eget ICQ/ab
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P41600871280x768.jpg
Då är det mesta färdigt ICQ/ag  dags för en nyhet; JPM:s oljepumplock. Innan har jag kört upp trycket med att spinna runt motorn utan stift men det tar ju ett tag innan allt blivit fyllt. Med den här så blir ju systemet fyllt direkt o inget nötande runt runt utan oljetryck, mycke smidigt man bara kör runt pumpen med en skruvdragare ICQ/ab . Har inte tänkt innan på hur tungt det går att pumpa kall olja men nu märktes det, något att tänka på.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P41601001280x768.jpg
Oljetycksmätaren är en mekanisk från en Albin pump.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P41601021280x768.jpg
Sen var det uppstart o inkörning av kammen vilket avlöpte helt odramatiskt ICQ/ag förutom lite läckage på båda lockpackningarna på förgasarna, dom hade krymt o var för små Default/hmm nya fanns hemma så det var lätt ordnat  ICQ/ab  En annan notering var att oljetrycket verkar vara onödigt högt, 4 kg känns i överkant, får se vad det blir när man kört lite.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P41601041280x768.jpg
Nu sitter motorn på plats i bilen igen, dock ej körd.

265

Här slarvas det inte må jag säga:-)....du är GRYM Bengan. Och vilka bra bilder sen. När du är klar med detta kan du sälja hela reprtaget dyrt till den VW-tidning som pröjsar bäst ICQ/ad  ICQ/ad

266

haha...NU blev du ju klar medans jag skrev....Men VAR är FILMEN med uppstarten? Vi vill LYSSNA!!! ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae

267

Jonas Burman skrev:

Här slarvas det inte må jag säga:-)....du är GRYM Bengan. Och vilka bra bilder sen. När du är klar med detta kan du sälja hela reprtaget dyrt till den VW-tidning som pröjsar bäst ICQ/ad  ICQ/ad

Såja såja sakta i backarna, men tack för berömmet ICQ/ab

268

Det blev riktigt fint! Bra jobbat ICQ/ab

269

Alltid lika kul när jag ser att det finns uppdateringar på den här projekttråden! ICQ/ag
Det här är bättre än de reportage man kan hitta i VW tidningar!
Mera mera..... ICQ/ab

Bubbla -62

270

Jonas Burman skrev:

haha...NU blev du ju klar medans jag skrev....Men VAR är FILMEN med uppstarten? Vi vill LYSSNA!!! ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae

Tack för uppskattningen, det värmer ICQ/ab

Jo det finns en film tagen med mobilen....men den är stor som ett hus å jag har ingen aning om hur man komprimerar o postar den ICQ/ad .......är bättre med blocknyckeln än musen om man säjer så ICQ/ag

271

Bengt H skrev:
Jonas Burman skrev:

haha...NU blev du ju klar medans jag skrev....Men VAR är FILMEN med uppstarten? Vi vill LYSSNA!!! ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae

Tack för uppskattningen, det värmer ICQ/ab

Jo det finns en film tagen med mobilen....men den är stor som ett hus å jag har ingen aning om hur man komprimerar o postar den ICQ/ad .......är bättre med blocknyckeln än musen om man säjer så ICQ/ag

Nja helt borta på musen är du ju inte med tanke på döttrarna! ICQ/ad

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

272

Fina bilder - inspiration!!

Den där oljeprimaren var porrig........ ICQ/ae

273

Det här är ju bara för gött! Rent av pörrigt skulle jag kunna säga. Heja Bängt!  ICQ/ag

Mot Hessisch 2017!

274

kisavw skrev:

Nja helt borta på musen är du ju inte med tanke på döttrarna! ICQ/ad

Default/lol det är länge sen man var flink där, gammal nu, bara några månader till strecket ICQ/ad

Mettis, den är porrig å väldigt bra, ok dyr timtaxa men va fasen...
Tack Robert

275

Alltid trevligt med update i denna tråden.. ordning o reda!! det e bra! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(