1

Håller på med en sænkning av en kulbultare.
I och med att jag aldrig har gjort detta så har en del frågor kommit upp..
Sjælva svetsningen kommer jag att læmna bort till dom som kan och vill hålla på med det.. ICQ/ag
1. Kan man anvænda dom gamla styrstagen eller ska dom modifieras?? Kortas/ førlængas??
2. Bør lagren bytas nær den ændå ær nere??
3. Nåt annat jag behøver køpa nytt nær jag ændå ær på G ??
// Roadkill.

(P,s Sitter vid en norsk dator)

2

buss eller bubbla??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Sorry.. Bubbla -68  Default/hmm

4

Om du vill ha kvar comforten så skulle jag rekomendera att du skaffar droppade spindlar som sänker rätt mycket. Sen sätter du sänksatsen i samma läge som originalet sitter så kan du sänka eller höja beroende på vilken höjd du vill eller behöver ha. När du kapar framaxelrören kan du passa på att ta bort 25mm per sida så du får in däcken i hjulhusen annars tar dom i när du svänger. Man kan korta din typ av framvagn max 37mm per sida utan att behöva massera plåten i hjulhusen. Du måste korta styrstagen efteråt så kom ihåg att göra det i ändan som har högergäng.

5

Hans Landelius skrev:

Om du vill ha kvar comforten så skulle jag rekomendera att du skaffar droppade spindlar som sänker rätt mycket. Sen sätter du sänksatsen i samma läge som originalet sitter så kan du sänka eller höja beroende på vilken höjd du vill eller behöver ha. När du kapar framaxelrören kan du passa på att ta bort 25mm per sida så du får in däcken i hjulhusen annars tar dom i när du svänger. Man kan korta din typ av framvagn max 37mm per sida utan att behöva massera plåten i hjulhusen. Du måste korta styrstagen efteråt så kom ihåg att göra det i ändan som har högergäng.

Tackar och bugar før den informationen.. ICQ/ab
Ska man korta styrstagen lika mycket som man kortar stommen?? Eller fins det nån matematisk formel før det?? ICQ/an

6

Det får du mäta dig fram till men i allmähet brukar det finnas justeringsmån så det brukar inte bli lika mycket som stommen. När du kortar fjäderbladen spänn ihop dom med en stark tving och du får slipa till en borr som har formen som låsskruven. Ett tips är att borra 1-1,5 mm kortare än måttet då gummitätningen kommer att ligga hårdare an mot stommen.

7

Köper du sänkspindlar så bygger dom ca 25mm per sida så då är det bra att smalna av lite. Det som tillkommer också är brotschning av bussningar då. Sen brukar det vara en bra ide och flippa styrstagen också för frigång mot tanken. Finns beskrivet i How to tråden.

8

Vilka bussningar tänker du på då? -68!!! Jag har aldrig flippat syrstagen men så åker jag inte på underredet heller.

9

Bussningarna som måste brotchas är dom i sänkspindlarna om han köper såna. Däremot går det ju på "bonn-vis" att få snäppet bättre fjädring genom att skita i åtminstone det övre och undre bladet av alla stål. Plus att det underlättar nå överjävligt när man ska ha in allt i rören igen.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.