Har du lackat knäskyddet brunt, det med? Är den inte av svart gummi?
302 2012-03-30 18:07:37 Senaste redigerad av VwGoran (2012-03-30 18:07:59)
Ha ha ha ingen undgår dig 25hpman. 
Jo knäskyddet är ju i gummi men skulle prova lite hur det blev med lite färg.
Får se hur det blir vid montering.
Nån får ju hålla koll på dej...
304 2012-04-01 20:57:43 Senaste redigerad av VwGoran (2012-04-01 20:59:02)
Godkväll
Idag var det start 09.00 i garaget. "Babylon by bus" med Bob Marley var först ut idag. Alex puttrade in till verkstan i 59'an, fan vad trevligt. Alex skulle hjälpa till idag. Riktigt kul.
Då Alex är en rackare på motorer så tog han sig an 1600'n å rengjorde och byttade packningar i förgasaren. Kopplade tänddelar mm. Blev riktigt bra. Återstår lite sen ska vi nog kunna lyfta in motorn för gott.

Själv gick jag på att börja montera rutlisterna i höger framdörr, det var lite pilligt att få dit alla listerna men tillsist satt de sär med rutorna i och rutramen kunde byggas ihop med dörren och skruvas fast i bussen. Sicken känsla 
Harved hade ju tidigare kopplat elen men nu var det dags att montera dit hastighetsmätaren, reglagen för ljuset, vindrutetorkarna monterades dit. Blev riktigt trevligt.

Dagen avslutades på den lokala pizzerian
Mkt trevlig dag idag grabbar. Bara ladda för ett ny mekdag.

Tack å bock!
Fridens!
Det börjar kännas riktigt nära nu.
Bra jobbat!
snuskigt fint 
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Gött kött!
Förstår att du bara var tvungen att provmontera ratten för den får ju åka av igen 
Exakt, bara en liten test montering. Men visst blev det fint 
Provmontera, ja...för det saknas ju något där på rattstången... 
Jag själv hade nog kostat på bussen ett nytt handtag i instr.panelen eller tvättat och gnuggat upp det befintliga.
Nu när resten e så jävla fint menar jag 
Exakt, det kommer...
Om man nu inte vill ha lite extra wild wild west-känsla i styrningen ja..,
Jag själv hade nog kostat på bussen ett nytt handtag i instr.panelen eller tvättat och gnuggat upp det befintliga.
Nu när resten e så jävla fint menar jag
VwGorans recept på taskigt plast o gummi är att ta fram färgsprutan. 
Jasså, det tyckte du var underhållande
Måste ju prova.... Tyckte det blev bra iallafall. 
315 2012-04-09 19:41:19 Senaste redigerad av VwGoran (2012-04-09 19:51:48)
Idag hade vi finbesök från Bredaryd. Jonas å hans 4 åriga grabb.
Kommer nog bli vw kille av honom.
Men det blev lite pysslat idag också, nu sitter ratten där och ALLT är monterat ( bara så du vet 25hpman, inkl det lackade knäskyddet)
Monterat dit växelspaken också, 3-4'n perfekt men 1-2'an var lite lirkande. Får ställa in det på onsdag.
Plus lite andra smådelar. Onsdag kommer sulorna
Mer då! Glömde ju ta lite bilder idag
Fridens!
Bra fart på det här bygget! Kul att se! 
Man kan knappt tro att det är samma (?) buss som du släpade hem...
Hatten av för så'na här projekt! De fungerar som inspirationskällor för mig.
1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89
Tack för det hans-örjan, kul att man kan inspirera.
Har själv blivit oerhört inspirerad av flertalet profiler här på forumet med trevliga bilar.
Snart är det provstart - fingers crossed. Första gången på 36-37 år.
Fridens!
Godkväll!
Idag var jag och harved i garaget kl 09.30 för en riktig heldag. Målet idag var att motorn skulle i och startas upp. Bonus skulle kunna vara att kunna ta en provsväng. Men innan dess var det en hel del som skulle fixas.
Vi bytte urtramningslagret i växellådan, nya tändkablar i motorn, monterade nytt laddrelä. Kopplingspedalen+wire skulle monteras, säkringar, batteri med kablar skulle monteras och mm.
Ju mer vi strök från att göra listan ju närmare kom vi det stora ögonblicket då motorn skulle dockas med växellådan.
Men först blev det lunch och lite Monster energidryck.
Väl tillbaka i garaget så påbörjades operation motor i och den gled på plats så snällt. Ormboet monterades och de sista kablarna kopplades.

Sedan var det ju dags att kolla om ljusena fungerade. På med tändningen och jomenvisst, de lyste så fint och blinkersena funkade så fint.

Så det var ju bara att hälla i lite bensin i tanken och ta fram startgasen. Efter 3 försök så hostade motorn igång med ett dån till allas stora glädje.
http://www.youtube.com/watch?v=a4dDCFCpbLQ
Så då ville vi ta en provsväng, så jag backade ut ur garaget 
Så danskan har rullat för egen maskin för första gången på över 37år. Vilken underbar känsla.
Men vi får kolla över kopplingen lite för den funkade sådär.
Trevlig kväll
Grattis, det är en härlig känsla när man provkör för förstagången
keep up the good work.
Göran det måste kännas kanon att vara så nära målsnöret?
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Fan va fint!
Nu känner jag att jag måste ta tag i min buss också!
Jag har ju så sjukt lite kvar, hoppas jag 
Grattis !!en härlig känsla när man kör för första gången!! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Härligt! 
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!
Ser väl ok ut...